The Challenges Experienced by UCIMED Health Sciences Academic Staff During the COVID-19 Pandemic in Costa Rica

The Challenges Experienced by UCIMED Health Sciences Academic Staff During the COVID-19 Pandemic in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4913

Keywords:

Academic Staff, Higher Education, Information and Communication Technologies (ICTs), Distance learning, online learning, teaching technique, educational strategies, tools, technology., COVID-19, Health Sciences

Abstract

During the COVID-19 pandemic, higher education worldwide was forced to restructure itself according to guidelines established by the World Health Organization (WHO) to mitigate the impact of the pandemic on the population. Costa Rica was no exception.  In the absence of a contingency plan, the University of Medical Sciences (UCIMED) underwent a transition from face-to-face to virtual teaching.  This study focused on the challenges experienced by physical therapy and nutrition faculty during the period from March to June 2020, due to the emergency virtualization. The information was collected through a Google Forms® survey; once tabulated, the data was analyzed, interpreted and compared between the professions, implementing descriptive statistics and a bibliographic review to better understand the situation at a global level. The study showed that the didactics of the course was a great challenge for the teachers, mainly in terms of learning assessment, student participation, use of virtual tools and connectivity problems. When comparing professions, it was found that limited training, fewer years of teaching experience, and less interaction with virtual platforms were factors that increased the perception of challenges. Confronting the challenges enriched the teaching experience in terms of ICT management and thus the transformation of higher education.

Author Biographies

Sylvia Alfaro Gurrola, Universidad de Ciencias Médicas

Sylvia Alfaro Gurrola

Universidad de Ciencias Médicas

San José, Costa Rica

alfarogs@ucimed.com

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9416-6436

Mayra Villegas Barakat, Universidad de Ciencias Médicas

Mayra Villegas Barakat

Universidad de Ciencias Médicas

San José, Costa Rica

villegasbm@ucimed.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5145-2806

Natalia Cabrera Rojas, Universidad de Ciencias Médicas

Natalia Cabrera Rojas

Universidad de Ciencias Médicas

San José, Costa Rica

cabrerarn@ucimed.com

 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3095-8482

Anaryeri Durán Segura, Universidad de Ciencias Médicas

Anaryeri Durán Segura

Universidad de Ciencias Médicas

San José, Costa Rica

anaryeri.duran@ucimed.ac.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9704-1321

Carlos Luis Trabado Sagot, Universidad de Ciencias Médicas

Carlos Luis Trabado Sagot

Universidad de Ciencias Médicas

San José, Costa Rica

carlosluis.trabado@ucimed.ac.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3982-8599

References

Barzola, L.H., Suárez, M.F. y Arcos, J.A. (2020). La influencia de las TIC´s en el desarrollo académico de los estudiantes universitarios en tiempos de pandemia por COVID-19. Dominio de las ciencias, 6(4), 370-386. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8638132

Boude-Figueredo, O., Becerra-Rodríguez, D. y Rozo-García, H. (2021). Concepciones del proceso de evaluación del profesorado colombiano en tiempos de pandemia. Formación universitaria, 14(4), 143-150. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400143

Carranza, P. y Zamora, G. (2021). Desafíos y oportunidades en tiempos del COVID-19: contexto pedagógico desde la Universidad Nacional y la Universidad Estatal a Distancia. Revista innovaciones educativas, 22(número especial), 162-170. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3154

Casasola-Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38-51. http://dx.doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Castellano, J. M., Coronel, P. A. y Quintero, G. (2020). La mirada de los estudiantes de la universidad nacional de educación en Ecuador sobre la educación en tiempos de COVID-19. Revista Conrado, 16(76), 325-332. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1492

Cleonares, A.M., Gavilánez, S.M., Nevárez, J. C. y Armijos, J. F. (2021). Ergonomía en docente universitario durante la pandemia generada por la COVID-19. Revista. Conrado, 17(S3), 139-145. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2150

Del Castillo-Olivares, J. M. y del Castillo-Olivares, A. (2021). El impacto de la COVID-19 en el profesorado de educación superior y sus concepciones sobre la evaluación. Campus Virtuales, 10(1), 89-101. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/18/7.pdf

Didriksson, A., Álvarez, F., Caamaño, C., Caregnato, C., Sfredo, B., del Valle, D. y Perrota, D. (2020). Educación Superior y Pandemia: ¿Innovamos, dilatamos el riesgo o perecemos? -reflexiones desde América Latina. Universidad de Costa Rica. https://repositorio.iis.ucr.ac.cr/handle/123456789/598

Fernández-Jiménez, M.A.; Mena, E. y Jiménez-Perona, M. I. (2021). Transformación de la Universidad pública como consecuencia del COVID´19. Perspectiva del profesorado a través del método Delphi. Revista Complutense de Educación, 32(3), 439-449. http://dx.doi.org/10.5209/rced.70477

Gómez, B. (2018). Elementos de Estadística Descriptiva. Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Gusso, H., Archer, A., Luiz, F., Sahão, F., Gomes de Luca, G., Henklain, M., Panosso, M., Kienen, N., Beltramello, 0. y Gonçalves, V. (2020). Educación superior en tiempos de pandemia: pautas para gestión universitaria. Educação & Sociedade, 41. https://doi.org/10.1590/ES.238957

Hernández, A.S., Carro, E.H. y Martínez, I. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. RED. Revista de Educación a Distancia, 59(07), http://dx.doi.org/10.6018/red/60/07

INCAE Business School. (2021, 14 de enero). Leadership Voices: Educación: Retos y oportunidades para las mujeres en el nuevo contexto [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jR0jFuIRhGI

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020, 13 de mayo). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Londoño, E., Montoya, E., García, A., Osorio, D.M. y Isaza, G.D. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por COVID-19. Educación y Educadores, 24(2), 199-217. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942021000200199

Ordorika, I. (2020). Pandemia y Educación Superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8 https://doi.org/10.36857/resu.2020.194

Pérez-Pinzón, L.R. (2020). Orígenes y transformaciones del aprendizaje en línea (E-learning). Innovaciones educativas mediadas por paradigmas tecnológicos. Revista Historia de la Educación Colombiana, 24(24), 105–132. https://doi.org/10.22267/rhec.202424.74

Ramírez, M. S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 123-139. https://hdl.handle.net/11285/636842

Sánchez, M., Martínez, AM., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A.K., Benavides, M.A, Rendón, V.J. y Jaimes, C.A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 22(5). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.13

Santiago, B.M., Scorsolini-Comin, F. y Barcellos, R. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962020000200008

Umaña-Mata, A. (2020). Educación Superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22(Especial), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3199

Villamil, V., y Vega, J. (2022). Materiales y estrategias de instrucción utilizadas por profesores de universidad durante la pandemia de la Covid-19. Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(15), 211-234. https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/342

Published

2024-01-01

How to Cite

Alfaro Gurrola, S., Villegas Barakat, M., Cabrera Rojas, N., Durán Segura, A., & Trabado Sagot, C. L. (2024). The Challenges Experienced by UCIMED Health Sciences Academic Staff During the COVID-19 Pandemic in Costa Rica. Innovaciones Educativas, 26(40), 121–134. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4913
Loading...