Teacher Qualification Needs in Costa Rican TVET: First Results of the CoRiVET Project

Teacher Qualification Needs in Costa Rican TVET: First Results of the CoRiVET Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.4295

Keywords:

technical vocational education and training, teacher qualification, curriculum, pedagogy, didactics for TVET

Abstract

Technical Vocational Education and Training (TVET) in Costa Rica has received great social, political, and economic attention due to the growing need for skilled labor in different sectors to diversify the economy and reduce social inequalities. Furthermore, the current level of unemployment, especially among young people, shows the importance of initial vocational training and draws attention not only to the political agenda but also to the constant discussion about the importance and role of teachers who train future professionals in Costa Rican TVET. Among other things, there is a need for qualified teachers who know the characteristics and specificities of TVET and can respond with pedagogical and didactic competencies. This work examines the role and importance of TVET for Costa Rica and its teachers in this context. Furthermore, we considered the example of the bilateral project Costa Rica-Germany entitled: Technical Vocational Education and Training in Costa Rica (CoRiVET). Among the main conclusions is that the training for the faculty in TVET in Costa Rica shows weaknesses in the pedagogical domain, professional didactics, and teacher training, which are among the most urgent challenges to be resolved in order to strengthen the system, as well as the development of competencies through training programs.

Author Biographies

Irina Rommel, Universidad de Osnabrück

Irina Rommel

Universidad de Osnabrück

Alemania, Osnabrück.

irina.rommel@uos.de

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1799-6233

Monserrat Vargas Méndez, Universidad Técnica Nacional

Monserrat Vargas Méndez

Universidad Técnica Nacional

Alajuela, Costa Rica.

mvargasm@utn.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9367-7023

References

Alvarez-Galván, J. (2015). OECD Reviews of Vocational Education and Training. A Skills beyond School Review of Costa Rica.

Badilla, E. (2012). La Universidad en Tránsito. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12 (1). Doi. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v12i1.10267

Briones, G. (2002). Epistemología de las ciencias sociales: Bogotá Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Castro, L.; Láscarez, D.; Porras, A. 2016. Informe del Proyecto. Análisis del Perfil de la Carrera Bachillerato en la Enseñanza de Especialidad Técnica. UTN.

Centro de Formación Pedagógica y Tecnología Educativa [CFPTE]. (2017). Diagnóstico de Necesidades de Formación y Capacitación de los docentes de los Colegios Técnicos Profesionales del Subsistema de Educación Técnica del Ministerio de Educación Pública. San José: CFPTE Universidad Técnica Nacional.

Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2016). Dictamen sobre la propuesta de modificación del Bachillerato en la Enseñanza de la Especialidad Técnica de la Universidad Técnica Nacional. Oficina de planificación de la educación superior.

Frommberger, D. (2021). "CoRi VET“ – Costa Rican Vocational Education and Training [Documento interno; Proyecto de Investigación de cooperación bilateral entre Alemania y Costa Rica]. (N.o 1; p. 31). Universidad de Osnabrück & Universidad Técnica Nacional.

González, J.-E. (2018). Fenomenología y hermenéutica en la sociología contemporánea, Bogotá: Universidad Nacional de Colombia-Biblioteca Abierta

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores S.A. de C.V.

Knassmüller, M.; Vettori, O. (2007). Hermeneutische Verfahren. Verstehen als Forschungsansatz, in: Buber, R.; Holzmüller, H. (Hg.) (2007): Qualitative Marktforschung. Gabler. Wiesbaden.

Kurt, R.; Herbik, R. (2014). Sozialwissenschaftliche Hermeneutik und hermeneutische Wissenssoziologie, in: Baur, N.; Blasius, J. (Hg.): Handbuch Meethoden der empirischen Sozialforschung. Springer Verlag. Wiesbaden.

Lamnek, S. (2005). Qualitative Sozialforschung. Lerhbuch. Beltz Verlag. Weinheim, Basel.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2019). Los nombres de la enfermedad por coronavirus (COVID-19) y del virus que la causa [ONG]. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it#:~:text=El%2011%20de%20febrero%20de%202020%2C%20la%20OMS%20anunci%C3%B3%20que,y%20la%20Agricultura%20(FAO).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (s.f.) ¿Qué es la EFTP? Tomado de: https://unevoc.unesco.org/home/Que+es+la+EFTP#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20y%20formaci%C3%B3n%20t%C3%A9cnica,para%20el%20mundo%20del%20trabajo

Programa Estado de la Nación [PEN]. (2008). Segundo Informe Estado de la Educación. https://hdl.handle.net/20.500.12337/660

Programa Estado de la Nación [PEN]. (2011). Tercer Informe Estado de la Educación. San José: Programa Estado de la Nación

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación, 2021 (Octavo; p. 350). CONARE. https://estadonacion.or.cr/informes/

Ramírez Alfaro, R. (2011). El Centro de Formación Pedagógica y Tecnología Educativa. https://es.scribd.com/document/66723390/El-Centro-de-Formacion-Pedagogica-y-Tecnologia-Educativa

Rauner, F. (2006). Handbuch Berufsbildungsforschung. Bertelsmann Verlag. Bielefeld.

Rommel, I. (2021). Systematisierung international-komparativer Berufsbildungsvergleiche am Beispiel Kubas. Kritisch-analytisches Vergleichsmodell als Perspektiverweiterung internationaler Berufsbildungskooperation. Cuvillier. Göttingen

Schröer, N. (1997). Wissensoziologische Hermenutik., in: Hitzler, R.; Honer, A. (Hg.): Sozialwissenschaftliche Hermeneutik. Eine Einführung. Opladen.

Tischer, F. (2009). Erziehungswissenschaftliche Grundbegriffe und Forschungsmethoden. URL: http://www.fairtich.de/paedagogik/BGYGS_11.1%20LB%202_Hermeneutik%20und%20Empirie.pdf.

Universidad Técnica Nacional [UTN] (2018). Modelo Educativo Universidad Técnica Nacional. https://www.utn.ac.cr/sites/default/files/attachments/Modelo%20Educativo%2001-06-2018.pdf

Villarreal Valera, J. A., Rosales Almarales, y Rivera Ríos, A. R. (2018). La perspectiva hermenéutica y el sentido de la comunicación en el contexto de la sociocultura. 16(32), 85-93. https://doi.org/10.22395/angr.v16n32a5

Published

2022-07-11

How to Cite

Rommel, I., & Vargas Méndez, M. (2022). Teacher Qualification Needs in Costa Rican TVET: First Results of the CoRiVET Project. Innovaciones Educativas, 24(37), 24–40. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.4295
Loading...