Comparative analysis of the results of the EGRA tests applied in a network of educational centers in Fe y Alegría, Nicaragua (2016-2018)

Comparative analysis of the results of the EGRA tests applied in a network of educational centers in Fe y Alegría, Nicaragua (2016-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3476

Keywords:

EGRA tests, reading comprehension, student evaluation, teacher competencies, pedagogical practice

Abstract

This study became a pedagogical reflection based on the results of the EGRA tests applied to first, second and third grade students, in the period from 2016 to 2018. The study population consisted of 5,820 standardized tests applied in 18 educational centers served by Fe y Alegría Nicaragua. For the purposes of the analysis, a sample of 4,624 tests was obtained, with a confident 99.7% and a 1% margin of error. A mixed study was carried out, with a minimum inter-method integration level, by means of the Complemented Integral Design (DICO-its acronym in Spanish). The study made it possible to carry out a comparative analysis between the results obtained in the tests applied to first grade students in the three years of the study (2016-2018) and, in the same way, an evolutionary analysis from first to third grade in the same period. On the one hand, it provides guidelines to determine measurement indicators to continue evaluating the skills of fluency and reading comprehension in the student body, but it also provides inputs to offer monitoring of teaching performance. It was established as a baseline for updating the proposal to improve reading fluency and comprehension in students from first to third grade of the educational centers belonging to the Fe y Alegría network.

Author Biographies

Everardo Víctor, Fe y Alegría Nicaragua

Everardo Víctor

Fe y Alegría Nicaragua

Managua, Nicaragua

ni.director@feyalegria.org

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7115-5750

Axel Urcuyo, Fe y Alegría Nicaragua

Axel Urcuyo

Fe y Alegría Nicaragua

Managua, Nicaragua

derechos@feyalegria.org.ni

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4325-5460

Neyda Zamora Diaz, Fe y Alegría Nicaragua

Neyda Zamora

Fe y Alegría Nicaragua

Managua, Nicaragua

investigacion@feyalegria.org.ni

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7016-9619

References

Ariza, C., & Vargas, L. (2017). La indagación, pretexto para fortalecer la comprensión lectora. Revista

Ciencias Humanas, 67-77.

Arráez, M., Calles, j., & Moreno, L. (2006). La hermenéutica: una actividad interpretativa. Red de Revistas

Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 7(2):171-181.

Castro, V. (Marzo, 2012). Si no mejora la calidad en la educación pública está en juego el futuro del

pais. Envío.

Castro, C., Cifuentes, N., Gómez, T., & Rincón, N. (2017). Implicación de la formación de la competencia

lectora: una visión desde el aula. En J. Gómez, A. Aguilar, S. Jaimes, C. Ramírez, J. Salazar, J.

Contreras, & J. Espinoza, Prácticas pedagógicas (págs. 1039-1065). Maracaibo: Astro Dasa S.A.

Castillo, M. (2015). Este estudio nos alerta: en la educación nos estamos quedando atrás. Recuperado

de http://www.envio.org.ni/articulo/4963

Fundación Zamora Teran. (2013). Promoviendo el desarrollo de la lectoescritura en Nicaragua.

Managua.

Gamboa, M. C., García, Y., & Beltrán, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo

de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. UNAD, 12(1): 101-128.

Jarquin, L. (21 de Enero de 2014). Y usted,¿cuántas palabras lee por minuto? El Nuevo Diario. Tomado

de: https://www.elnuevodiario.com.ni/especiales/308373-usted-cuantas-palabras-lee-minuto/.

Jímenez, J. (2009). Manual para la evaluación inicial de la lectura en niños de educación primaria. Islas

canarias: RTI International.

Marin, F., Niebles, M., Sarmiento, M., & Valbuena, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la

información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado

verbal. Espacios.

Molina, D. (2014). El método Fonico Analítico-sintético orientado a la enseanza del código alfabético de

los niños del segundo año de educación general básica de la escuela “Ambato de los Angeles” de

la Parroquia Izamba del Cantón Ambato Provincia de Tungurahua. Ambata, Ecuador: Univerisdad

Técnica de Ambata.

Narvarte, M. (2008). Lectoescritura: aprendizaje integral. España: Talleres gráficos Peñalara S.A.

Universia. 28 de diciembre de 2020. https://www.universia.net/cl/actualidad/orientacion-academica/

cual-es-el-significado-de-ser-autodidacta.html (último acceso: 30 de julio de 2021).

Villalobos, L. R. (2017). Enfoques y diseños de investigación social. San José: Universidad Estatal a

Distancia.

Published

2021-12-02

How to Cite

Víctor, E., Urcuyo, A., & Zamora Diaz, N. (2021). Comparative analysis of the results of the EGRA tests applied in a network of educational centers in Fe y Alegría, Nicaragua (2016-2018). Innovaciones Educativas, 23(35), 18–34. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3476
Loading...