University social and business practices in virtual environments: A study case in DEAD UAM in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3658Keywords:
pedagogical practice, educational evaluation, information technologies, distance learning, practical tasksAbstract
This article is an essay on the Distance Learning Department of Universidad Autónoma de Manizales (DEAD-UAM Colombia) in charge of systematizing the experience of three business and social practices in the virtual programs of the administration and business areas in the period corresponding to 2014-2020. The study has a mixed-methods research design with a descriptive scope characterizing the processes involved in each teaching practice. It evaluates the digital didactic sequences used and presents the main outcomes regarding coverage, beneficiaries, and projects being carried out. Considering that the literature regarding virtual business and social practices in universities is scarce in Spanish, this experience shows that using MEC Complexus (Convergent Environment Model) allows TICs to be used intentionally to build contextualized digital didactics to help network building between universities, business, and territories. In this fashion, TIC-mediated higher-education practices under a supporting didactic model can shorten geographical distances boosting access so the students can get to the end of the term improving their social and professional skills in real organizational contexts.
References
Agámez, J., Daza, C. y Rincón, A. (2018). Cocreación de unidades didácticas contextualizadas y secuencias didácticas digitales en el Modelo de Entornos Convergentes MEC-Complexus. En Gallardo, M., Morales, R. y Ávila, A. (Eds.). Escenarios creativos para la educación (pp. 65-88). Tomo 1. Universidad de Guadalajara. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2125
Agamez Triana, J., Daza Saray, C.L., Silva Ferreira, L. y Rincón Rojas, A. (Comps.). (2021). Modelo de Entornos Convergentes (MEC-Complexus). Sistema de Estudios a Distancia. Editorial Universidad Autónoma de Manizales. https://editorial.autonoma.edu.co/index.php/libros/catalog/book/215
ASCUN (2020). Cifras de la educación superior. Reflexiones sobre prácticas universitarias. Boletín No 2. https://www.ascun.org.co/uploads/default/publications/2c40b323189b54ec46f8e713ba36ae06.pdf
Cuéllar, M. E. M. (2016). La transformación del trabajo. El teletrabajo en Colombia. Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 4(1).
Colmenares, A. M., & Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114.
Delors, J., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., ... y Nanzhao, Z. (1997). La educación encierra un tesoro: informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo Veintiuno. Unesco.
Dorp, C.A. Van (ed.) (2008). Stimulating employability trough Cross Sector Virtual Mobility. Heerlen: European Association of Distance Teaching Universities (EADTU).
García-Peñalvo, F. J., Cruz-Benito, J., Griffiths, D., and Achilleos, A. (2015). Tecnología al Servicio de un Proceso de Gestión de Prácticas Virtuales en Empresas: Propuesta y Primeros Resultados del Semester of Code. IEEE VAEP-RITA. 3(1): 52-59.
Gnazzo. G. L y Esnaola L. M, “Implementación virtual de prácticas profesionales: presentación y evaluación de una propuesta,” Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, no. 28, pp. 100-107, 2021. doi: 10.24215/18509959.28.e12
Lansu, A., Löhr, A.J. and van Dorp, K-J. (2009). Professional development by e-learning: examples of effective remote internship models. M-2009 23rd ICDE World Conference on Open Learning and Distance Education, 9 de junio, 2009, Maastricht, Holanda.
Martín-Cuadrado, Ana María (Coord.) y Cano-Ramos, María Antonia (Coord.). 2018. Libro de Actas. IX Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente. "La profesionalización del docente a través de la innovación educativa". IX Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Instituto Universitario de Educación a Distancia (IUED).
Serraro, D. P., Manzano-Soto, N., & Martínez, M. J. V. (2017). Prácticas profesionales virtuales como estrategia de empleabilidad: el caso de la UNED. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 122-138.
Universidad Autónoma de Manizales. UAM. (2018). Proyecto educativo institucional.