Argumentative Practices in Costa Rican Mathematics Education

Argumentative Practices in Costa Rican Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.5018

Keywords:

Argumentation, Secondary education, Mathematical Literacy, High School, Teacher Education, Mathematics Education

Abstract

This paper aims to present the elements to be considered for the argumentative practices of high school mathematics teachers in Costa Rica in 2023. The paper explains and demonstrates the different notions of argumentation and their differences. Costa Rica, like many OECD countries, faces the challenge of educating competent citizens in different areas of knowledge, including mathematics, who in turn must develop the ability to argue. However, the results obtained by the country in the most recent assessment of the PISA tests (2018) were not good. The article reviews a pilot experience conducted with practicing teachers, graduates of different universities and working in different institutions, on their beliefs about argumentation. Finally, the article reviews the reasons why the country's public universities should promote the use of argumentation from the beginning of teacher training. The main conclusion highlights the need to train professionals who are able to argue through experiences and models that develop a pedagogical mediation of argumentation in their teaching work. 

Author Biography

Luis Fernando Ramírez Oviedo, Universidad Estatal a Distancia

Académico e investigador de la Universidad Estatal a Distancia, con más de 10 años de experiencia en docencia en secundaria y docencia universitaria. Actualmente coordinador de la Cátedra de Matemáticas Superiores de la carrera de Enseñanza de la Matemática. Miembro de la Comisión de Investigación y Extensión de la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales y miembro de la Comisión de Olimpiadas Costarricenses de Matemáticas. Con estudios de bachillerato y licenciatura en Enseñanza de la Matemática por la Universidad de Costa Rica (UCR), Maestría en Educación y Nuevas Tecnologías por la Universidad UDIMA, España. Egresado del posgrado en Matemática Educativa en el Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional de México (CICATA-IPN). Ha presentado ponencias y talleres en eventos nacionales e internacionales. Autor del texto universitario Elementos de Variable Compleja, además, ha publicado artículos en revistas académicas costarricenses, en memorias de congresos internacionales y colaboró en el libro internacional Innovar y transformar desde las disciplinas: experiencias claves en la educación superior en América Latina y el Caribe 2021-2022.

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Published

2024-07-04

How to Cite

Ramírez Oviedo, L. F. (2024). Argumentative Practices in Costa Rican Mathematics Education. Innovaciones Educativas, 26(41), 231–241. https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.5018
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