Factors influencing university students’ academic performance, quality components of higher education. A case study of the Business Administration of Higher Polytechnic School of Chimborazo

Factors influencing university students’ academic performance, quality components of higher education. A case study of the Business Administration of Higher Polytechnic School of Chimborazo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2893

Keywords:

Classroom environment, educational quality, higher education, academic performance, university student, university

Abstract

Student academic performance is an essential factor in the quality of education provided by a university. To assess the incidence of factors on academic performance and the quality of education of the students of seven faculties of the Chimborazo Polytechnic School (Riobamba, Ecuador) is the objective of this research. The research design was descriptive, cross-sectional, and non-experimental, relying on a quantitative and qualitative approach; the field study instrument was a structured survey with closed questions applied to a sample of 375 students, based on a student population of 15,032 people. The article is also founded on a bibliographic and documentary study. The results revealed that the most significant factors and the ones with the most incidence on the academic performance and that determined the quality of education the students received were: socioeconomic (30%), family (25%), school-academic (23%), and personal (22%),. Therefore, it is concluded that 95% of the investigated students considered that the analyzed factors directly affect their academic performance and the education received 

Author Biographies

Franqui Fernando Esparza Paz, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Franqui Esparza-Paz 

Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Riobamba, Ecuador 

ffespaz@yahoo.es

https://orcid.org/0000-0001-5864-1597 

Roberto Sánchez-Chávez, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Roberto Sánchez-Chávez 

Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Riobamba, Ecuador 

robertonga@hotmail.com

https://orcid.org/0000-0002-3248-4359 

Silvia Esparza-Zapata, Universidad Nacional de Chimborazo

Silvia Esparza-Zapata 

Universidad Nacional de Chimborazo

Riobamba, Ecuador 

silviaesparza_91@hotmail.com

https://orcid.org/0000-0003-1837-2139 

Erika Esparza-Zapata, Universidad Nacional de Chimborazo

Erika Esparza-Zapata 

Universidad Nacional de Chimborazo

Riobamba, Ecuador 

erikaesparza.18@hotmail.es

https://orcid.org/0000-0001-8931-3967 

Ángel Villacrés-Lara, Universidad Nacional de Chimborazo

Ángel Villacrés-Lara 

Universidad Nacional de Chimborazo

Riobamba, Ecuador 

fernandovillacres153@gmail.com

https://orcid.org/0000-0003-1065-7439 

References

Abréu, C. (2014). Reflexiones para una educación de calidad en la República Dominicana. Revista Ciencia y Sociedad, 39(2), 9-32, DOI: 87031229002

Bianchetti, A. (2017). Calidad educativa: concepciones y debate. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1-3, doi: 155/15549650013

Díaz, M., Peio, U., Arias, J., Escudero, T., Rodríguez, S., & Vidal, J. (2002). Evaluación del rendimiento en la enseñanza superior. Comparación de resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE Y DEL COU1. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 357-383.

Escobar, G. (2017). Calidad educativa en la zona de planificación ocho de Ecuador: Resignificación desde la investigación. Debates y escenarios en el campo educativo. 255-268. Recuperado de:

https://docs.wixstatic.com/ugd/54b18d_a0c8054eba5a4386940ed08b85f7ac22.pdf

Fajardo, F., Maestre, M., Castaño, F., León del Barco, B., & Polo del Río, M. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria Según las variables familiares. Educación XX1, 20(1), 209-232, doi: 10.5944/educXX1.14475

Franco, J., & Arrubla, J. (2011). Marketing en universidades. Descripción, análisis y propuestas. XVI Congreso Internacional de Contaduría Administración e Informática.

Garbanzo, G. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare. 17(3), 57-87, On-line version ISSN 1409-4258 Print version ISSN 1409-4258

García, F., Juárez, S., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior. (2). 206-216.

Lamas, H. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Revista Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74.

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38–47.

Medina, N., Ferreira, J., & Marzol, R. (2018). Factores personales que inciden en el bajo rendimiento académico de los estudiantes de geometría. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, ISSN 1317-0570, Depósito legal pp: 199702ZU31, ISSN (e) 2343-5763, 20(1), 4–28.

Montero, E., & Villalobos, J. (2004). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico y a la repetición estudiantil en la Universidad de Costa Rica. (Informe final proyecto 723-A0-174). San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Instituto de Investigaciones Psicológicas.

Padua, L. (2019). Factores individuales y familiares asociados al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE. 24(80), 173-195. ISSN: 14056666.

Rodríguez, A., González, M., y López, M. (2014). Fortaleciendo la educación en ambientes adversos. La apuesta educativa del Departamento de Antioquia. Revista Ra Ximhai, 10(2), 337-361, DOI: 46131266014

Rubio, M. (2014). Nuevas orientaciones y metodología para la educación a distancia. Loja, Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja.

Schmidt, W., Kassouf, N., Canhadas, H., Días de Carvalho, A., & Abrantes, R. (2014). Estrategias de marketing en servicios educativos. Estudio de caso en la enseñanza de idiomas.

Revista Invenio, 17(33), 37-54, doi: 87732404004.

Vara-Horna, A. (2012). Desde La Idea hasta la sustentación: Siete pasos para una tesis exitosa. Un método efectivo para las ciencias empresariales. Instituto de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas y Recursos Humanos. Universidad de San Martín de Porres. Lima.

Vergara M. (2011). Funciones ejecutivas y desempeño académico en estudiantes de primer año de psicología

de la corporación universitaria Minuto de Dios, en Bello Antioquia. Tesis de maestría en neuropsicología.

Colombia. Facultad de psicología. Universidad San Buenaventura. 2011. Recuperado de http://

hdl.handle.net/10819/1219

Published

2020-12-01

How to Cite

Esparza Paz, F. F., Sánchez-Chávez, R., Esparza-Zapata, S., Esparza-Zapata, E., & Villacrés-Lara, Ángel. (2020). Factors influencing university students’ academic performance, quality components of higher education. A case study of the Business Administration of Higher Polytechnic School of Chimborazo. Innovaciones Educativas, 22(33), 46–61. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2893
Loading...