The teacher as a decision maker in the appropriation of digital technologies for didactic intervention: the benefits of technological sovereignty based on the free paradigm

The teacher as a decision maker in the appropriation of digital technologies for didactic intervention: the benefits of technological sovereignty based on the free paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3608

Keywords:

technological sovereignty, educational technology, digitization, teaching, education, teaching method

Abstract

This essay proposes the analytical reading of the role played by the theoretical-methodological decisions of the teaching staff in the selection and appropriation of digital technologies in didactic interventions. Basically, the concept of “technological sovereignty” is highlighted in educational processes, in which the role of teachers is crucial to favor frameworks of “free paradigms” in technology, in teaching and learning. A conceptual journey is travelled based on the idea of “content curator”, based on the role of the person who teaches and the accent is placed on the notion of digital media in educational settings. Within the referential frameworks on technological freedom, two perspectives are proposed: “Free Software” and “Open Educational Resources”, as promoters of the construction of technological sovereignty within the didactic constructions, which are displayed in the spaces that they configure the teaching praxis. Ultimately and briefly, the essay is concluded by reflecting on the preponderant place that the teacher must assume who selects and combines educational materials in their didactic constructions.

Author Biography

Santiago Marcelo Alvarez, Instituto Superior del Profesorado Tecnológico

Santiago Marcelo Álvarez

Instituto Superior del Profesorado Tecnológico (ISPT)

Córdoba, Argentina

santiago.ma.alvarez@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5106-945X

References

Adell, J. y Bernabé, Y. (2007). Software libre en educación. Tecnología educativa. Madrid: McGraw-Hill, pp. 173-195.

Baricco, A. (2019). The Game. Barcelona, Anagrama.

Basel, V. y Equipo de producción de materiales educativos en línea (2020). Recursos educativos abiertos. Seminario de Narrativas Hipermediales. Ciclo de seminarios Tecnologías Digitales y Educación. Córdoba: Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Basel, V. y Equipo de producción de materiales educativos en línea (2020). Software libre.Seminario de Narrativas Hipermediales. Ciclo de seminarios Tecnologías Digitales y Educación. Córdoba: Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Basel, V. y Equipo de producción de materiales educativos en línea (2020). Soberanía tecnológica. Seminario de Narrativas Hipermediales. Ciclo de seminarios Tecnologías Digitales y Educación. Córdoba: Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Bordignon, F. (2016). Soberanía tecnológica y educación: una dupla indisoluble. Prólogos. Revista de Historia, Política y Sociedad, 7, pp. 79-102.

Canal ISEP (2020) Tecnologías Digitales y Educación –Seminario de Narrativas Hipermediales – Entrevista - Lila Pagola. [Material de video] Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=ELTWnruEXaY (Consultado 10/05/2021)

Canal ISEP (2020) Tecnologías Digitales y Educación –Seminario de Narrativas Hipermediales – Entrevista – Matías Bordone. [Material de video] Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=jGBLAgkIlB8 (Consultado 8/05/2021)

Dussel, I. (2012). La formación docente y la cultura digital: Métodos y saberes para una nueva época. En A. Birgin (Comp.), Más allá de la capacitación. Debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós.

Dussel, I. y Trujillo Reyes, B. (2018). ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Las posibilidades en conflicto de las tecnologías digitales en la escuela. Perfiles educativos, 40, pp. 1-48.

Edelstein, G. (2005) Enseñanza, políticas de escolarización y construcción didáctica. En Frigerio G. Diker G (comps.), Educar: ese acto político. Bs. As: del estanque editorial.

Educ.ar (2021) ¿Por qué es importante la soberanía tecnológica? Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/155423/por-que-es-importante-la-soberania-tecnologica

Eduteka (2007). Recursos Educativos Abiertos (REA). Recuperado de http://www.eduteka.org/OER.php (Consultado 25/05/2021)

Fernández, P., Arevalo, E. y Equipo de producción de materiales educativos en línea. (2021). Conceptualización. Discusiones oportunas para hablar de la curaduría de materiales digitales. Laboratorio: Curaduría de Materiales Digitales. Actualización Académica Enseñar con Herramientas Digitales. Córdoba: ISEP - Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía.Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Gobierno de Canarias. (s.f.). El software libre en educación. Disponible: http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/contenidosdigitales/FormacionTIC/cdtic2014/02cc/33_el_software_libre_en_educacin.html (Consultado 14/05/2021)

Haché, A. (2014). Soberanía tecnológica. Ritimo, 1, pp. 9-16.

Maggio, M. (2012) Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós

Montero, J. (2019). Parada 1 - Exploración. Laboratorio Los medios y la regulación de la enseñanza. Parada exploración. Especialización Docente de Nivel Superior en Educación y Medios Digitales. Córdoba: Instituto Superior de Estudios Pedagógicos - Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Posada, M. (2013). Curaduría de contenidos digitales: Un potencial para la Educación y el Aprendizaje. En: XIV Encuentro Internacional Virtual Educa Colombia 2013.

Reig, D. (2010). Content Curator, Intermediario Crítico del Conocimiento: Nueva profesion para la Web 3.0.disponible en http://www.dreig.eu/caparazon/2010/01/09/content-curatorweb-3/ Consultado [28/06/2021].

Servicio de Formación en Red. INTEF. (2014). REA. Recursos Educativos Abiertos para la enseñanza de las Ciencias Sociales.Bloque 1: Introducción a los Recursos Educativos Abiertos.

Xhardez V. (2014) Contribuciones del software libre a la soberanía tecnológica y los desafíos futuros. Voces en el Fénix. Disponible en: https://www.vocesenelfenix.com/content/contribuciones-del-software-libre-la-soberan%C3%ADa-tecnol%C3%B3gica-y-los-desaf%C3%ADos-futuros

Published

2021-10-29

How to Cite

Alvarez, S. M. (2021). The teacher as a decision maker in the appropriation of digital technologies for didactic intervention: the benefits of technological sovereignty based on the free paradigm. Innovaciones Educativas, 23(Especial), 110–119. https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3608
Loading...