The Plagiarism regulations in public universities in Costa Rica

The Plagiarism regulations in public universities in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24iEspecial.4204

Keywords:

higher education, education quality, moral responsibility, ethics, academic fraud, education

Abstract

This work is a reflection on plagiarism in public universities in Costa Rica. Our research is based on a content analysis of the documentation regarding plagiarism regulations found through an online search on the websites of all five Costa Rican public universities: Universidad de Costa Rica, Tecnológico de Costa Rica, Universidad Nacional, Universidad Estatal a Distancia and Universidad Técnica Nacional. Plagiarism is a complex problem in higher education that demands actions to strengthen the penalization, detection, and prevention processes. According to the regulations, universities have established measures to regulate different forms of academic dishonesty, including academic plagiarism. However, the analysis shows that even though public universities include articles dealing with plagiarism within their regulations, there are important differences relating to its definition, the seriousness of the offense, and related sanctions. Ultimately, this work shows some of the challenges universities face in preventing plagiarism.

Author Biographies

Erick F. Salas Acuña, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Bachelor in Spanish Philology and Bachelor in English, both from the University of Costa Rica (UCR). Master in Central American Rural Education from the National University of Costa Rica (UNA). She teaches communication courses at the Tecnológico de Costa Rica (TEC), Campus Tecnológico Local San Carlos. Research and publications in education, literature, oral and written communication.

María Gabriela Amador Solano , Instituto Tecnológico de Costa Rica

Bachelor in Spanish Philology and Spanish Language and Literature Teaching (UCR). Master in Spanish as a Second Language (UCR). Specialist in University Didactics (UNIB). PhD Candidate in Philosophy and Letters with emphasis in Linguistics from the University of Alicante, Spain. She teaches communication courses at the Tecnológico de Costa Rica (TEC), Campus Tecnológico Central Cartago. Research and publications in Spanish as a second language, educational technology, education, oral and written communication.

References

Arce, C. (2009). Plagio y derechos de autor. El Foro, (10), 59-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3431255

Comas, R.; Sureda, J.; Casero A. y Morey M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios pedagógicos, XXXVII(1), 207-225. http://revistas.uach.cl/pdf/estped/v37n1/art11.pdf

Comas, R.; Sureda, J. y Oliver, M. (2011). Prácticas de citación y plagio académico en la elaboración textual del alumnado universitario. TESI, 12(1), 359-385. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/7837/7863

Cortés, J. J. (2019). Hacia universidades libres de plagio. Un llamado a la acción participativa. Universidad Autónoma de Ciudad de Juárez. https://elibros.uacj.mx/omp/index.php/publicaciones/catalog/view/149/130/850-1

Díaz, A.; González, F. y Carmona, L. (2010). Relación del fraude académico con situaciones personales que enfrentan los estudiantes en la Facultad de Odontología de la Universidad de Cartagena (Colombia). Salud Uninorte, 26(1), 85-97. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/73

Diez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica, (44), 1-17. https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n44/n44a14.pdf

Ochoa, L. y Cueva Lobelle, A. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113. https://www.redalyc.org/pdf/219/21935715003.pdf

Solano, W. y Campos, J. (2013). Percepción del personal docente de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica respecto de la deshonestidad académica en estudiantes. Innovaciones educativas, 25(20), 1-22. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/512

Soto, A. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-ciencias de la información, 2(1), 1-13. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/1213/1276

Sureda-Negre, J.; Reynes-Vives, J. y Comas-Forgas, R. (2016). Reglamentación contra el fraude académico en las universidades españolas. Revista de Educación Superior, 45(178), 31-44. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/126

Ramos, T.; Damian, E.; Inga, M.; Arias, D. y Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264

Rojas, M. E. (2012). Plagio en textos académicos. Revista electrónica Educare, 16(2), 55-66. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3930/15986

Vaamonde, J. D. y Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXVII (3-4), 7-27. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/434

Vargas-Franco, A. (2019). Apropiación y plagio académico: Un estudio de caso sobre una alumna debutante en la escritura en la educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://redib.org/Record/oai_articulo2845357-apropiaci%C3%B3n-y-plagio-acad%C3%A9mico-un-estudio-de-caso-sobre-una-estudiante-debutante-en-la-escritura-en-la-educaci%C3%B3n-superior

Vargas-Morúa, E. (2021). El plagio: consideraciones para su prevención. Revista Espiga, 20(41), 68-85. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/3521

Published

2022-10-21

How to Cite

Salas Acuña, E. F., & Amador Solano , M. G. (2022). The Plagiarism regulations in public universities in Costa Rica . Innovaciones Educativas, 24(Especial), 41–52. https://doi.org/10.22458/ie.v24iEspecial.4204
Loading...