Telepresence from the student and teacher perspective: an analysis of the Education for Work Division at Universidad Nacional, Costa Rica.

Telepresence from the student and teacher perspective: an analysis of the Education for Work Division at Universidad Nacional, Costa Rica.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3612

Keywords:

Education, Teaching, University Training, Teaching Method, Telepresence, Pandemic, Online Learning

Abstract

Higher education is facing a methodological update due to the changes caused by the health crisis generated by the virus responsible for COVID-19; consequently, the Division of Education for Work at Universidad Nacional seeks to analyze the context and the pedagogical mediation arising since 2020 from the student and teacher perspective. Three core elements are analyzed within the framework of a naturalistic paradigm from an exploratory methodology to identify the advantages and disadvantages of working in a remote face-to-face modality, as well as the possible adjustments to be made in an eventual face-to-face return and the modality preference of the participants in this training process. Regarding these three main results, advantages are highlighted, indicated by both the students and the teaching staff, which are presented at a personal, family, economic, quality of life, and health level, in addition to academic aspects, such as the development of skills, capacities for professional life and for the continuity of vocational projects, among others. The disadvantages refer to household activities, multitasking, ergonomic conditions, social interaction, and connectivity. In addition, within the eventual adjustments, we have: working conditions, the ability to adapt to change, scheduled organization, and the economic situation. The study concludes that the impact of the virus responsible for Covid-19, in the medium-to-long term, in university life is inevitable, and its scope will affect the institutional organization, teaching practices, and bonding between the ones involved.

Author Biographies

Virginia Cerdas-Montano, Universidad Nacional

Virginia Cerdas-Montano

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

norma.cerdas.montano@una.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1705-4630

German González-Sandoval González-Sandoval, Universidad Nacional

German González-Sandoval

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

german.gonzalez.sandoval@una.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9149-7635

Silvia Elena Salas Soto, Universidad Nacional

Silvia Elena Salas-Soto

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

silvia.salas.soto@una.cr

ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-1629-140X

Víctor Villalobos-Benavides, Universidad Nacional

Víctor Villalobos-Benavides

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

victor.villalobos.benavides@una.cr

ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-1290-3111

References

Acosta, C. Ortega, D. y Díaz, Y. (2020). Educación presencial con mediación virutal: Una experiencia de Honduras en tiempos de la COVID-19. RIDU. E-ISSN: 2223-2516. Vol. 14. N°2, jul-dic. Perú. Recuperado de: https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1229

Aguilar, M. E. B. (2018). El estrés y su influencia en la calidad de vida. Multimed, 21(6). Recuperado de http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/688/1054

Bisquerra, R. (Coord.). (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid, España: Editorial La Muralla.

Castellano Gil, J. M. (2020). Equipamiento, uso y consumo de tic en estudiantes de educación en la universidad nacional de Costa Rica. Conrado, 16(72), 334-341. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000100334

CEPAL-UNESCO. (2020, agosto). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf.

De Pablos Pons, J., Bravo, M. P. C., López-Gracia, A., & Lázaro, I. G. (2019). Los usos de las plataformas digitales en la enseñanza universitaria. Perspectivas desde la investigación educativa. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 15. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6977320

Duarte, O. S. (2019). Contexto familiar y los factores intervinientes en el rendimiento académico del sujeto educativo: Aproximación diagnóstica. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(4), 25-38. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164410

Hernández, R. Fernández C. Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación. México, D.F. McGraw- Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ibáñez, F. (2020). Educación en línea, Virtual, a Distancia y Remota de Emergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias?. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Inciarte- Rodriguez, M. (2008). Competencias docentes ante la virtualidad de la educación superior. Télématique, 7(2),19-38. [fecha de Consulta 16 de Mayo de 2021]. ISSN: 1856-4194. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78470202

Kikut, L. (2020). Análisis de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos de la UCR ante la pandemia por covid-19: Perspectiva Estudiantil. Centro de Evaluación Académica. Disponible en: http://repositorio.ucr.ac.cr/handle/10669/81216

León-León, G., & Zúñiga-Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1–24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la ciencia y la Cultura. (2019, mayo). INFRAESTRUCTURA Y CONECTIVIDAD. IIPE-UNESCO. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_infraestructura_y_conectividad_20190607.pdf

Ortiz, A. M. R., & Neira, E. A. S. (2018). Interactividad e interacción social: procesos esenciales en educación a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 110-127.a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 55, 110–127.Recuperado de: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/999

Pablo Becher, P. B. (2020). Educação em tempos de pandemia. Condições de trabalho e percepções sobre o trabalho virtual de professores na cidade de bahia blanca (Argentina). Revista Educ@ção Científica, 4(8), 922–945. https://doi.org/10.46616/rce.v4i8.116

Rodríguez, A. (2018). Interactividad e interacción social: procesos esenciales en educación a distancia. Revista virtual Universidad Católica del Norte. Núm. 55 pág 110-127. Recuperado de: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/999

Rodríguez, V. (2021). Docencia Universitaria en medio del Covid-19. Adaptación y desarrollo de un curso de Bibliotecología en la virtualidad. Universidad de Buenos Aires. Disponible en: https://doi.org/10.34096/ics.i44.9818.

Shimshon, G y Dye, D. (2020). El aprendizaje remoto es más que tecnología educativa. Recuperado de: https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-remoto-mas-que-tecnologa-educativa-opinion

Smith, M. (2019). Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje: Aulas emocionalmente positivas (Vol. 157). Narcea Ediciones. Recuperado de https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&q=factores+emocionales+que+afectan+el+aprendizaje&hl=es&as_sdt=0,5

Tijo, S. (2020). Enseñanza remota de emergencia en ingeniería civil: lecciones aprendidas. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. Recuperado de https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/781

Universidad Nacional de Costa Rica. (2020, 10 de junio). Consejo Académico. Acuerdo N°2. Art. III, inciso 1. Acta n°19-2020. Comunicado en UNA-CONSACA-ACUE-118-2020.

Universidad Nacional de Costa Rica. (2020, 20 de marzo). Consejo Académico. Acuerdo N°2. Comunicado en UNA-CONSACA-ACUE-045-2020.

Published

2022-01-26

How to Cite

Cerdas-Montano, V., González-Sandoval, G. G.-S., Salas Soto, S. E., & Villalobos-Benavides, V. (2022). Telepresence from the student and teacher perspective: an analysis of the Education for Work Division at Universidad Nacional, Costa Rica. Innovaciones Educativas, 24(36), 101–116. https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3612
Loading...