The Plagiarism regulations in public universities in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v24iEspecial.4204Keywords:
higher education, education quality, moral responsibility, ethics, academic fraud, educationAbstract
This work is a reflection on plagiarism in public universities in Costa Rica. Our research is based on a content analysis of the documentation regarding plagiarism regulations found through an online search on the websites of all five Costa Rican public universities: Universidad de Costa Rica, Tecnológico de Costa Rica, Universidad Nacional, Universidad Estatal a Distancia and Universidad Técnica Nacional. Plagiarism is a complex problem in higher education that demands actions to strengthen the penalization, detection, and prevention processes. According to the regulations, universities have established measures to regulate different forms of academic dishonesty, including academic plagiarism. However, the analysis shows that even though public universities include articles dealing with plagiarism within their regulations, there are important differences relating to its definition, the seriousness of the offense, and related sanctions. Ultimately, this work shows some of the challenges universities face in preventing plagiarism.
References
Arce, C. (2009). Plagio y derechos de autor. El Foro, (10), 59-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3431255
Comas, R.; Sureda, J.; Casero A. y Morey M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios pedagógicos, XXXVII(1), 207-225. http://revistas.uach.cl/pdf/estped/v37n1/art11.pdf
Comas, R.; Sureda, J. y Oliver, M. (2011). Prácticas de citación y plagio académico en la elaboración textual del alumnado universitario. TESI, 12(1), 359-385. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/7837/7863
Cortés, J. J. (2019). Hacia universidades libres de plagio. Un llamado a la acción participativa. Universidad Autónoma de Ciudad de Juárez. https://elibros.uacj.mx/omp/index.php/publicaciones/catalog/view/149/130/850-1
Díaz, A.; González, F. y Carmona, L. (2010). Relación del fraude académico con situaciones personales que enfrentan los estudiantes en la Facultad de Odontología de la Universidad de Cartagena (Colombia). Salud Uninorte, 26(1), 85-97. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/73
Diez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica, (44), 1-17. https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n44/n44a14.pdf
Ochoa, L. y Cueva Lobelle, A. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113. https://www.redalyc.org/pdf/219/21935715003.pdf
Solano, W. y Campos, J. (2013). Percepción del personal docente de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica respecto de la deshonestidad académica en estudiantes. Innovaciones educativas, 25(20), 1-22. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/512
Soto, A. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-ciencias de la información, 2(1), 1-13. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/1213/1276
Sureda-Negre, J.; Reynes-Vives, J. y Comas-Forgas, R. (2016). Reglamentación contra el fraude académico en las universidades españolas. Revista de Educación Superior, 45(178), 31-44. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/126
Ramos, T.; Damian, E.; Inga, M.; Arias, D. y Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
Rojas, M. E. (2012). Plagio en textos académicos. Revista electrónica Educare, 16(2), 55-66. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3930/15986
Vaamonde, J. D. y Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXVII (3-4), 7-27. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/434
Vargas-Franco, A. (2019). Apropiación y plagio académico: Un estudio de caso sobre una alumna debutante en la escritura en la educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://redib.org/Record/oai_articulo2845357-apropiaci%C3%B3n-y-plagio-acad%C3%A9mico-un-estudio-de-caso-sobre-una-estudiante-debutante-en-la-escritura-en-la-educaci%C3%B3n-superior
Vargas-Morúa, E. (2021). El plagio: consideraciones para su prevención. Revista Espiga, 20(41), 68-85. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/3521
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.