The Challenges Experienced by UCIMED Health Sciences Academic Staff During the COVID-19 Pandemic in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4913Keywords:
Academic Staff, Higher Education, Information and Communication Technologies (ICTs), Distance learning, online learning, teaching technique, educational strategies, tools, technology., COVID-19, Health SciencesAbstract
During the COVID-19 pandemic, higher education worldwide was forced to restructure itself according to guidelines established by the World Health Organization (WHO) to mitigate the impact of the pandemic on the population. Costa Rica was no exception. In the absence of a contingency plan, the University of Medical Sciences (UCIMED) underwent a transition from face-to-face to virtual teaching. This study focused on the challenges experienced by physical therapy and nutrition faculty during the period from March to June 2020, due to the emergency virtualization. The information was collected through a Google Forms® survey; once tabulated, the data was analyzed, interpreted and compared between the professions, implementing descriptive statistics and a bibliographic review to better understand the situation at a global level. The study showed that the didactics of the course was a great challenge for the teachers, mainly in terms of learning assessment, student participation, use of virtual tools and connectivity problems. When comparing professions, it was found that limited training, fewer years of teaching experience, and less interaction with virtual platforms were factors that increased the perception of challenges. Confronting the challenges enriched the teaching experience in terms of ICT management and thus the transformation of higher education.
References
Barzola, L.H., Suárez, M.F. y Arcos, J.A. (2020). La influencia de las TIC´s en el desarrollo académico de los estudiantes universitarios en tiempos de pandemia por COVID-19. Dominio de las ciencias, 6(4), 370-386. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8638132
Boude-Figueredo, O., Becerra-Rodríguez, D. y Rozo-García, H. (2021). Concepciones del proceso de evaluación del profesorado colombiano en tiempos de pandemia. Formación universitaria, 14(4), 143-150. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400143
Carranza, P. y Zamora, G. (2021). Desafíos y oportunidades en tiempos del COVID-19: contexto pedagógico desde la Universidad Nacional y la Universidad Estatal a Distancia. Revista innovaciones educativas, 22(número especial), 162-170. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3154
Casasola-Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38-51. http://dx.doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258
Castellano, J. M., Coronel, P. A. y Quintero, G. (2020). La mirada de los estudiantes de la universidad nacional de educación en Ecuador sobre la educación en tiempos de COVID-19. Revista Conrado, 16(76), 325-332. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1492
Cleonares, A.M., Gavilánez, S.M., Nevárez, J. C. y Armijos, J. F. (2021). Ergonomía en docente universitario durante la pandemia generada por la COVID-19. Revista. Conrado, 17(S3), 139-145. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2150
Del Castillo-Olivares, J. M. y del Castillo-Olivares, A. (2021). El impacto de la COVID-19 en el profesorado de educación superior y sus concepciones sobre la evaluación. Campus Virtuales, 10(1), 89-101. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/18/7.pdf
Didriksson, A., Álvarez, F., Caamaño, C., Caregnato, C., Sfredo, B., del Valle, D. y Perrota, D. (2020). Educación Superior y Pandemia: ¿Innovamos, dilatamos el riesgo o perecemos? -reflexiones desde América Latina. Universidad de Costa Rica. https://repositorio.iis.ucr.ac.cr/handle/123456789/598
Fernández-Jiménez, M.A.; Mena, E. y Jiménez-Perona, M. I. (2021). Transformación de la Universidad pública como consecuencia del COVID´19. Perspectiva del profesorado a través del método Delphi. Revista Complutense de Educación, 32(3), 439-449. http://dx.doi.org/10.5209/rced.70477
Gómez, B. (2018). Elementos de Estadística Descriptiva. Editorial Universidad Estatal a Distancia.
Gusso, H., Archer, A., Luiz, F., Sahão, F., Gomes de Luca, G., Henklain, M., Panosso, M., Kienen, N., Beltramello, 0. y Gonçalves, V. (2020). Educación superior en tiempos de pandemia: pautas para gestión universitaria. Educação & Sociedade, 41. https://doi.org/10.1590/ES.238957
Hernández, A.S., Carro, E.H. y Martínez, I. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. RED. Revista de Educación a Distancia, 59(07), http://dx.doi.org/10.6018/red/60/07
INCAE Business School. (2021, 14 de enero). Leadership Voices: Educación: Retos y oportunidades para las mujeres en el nuevo contexto [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jR0jFuIRhGI
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020, 13 de mayo). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Londoño, E., Montoya, E., García, A., Osorio, D.M. y Isaza, G.D. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por COVID-19. Educación y Educadores, 24(2), 199-217. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942021000200199
Ordorika, I. (2020). Pandemia y Educación Superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8 https://doi.org/10.36857/resu.2020.194
Pérez-Pinzón, L.R. (2020). Orígenes y transformaciones del aprendizaje en línea (E-learning). Innovaciones educativas mediadas por paradigmas tecnológicos. Revista Historia de la Educación Colombiana, 24(24), 105–132. https://doi.org/10.22267/rhec.202424.74
Ramírez, M. S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 123-139. https://hdl.handle.net/11285/636842
Sánchez, M., Martínez, AM., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A.K., Benavides, M.A, Rendón, V.J. y Jaimes, C.A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 22(5). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.13
Santiago, B.M., Scorsolini-Comin, F. y Barcellos, R. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962020000200008
Umaña-Mata, A. (2020). Educación Superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22(Especial), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3199
Villamil, V., y Vega, J. (2022). Materiales y estrategias de instrucción utilizadas por profesores de universidad durante la pandemia de la Covid-19. Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(15), 211-234. https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/342
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.