Strengthening the autonomy of young people with intellectual disabilities through the application of ICT

Strengthening the autonomy of young people with intellectual disabilities through the application of ICT

Authors

  • Camila Víquez-Alfaro Universidad Estatal a Distancia
  • Lizbeth López-Garbanzo Universidad Estatal a Distancia
  • Marjorie Cordero-Salas Universidad Estatal a Distancia
  • Pamela Alpízar-Alfaro Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2484

Keywords:

Information and communication technologies; educational technology; access to education; equal opportunity; inclusive education; empowerment.

Abstract

The objective of the article is to describe the importance of Information and Communication Technologies (ICT) as support tools in the III Cycle and Diversified Vocational Cycle services of Costa Rica, for the establishment of accessible environments that promote the integral development of the population. The bibliographic review methodology of documents related to the use of ICT in the teaching and learning processes, autonomy, disability and educational supports was implemented; the collaborative work was used to establish selection criteria such as the time space margin, specific terminologies and area of specialization. As a result of this, results are derived about ICT as educational supports in the services of III Cycle and Vocational Diversified Cycle; as well as its role for the promotion of autonomy and the considerations to be assumed when designing educational material for people with intellectual disabilities.

Author Biographies

Camila Víquez-Alfaro, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de la Licenciatura en Educación Especial, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

Lizbeth López-Garbanzo, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de la Licenciatura en Educación Especial, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

Marjorie Cordero-Salas, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de la Licenciatura en Educación Especial, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

Pamela Alpízar-Alfaro, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de la Licenciatura en Educación Especial, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica

References

Abadin, A. & Pérez, L. (2014). Tecnologías de apoyo, mercado y nuevos sistemas de información. Recuperado de http://www.ceapat.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/tecnologiaapoyo.pdf
Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales (2013). Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión. Avances y oportunidades en los países europeos.  Recuperado de https://www.european-agency.org/sites/default/ files/ICT_for_Inclusion-ES.pdf
Alshaboul, M. (2012). Los recursos tecnológicos y las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación especial en Ammán (Jordania) (Tesis doctoral, Universidad de Granada, España). Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/21759
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica (2016). Ley N° 9379, ley para la promoción de la autonomía personal de las personas con discapacidad. Recuperado de http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/ promocionautonomiapersonal.pdf
Carpio, M. (2012). La tecnología asistiva como disciplina para la atención pedagógica de personas con discapacidad intelectual. Actualidades investigativas en educación, 12(2), 1-27 Recuperado de http:// www.redalyc.org/pdf/447/44723437018.pdf
Cuevas, F. & García, J. (2014) Las TIC en la formación docente. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 1159. Recuperado de https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1159.pdf
Echeverría, A. (2011). Tics para la formación inicial y permanente del profesorado en educación especial: Universidad de Costa Rica. (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España).  Recuperado de http://eprints.ucm.es/12593/1/T32960.pdf
Fernández, K., Zamorano, I., Escobar, P. & Tenorio, M. (2017). Inclusión, discapacidad y educación: Enfoque práctico desde las Tecnologías Emergentes. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/317551722
Flórez, J. (2015). Discapacidad intelectual: ¿Qué es? ¿Qué define? ¿Qué se pretende?. Recuperado de https:// www.downciclopedia.org/images/neurobiologia/Discapacidad-intelectual.pdf
González, A. & Ramírez, J. (2012). Estrategias pedagógicas alternativas en pausas activas para la inclusión educativa de escolares con discapacidad cognitiva en Institución Villa Santana del municipio de Pereira. (Tesis de Licenciatura, Universidad Tecnológica De Pereira, Colombia). Recuperado de http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/handle/11059/2708/37192886132G643. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Instituto Nacional de Estadística y Censos (2011). Costa Rica: Población total por condición y tipo de discapacidad, según sexo y grupos de edad. Recuperado de http://www.inec.go.cr/system/files_force/ documentos/poblacion/estadisticas/resultados/repoblaccenso2011-07.xls.xls?download=1
Latorre, M. & Seco, C. (2013). Metodología. Estrategias y técnicas metodológicas. Recuperado de http:// www.umch.edu.pe/arch/hnomarino/metodo.pdf
Luna, M. (2013). Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica. Revista Digital Universitaria, 12(14), 1-19. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.14/num12/art53/art53.pdf
Ministerio de Educación Pública (2014). Orientaciones Técnicas para la Implementación del Plan de Estudios de III Ciclo y Ciclo Diversificado Vocacional. Recuperado de https://cenarec.files.wordpress. com/2016/02/orientaciones-tc3a9cnicas-iii-ciclo-diversificado-2014.pdf
Nanzer G. & Beltramone, D. (2017). Kit Open Source de ayudas técnicas para actividades de la vida diaria de personas con dificultad de movimiento en manos. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/317551722
Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/Elmodelosocialdediscapacidad.pdf
Pesántez F., Sánchez, S., Robles, V. & Ingavélez, P. (2017) Inclusión, discapacidad y educación. Enfoque práctico desde las Tecnologías Emergentes. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/317551722
Ríos, D. (2017). La accesibilidad de las TIC en Costa Rica: Un cambio disruptivo en la mente de la sociedad costarricense. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 28(1). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/9660/11844
Rodríguez, M. & Arroyo, M. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, (25), 108-126. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/viewFile/11331/pdf
Sánchez, R. (2007). Las tecnologías en la escuela inclusiva: nuevos escenarios, nuevas oportunidades. Didáctica, innovación y multimedia, 9, 1-10. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DIM/ article/view/73622/85301
Sánchez, R. (2013). Itinerarios inclusivos, competencias. San José, Costa Rica: EUNED.
Torse, I. & Guiomar E. (2017). Utilizando o software GCompris na aprendizagem matemática com alunos com deficiência intelectual.Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317551722
Victoria, J. (2013). El modelo social de la discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 138, 1093- 1109. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ bmdc/v46n138/v46n138a8.pdf
Zappalá, D., Köppel, A. & Suchodolski, M. (2011). Inclusión de TIC en escuelas para alumnos con discapacidad intelectual. Recuperado de http://escritorioeducacionespecial.educ.ar/datos/recursos/pdf/m-intelectuales-1-40.pdf

Published

2019-06-28

How to Cite

Víquez-Alfaro, C., López-Garbanzo, L., Cordero-Salas, M., & Alpízar-Alfaro, P. (2019). Strengthening the autonomy of young people with intellectual disabilities through the application of ICT . Innovaciones Educativas, 21(30), 48–61. https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2484
Loading...