Implementation of Digital Marketing to Promote Continuing Education

Implementation of Digital Marketing to Promote Continuing Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4877

Keywords:

Training, Continuing Education, Marketing, Social Networks, Strategy, Digital media

Abstract

One of the fundamental pillars of the University of Costa Rica (UCR) is social action, which includes continuing education. In this sense, the School of Topographic Engineering has created the project ED3550 Training and Updating Activities in Topographic Engineering. This project is an opportunity to provide training and updating in relevant and innovative topics to those interested, and to create a link with society to strengthen professional skills and abilities. The training activities are promoted through digital marketing on social networks, e-mail and mobile devices. This has given a national and international projection to the courses and lectures organized, resulting in a wide participation of professionals not only from topographic engineering, but also from other professions such as civil engineering, geography, biology, law and environmental engineering, among others. A systematization of the experience is presented, based on the five-point method proposed by Jara (2018), in which a quantitative analysis of the achievements during the period from 2020 to 2022 is carried out. In summary, the success achieved in two years of project implementation is attributed to the use of digital media for the dissemination of program activities, which has provided an important exposure to different populations and has allowed the EIT to establish a social link and promote professional updating. It is therefore concluded that digital marketing contributes significantly to the knowledge of the target population, which makes it possible to provide adequate solutions to their training needs.

Author Biography

Elena Chaves Chaves, Universidad de Costa Rica

Elena Chaves Chaves

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica

elena.chaveschaves@ucr.ac.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2914-2198

References

Arevalo, G. (2017). Mercadeo digital (1ª ed.). Fundación Universitaria del Área Andina.

Bala, M., y Verma, D. (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT and Engineering, 8(10), 1–19. https://ssrn.com/abstract=3545505

Balagué-Mola, N., y Fitó-Font, N. (2014). Actualización profesional en el entorno universitario: la formación en el Servicio de Bibliotecas. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 32(2014.33), 9. https://doi.org/10.1344/BiD2014.32.22

Campi, F., Morales, A., y Dicado, M. (2020). La educación profesional continua, la capacitación y el desarrollo laboral. Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 4(3), 14–22. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.14-22

Campos-Rudín, M. (2017). Gestión y desarrollo de un programa de educación continua por la Escuela de Biología de la Universidad de Costa Rica. Gestión de La Educación, 7(2), 115–132. https://doi.org/http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu

Casas-Anguita, J., Repullo-Labrador, J. R., y Donado-Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527–538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion--13047738

Castañón-Rodríguez, J. C., Baca-Pumarejo, J. R., Macías-Villarreal, J. C., y Villanueva-Hernández, V. (2021). Red social Facebook como herramienta de marketing en micro, pequeñas y medianas empresas. Revista Venezolana de Gerencia, 26(95), 882–897. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.95.27

Castro, E. M. M. (2019). Bioestadística aplicada en investigación clínica: conceptos básicos. Revista Médica Clínica Las Condes, 30(1), 50–65. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.12.002

Herrera, J. (2013). Investigación de mercados (2ª ed.). Ecoe Ediciones.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles (1ª ed.). Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE. https://bit.ly/460mHdn

Laal, M., Laal, A., y Aliramaei, A. (2014). Continuing Education; Lifelong Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4052–4056. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.889

López-Barajas, E., Ortega-Navas, M., Gómez, M., y Ortega, I. (2009). El paradigma de la educación continua: Reto del siglo XXI (1ª ed). Narcea S.A. Ediciones.

Maya-Ampudia, C., Ángeles-Zavala, O., y Camarena-Olmedo, J. (2014). Diagnóstico de necesidades de educación continua mediante un método grupal y un método individual. Investigación en Educación Médica, 3(12), 177–186. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572014000400002&lng=es

Ochoa-Gutiérrez, R., y Balderas-Gutiérrez, K. E. (2021). Educación continua, educación permanente y aprendizaje a lo largo de la vida: coincidencias y divergencias conceptuales. Revista Andina de Educación, 4(2), 67–73. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.8

Ospina, M., y Sanabria, P. (2010). Un enfoque de mercadeo de servicios educativos para la gestión de las organizaciones de educación superior en Colombia: El modelo migme. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas de La Universidad Militar Nueva Granada, 18(2), 107–136. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/2275/1995

Ramírez-Vega, A. (2015).Uso de Marketing Digital Para La Divulgación y Visibilidad de Publicaciones Académicas en Acceso Abierto. En Conferencia Internacional BIREDIAL-ISTEC. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3547.5283

Restrepo, M., Angel, I., y Prager, M. (2000). Actualización Profesional en Manejo de Recursos Naturales, Agricultura Sostenible y Pobreza Rural. Centro para el Desarrollo Agropecuario y Forestal, Inc. (CEDAF).

Ryan, D. (2014). Understanding Digital Marketing (3ª ed.). Kogan Page.

Salehi, M., Mirzaei, H., Aghaei, M., y Abyari, M. (2012). Dissimilarity of E-marketing VS traditional marketing. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 510–515. https://axware.nl/sites/default/files/fulltext/548.pdf

Soto-Kiewit, L. D., Segura-Jiménez, A., Navarro-Rojas, Ó., Cedeño-Rojas, S.,y Medina-Díaz, R. (2023). Educación formal, no formal e informal y la innovación: Innovar para educar y educar para innovar. Innovaciones Educativas, 25(38), 77–96. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4535

Ström, R., Vendel, M., y Bredican, J. (2014). Mobile marketing: A literature review on its value for consumers and retailers. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(6), 1001–1012. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2013.12.003

Suárez, B. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 121–135. https://reined.webs4.uvigo.es/index.php/reined/article/view/342/386

Tong, S., Luo, X., y Xu, B. (2020). Personalized mobile marketing strategies. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 64–78. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00693-3

Torres, L. (2012). Las redes sociales: conceptos y teorías. Consonancias, 11(39), 6–11. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/7067/1/redes-sociales-conceptos-teorias.pdf

Universidad de Costa Rica. (2022). Acción social en la UCR. Recuperado el 10 de diciembre de 2023 de https://www.ucr.ac.cr/accion-social/

Universidad de Costa Rica. (2023). Reglamento de la Acción Social en la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativa/accion_social.pdf

Zuccherino, S. (2021). Social Media Marketing: la revolución de los negocios y la comunicación digital (3ª ed.). T. G. Editorial.

Published

2024-01-01

How to Cite

Chaves Chaves, E. (2024). Implementation of Digital Marketing to Promote Continuing Education. Innovaciones Educativas, 26(40), 147–159. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4877
Loading...