Didactic proposal for the design of an intervention process in School Counseling

Didactic proposal for the design of an intervention process in School Counseling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3711

Keywords:

counseling, pedagogical counseling, teaching practice, teaching process, teacher training, education

Abstract

This essay introduces a didactical proposal for elaborating intervention processes in socio-educational counseling by considering the authors teaching experience during the years 2016 and 2019 in the courses Professional Practice I OE-2041 and Professional Practice II OE-2045, at Universidad de Costa Rica. The Counselling Study programs of the Ministry of Public Education were also considered. An analysis of why the counseling intervention is procedural is carried out based on five basic premises for the intervention. Likewise, this proposal integrates, for its understanding, dimensions, stages, and learning objectives that are presented sequentially. Therefore, it is concluded that the theoretical-methodological proposal is an innovative resource for both professionals in guidance and students of this program to understand counseling intervention as a process.

Author Biographies

Carol Morales Trejos, Universidad de Costa Rica

Carol Morales Trejos

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica

carolgraciela.morales@ucr.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9925-3320

Stephanie Washburn Madrigal, Universidad de Costa Rica

Stephanie Washburn Madrigal

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica

stephanieann.washburn@ucr.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5378-4927

References

Abreu, A., Barrera, A., Breijo, T. y Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista de Educación Mendive, 16 (4), 610-623. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462

Campos, V. y Moya, R. (2011). La formación del profesional desde una concepción personalizada del proceso de aprendizaje. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 28 (3), 1-6. https://www.eumed.net/rev/ced/28/cpmr.pdf

Díaz, M., Santillana, A. y Simoni, C. (2018). La intervención socioeducativa en la formación de docentes de educación-preescolar desde la coopedagogía. Debates en Evaluación y Currículum, (3). https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E190.pdf

Escuela de Orientación y Educación Especial. (2019). Plan de Estudios de Bachillerato en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Universidad de Costa Rica.

Freire, P. (2016). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo Veintiuno.

Frías, C. (2015). La Orientación como disciplina y profesión. En A., Mata (Ed.), El desarrollo Teórico de la Orientación. Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 15 – 50). Universidad de Costa Rica.

Giné, N. y Parcerisa, A. (2014). La intervención socioeducativa desde una mirada didáctica. EDETANIA. Estudios y Propuestas Socioeducativas, (45), 55-72. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/172

Gómez, A. y Clara, S. (2008). Proceso de Educación Comunitaria: Zonas de Contactos Interaccionales de Potencialidades Comunitaria y Orientación Educativa. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5 (13), 30-36. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a07.pdf

Guevara, L. (2010). La Unidad Didáctica. Un elemento de Trabajo en el Aula. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, (7), 1-8. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=6953&s=

La Rosa, C. (2014). Neurociencia y orientación en la postmodernidad. Formación y reciprocidad. Revista de Postgrado FACE-UC, 9 (16), 291-313. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj16/art16.pdf

León, G. y Zúñiga, A. (2019) Mediación pedagógica y conocimiento científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo vocacional de competencias científicas. EDUCARE, 23(2), 1-24. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.5

Martínez, C. y Martínez, J. (2011). La orientación en el Siglo XXI. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14 (1), 253-265. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678823

Meneses, G. (2007). El proceso de enseñanza-aprendizaje: el acto didáctico. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP) (2005). Programas de Estudio Orientación. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/orientaciondiversificada.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP) (2016). Política curricular. Educar para una nueva ciudadanía. https://www.mep.go.cr/educar-para-nueva-ciudadania

Ministerio de Educación Pública (MEP) (2017). Programas de Estudio de Orientación Primero, Segundo y Tercer Ciclos de la Educación General Básica y Educación Diversificada. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/orientacion-nuevo.pdf

Naranjo, M. L. (2011). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivos. Editorial Universidad de Costa Rica.

Úcar, X. (2018). Metáforas de la intervención socioeducativa: implicaciones pedagógicas para la práctica. Revista Española de Pedagogía, (270), 209-224. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/05/Metaforas-de-la-intervencion-socioeducativa.pdf

Vargas, Z. (2020). La Orientación. Una revisión histórico-metodológica. Edinexo.

Published

2022-07-11

How to Cite

Morales Trejos, C., & Washburn Madrigal, S. (2022). Didactic proposal for the design of an intervention process in School Counseling. Innovaciones Educativas, 24(37), 106–118. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3711
Loading...