Teaching and Administrative Staff’s, and Students’ perception on Teacher Evaluation in a Private University in Guatemala

Teaching and Administrative Staff’s, and Students’ perception on Teacher Evaluation in a Private University in Guatemala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2764

Keywords:

Teacher evaluation, teacher assessment, teacher valorization, education, higher education

Abstract

Teacher evaluation at the university level is a process that contributes to the improvement of educational quality. Since it is a complex task, different criteria must be taken into consideration. Also, different aspects such as observations, student’s opinions, colleague’s judgment, and peer review are involved. Students are a consistent source of information. However, since it is the only one, it poses advantages and disadvantages. This work’s main purpose was to get to know the impressions of the teaching and administrative staff and the students on Teacher Evaluation in a private university in Guatemala. By employing a qualitative approach, information was obtained through focus groups. An analysis of the comments’ emergent coding was also carried out, which generated the most important categories. The positive results indicate that, for the teaching staff, the evaluation means an opportunity for professional growth, the anonymity is valued as positive and also the fact that it is carried out online. On the other hand, there is a negative perception about the validity of the evaluation because of the number of participating students, their motivation when answering, and the use given to the results that will negatively impact the work environment. The participants’ general feeling leans towards the redefinition of the evaluation approach so that it is part of continuous improvement. 

Author Biographies

Jorge Andrés Galvez-Sobral Aguilar, Universidad del Valle de Guatemala

Jorge Andrés Galvez-Sobral Aguilar 

Universidad del Valle de Guatemala

Guatemala, Guatemala 

jagalvez@uvg.edu.gt 

Es Magister en Medición, Evaluación e Investigación Educativa de la Universidad del Valle de Guatemala (UVG). Actualmente es Director del Centro de Investigaciones Educativas (CIE) de la UVG.  Se ha especializado en investigación educativa, gestión de proyectos de investigación nacionales e internacionales y tiene experiencia en estudios cuantitativos y cualitativos.

Jamey Farren Burho, Universidad del Valle de Guatemala

Jamey Farren Burho 

Universidad del Valle de Guatemala

Guatemala, Guatemala 

jameyburho@gmail.com

http://orcid.org/0000-0003-3737-5298 

Es Doctora en Educación Especial de la Universidad de Maryland. Actualmente es investigadora asociada en el Departamento de Educación de la Universidad Estatal de Oregón (OSU) en los Estados Unidos. Se ha especializado en investigación educativa. Tiene experiencia con proyectos internacionales y en estudios cuantitativos y cualitativos.

Claudia Noemí Monterroso Martínez, Universidad del Valle de Guatemala

Claudia Noemí Monterroso Martínez 

Universidad del Valle de Guatemala

Guatemala, Guatemala 

cayamimozotiniavi@gmail.com

http://orcid.org/0000-0002-4848-4820 

Es Licenciada en Educación, se ha especializado en el campo de planificación educativa, monitoreo y estadística ocupando diferentes puestos en el Ministerio de Educación de Guatemala y otros entes Gubernamentales y de Cooperación, también es docente de formación, con más de 25 años de experiencia en docencia en todos los niveles educativos. Posee amplio conocimiento en pedagogía y ciencias de la educación y tiene experiencia en autoría de libros de texto. 

Ana Cruz Grünebaum, Universidad del Valle de Guatemala

Ana Aidé Cruz Grünebaum 

Universidad del Valle de Guatemala

Guatemala, Guatemala 

aacruz@uvg.edu.gt

http://orcid.org/0000-0003-2398-552X 

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Published

2020-12-01

How to Cite

Galvez-Sobral Aguilar, J. A. ., Burho, J. F., Monterroso Martínez, C. N. ., & Cruz Grünebaum A. (2020). Teaching and Administrative Staff’s, and Students’ perception on Teacher Evaluation in a Private University in Guatemala. Innovaciones Educativas, 22(33), 31–45. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2764
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