Didactic proposal for the design of an intervention process in School Counseling
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3711Keywords:
counseling, pedagogical counseling, teaching practice, teaching process, teacher training, educationAbstract
This essay introduces a didactical proposal for elaborating intervention processes in socio-educational counseling by considering the authors teaching experience during the years 2016 and 2019 in the courses Professional Practice I OE-2041 and Professional Practice II OE-2045, at Universidad de Costa Rica. The Counselling Study programs of the Ministry of Public Education were also considered. An analysis of why the counseling intervention is procedural is carried out based on five basic premises for the intervention. Likewise, this proposal integrates, for its understanding, dimensions, stages, and learning objectives that are presented sequentially. Therefore, it is concluded that the theoretical-methodological proposal is an innovative resource for both professionals in guidance and students of this program to understand counseling intervention as a process.
References
Abreu, A., Barrera, A., Breijo, T. y Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista de Educación Mendive, 16 (4), 610-623. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462
Campos, V. y Moya, R. (2011). La formación del profesional desde una concepción personalizada del proceso de aprendizaje. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 28 (3), 1-6. https://www.eumed.net/rev/ced/28/cpmr.pdf
Díaz, M., Santillana, A. y Simoni, C. (2018). La intervención socioeducativa en la formación de docentes de educación-preescolar desde la coopedagogía. Debates en Evaluación y Currículum, (3). https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E190.pdf
Escuela de Orientación y Educación Especial. (2019). Plan de Estudios de Bachillerato en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Universidad de Costa Rica.
Freire, P. (2016). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo Veintiuno.
Frías, C. (2015). La Orientación como disciplina y profesión. En A., Mata (Ed.), El desarrollo Teórico de la Orientación. Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 15 – 50). Universidad de Costa Rica.
Giné, N. y Parcerisa, A. (2014). La intervención socioeducativa desde una mirada didáctica. EDETANIA. Estudios y Propuestas Socioeducativas, (45), 55-72. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/172
Gómez, A. y Clara, S. (2008). Proceso de Educación Comunitaria: Zonas de Contactos Interaccionales de Potencialidades Comunitaria y Orientación Educativa. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5 (13), 30-36. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a07.pdf
Guevara, L. (2010). La Unidad Didáctica. Un elemento de Trabajo en el Aula. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, (7), 1-8. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=6953&s=
La Rosa, C. (2014). Neurociencia y orientación en la postmodernidad. Formación y reciprocidad. Revista de Postgrado FACE-UC, 9 (16), 291-313. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj16/art16.pdf
León, G. y Zúñiga, A. (2019) Mediación pedagógica y conocimiento científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo vocacional de competencias científicas. EDUCARE, 23(2), 1-24. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.5
Martínez, C. y Martínez, J. (2011). La orientación en el Siglo XXI. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14 (1), 253-265. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678823
Meneses, G. (2007). El proceso de enseñanza-aprendizaje: el acto didáctico. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP) (2005). Programas de Estudio Orientación. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/orientaciondiversificada.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP) (2016). Política curricular. Educar para una nueva ciudadanía. https://www.mep.go.cr/educar-para-nueva-ciudadania
Ministerio de Educación Pública (MEP) (2017). Programas de Estudio de Orientación Primero, Segundo y Tercer Ciclos de la Educación General Básica y Educación Diversificada. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/orientacion-nuevo.pdf
Naranjo, M. L. (2011). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivos. Editorial Universidad de Costa Rica.
Úcar, X. (2018). Metáforas de la intervención socioeducativa: implicaciones pedagógicas para la práctica. Revista Española de Pedagogía, (270), 209-224. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/05/Metaforas-de-la-intervencion-socioeducativa.pdf
Vargas, Z. (2020). La Orientación. Una revisión histórico-metodológica. Edinexo.