Retos y oportunidades: teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales

Retos y oportunidades: teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales

Authors

  • Alicia Sandoval-Poveda Universidad Estatal a Distancia
  • Viviana González-Rojas Universidad Estatal a Distancia
  • Linda Madriz-Bermúdez Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2821

Keywords:

autism spectrum disorder, social skills, theater, inclusion, pedagogical mediation

Abstract

Theater can be a pedagogical mediation strategy for the development of social skills of people with autism spectrum disorder (ASD). With a research-action methodology, this premise was implemented from the State Distance University, integrating a group of young people with ASD in a three-year acting training process, with the support of a team of professionals, volunteers and the families of the young participants. The objective of this process was to improve the skills of: expression of emotions, communication, self-control and teamwork. It has been possible to observe progress in these four aspects, but in particular, various challenges have been faced that have provided opportunities for the scope of the project to expand beyond the initial objectives. The knowledge generated has expanded from the field of research to the academic and extension field, as well as to setting up the Puzzle Theater Group as an inclusive space where participants find recreational, work and personal opportunities. Currently, the main challenge of the project is the consolidation and continuity as a proposal for the development of social skills and the consolidation of the Theater Company Rompecabezas.

Author Biographies

Alicia Sandoval-Poveda, Universidad Estatal a Distancia

Académica, Escuela de Ciencias de la Educación Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica

Viviana González-Rojas, Universidad Estatal a Distancia

Académica, Escuela de Ciencias de la Educación Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica 

Linda Madriz-Bermúdez, Universidad Estatal a Distancia

Directora, Escuela de Ciencias de la Educación Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica 

References

Alcantud, F. (2013). Trastornos del espectro autista: Detección, diagnóstico e intervención temprana. Valencia, España: Ediciones Pirámide.

Blanco, A., Regueiro, J., González, M. (2016) El teatro como herramienta socializadora para personas con Asperger. Revista española de orientación y psicopedagogía, 27 (2), 116-125.

Caicedo, G. & Amén, L. (2016). El teatro de aula como método de inclusión para niños y niñas con autismo. Revista San Gregorio, 11, 98-105.

Calafat-Selma, M., Sanz-Cervera, P. & Tárraga-Mínguez, R. (2016). El teatro como herramienta de intervención en alumnos con trastorno del espectro autista y discapacidad intelectual. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9, 95-108.

Campos, J., Madriz, L. (2015) Investigación-acción en contextos educativos. San José: EUNED.

Ciuffolini, MD., Didoni, M., Jure, H. y Piñero, A. (2007) Cine y literature como elementos para la mediación pedagógica: una experiencia desde la medicina familiar. Archivos en Medicina Familiar, 9(3), 142-145.

Corbett, B. (2016) Images of Healing and Learning. Autism, Art and Accessibility to Theater. AMA Journal of Ethics, 18, 1232-1240.

Corbett, B., Qualls, L., Valencia, B., Fecteau, S., Swain, D. (2014) Peer-mediated theatrical engagement for improving reciprocal social interaction in autism spectrum disorder. Frontiers in Pediatrics, 2, 1-9.

Guli, L., Semrud-Clikeman, M., Lerner, M., Britton, N. (2013) Social Competence Intervention Program (SCIP): A pilot study of creative drama program for youth with social difficulties. The Arts in Psychotherapy, 40, 37-44. DOI: 10.1016/j.aip.2012.09.002

Hernández, R. Fernández, Fernández, C., Baptista, P. (2010) Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Hunter, K. (2014). The method. Recuperado de http://www.shakespearesheartbeat.com/the-method/

Kempe, A. y Tissot, C. (2012) The use of drama to teach social skills in a special school setting for students with autism. British Journal of Learning Support. 27(3), 97–102. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2012.01526.x

Malagón, F. (2009) La mediación pedagógica. Meditaciones sociales (5), 175 - 180. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/MESO0909220175A

Martos-Pérez, J. & Llorente-Comí, M. (2013). Tratamiento de los trastornos del espectro autista: unión entre la comprensión y la práctica basada en la evidencia. Revista de Neurología, 185-191.

Sherratt, D., Peter, M. (2002) Developing Play and Drama in Children with Autistic Spectrum Disorders. Londres: David Fulton Publishers.

The Miracle Project. (s.f.). Classes. Recuperado de http://www.themiracleproject.org/classes/

Published

2020-06-22

How to Cite

Sandoval-Poveda, A., González-Rojas, V., & Madriz-Bermúdez, L. (2020). Retos y oportunidades: teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales . Innovaciones Educativas, 22(32), 65–77. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2821
Loading...