Inclusive policies and practices in educational centers: A study of their implementation and relationship from the perspective of administrators

Inclusive policies and practices in educational centers: A study of their implementation and relationship from the perspective of administrators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4662

Keywords:

Educational policy, educational management, educational administrators, school integration, educational establishments

Abstract

In the current context, educational centers are expected to be spaces of collaborative organization that promote inclusive education, implementing initiatives and strategies derived from educational management. In this regard, the objective of this study is to analyze the establishment of inclusive policies and practices in Costa Rican educational centers from the perspective of the administrators. The research was carried out using a quantitative methodology, with an ex post facto and cross-sectional design. In addition, data collection was carried out with an online questionnaire applied to a simple probability sample of 146 administrators. The results show that the management implemented in the educational centers considers to a certain extent the application of inclusive policies and practices. In addition, there is a strong and positive correlation between inclusive education policies and the curricular and administrative practices implemented. In other words, the greater the presence of inclusive policies, the better the curricular and administrative practices.

Author Biographies

José Antonio García-Martínez, Universidad Nacional

José Antonio García-Martínez

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

jose.garcia.martinez@una.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0709-0814

Warner Ruiz-Chaves, Universidad Estatal a Distancia

Warner Ruiz Chaves – Coinvestigador.

Máster en Tecnología e Informática Educativa y Magíster en Administración Educativa,

Académico del Centro de Investigaciones en Educación de la UNED.

Evelyn Chen-Quesada, Universidad Nacional

Evelyn Chen-Quesada

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

evelyn.chen.quesada@una.cr

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5280-3134

Arantxa León-Carvajal, Universidad Nacional

Arantxa León-Carvajal

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

arantxalcarvajal@gmail.com

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5512-7397

References

Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lesson from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educacional Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Arnal, J., Del Rincón, D. & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor.

Booth, T. & Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (3rd. ed.). Centre for Studies in Inclusive Education (CSIE).

Bravo, L. (2013). Percepciones y opiniones hacia la educación inclusiva del profesorado y de los equipos directivos de los centros educativos de la Dirección Regional de Enseñanza de Cartago en Costa Rica [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante. https://bit.ly/43OpuVm

Campos, J., Ruiz, W., Palma, K., Ramírez, R. & Vargas, C. (2023). Procesos de educación inclusiva en Costa Rica. Percepciones y actitudes del personal docente de educación primaria. En Ruiz-Chaves, W. (Ed.) (2023). Investigación en Educación: Saberes y experiencias en el contexto costarricense. EUNED.

Campos-Morán, S. (2019). Papel de los directivos exitosos escolares de educación media. Caso San Salvador. Revista entorno, (67), 70-77. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i67.7499

Castro-Rubilar, F., Castaneda-Díaz, M. T., Ossa-Cornejo, C., Blanco-Hadi, E. & Castillo-Valenzuela, N. (2017). Validación de la escala de autoadscripción inclusiva en docentes secundarios de Chile. Psicología Educativa, 23(2), 105-113. https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.003

Cerdas-Montano, V., García-Martínez, J. A., Torres, N. & Fallas-Vargas, M. A. (2017). Análisis de la gestión administrativa de centros educativos costarricenses: Percepción del colectivo docente y la dirección. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(2), 95-122. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.5

Cohen, J. W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd. ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Consejo Superior de Educación. (2008). Política Educativa. El Centro Educativo de Calidad como Eje de la Educación Costarricense. https://bit.ly/3CnN0wG

Consejo Superior de Educación. (2017). Política Educativa. La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. https://bit.ly/3J5pmsx

Cruz, R. & Tecaxco, B. (2018). El directivo escolar y la educación inclusiva: análisis desde el ángulo discursivo. Polyphōnía. Revista De Educación Inclusiva / Polyphōnía. Journal of Inclusive Education, 2(2), 49-73. https://bit.ly/3JtoDSv

Delgado, G. (2014). Percepción de Directores y Profesores referida al liderazgo ejercido por el Director [Tesis de Maestría]. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://bit.ly/3CjMtft

Domíngues, M., Da Silva, E. & Baptista, C. (2020). Concepções de professores sobre a política de educação inclusiva: um estudo de caso. Psicologia Escolar e Educacional, 24, 1-8. https://doi.org/10.1590/2175-35392020217022

García-Martínez, J. A. & Cerdas-Montano, V. (2019). Estilos de liderazgo de los directivos escolares costarricenses: transformando las organizaciones educativas. Innovaciones educativas, 21(31), 5-21. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2690

García-Prieto, F., Delgado-García, M., Gómez-Hurtado, I. & Moya, A. (2021). Prácticas de aula de los profesionales de pedagogía terapéutica para atender la diversidad: hacia un enfoque inclusivo. Educar, 57(2), 289-304. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1299

George, D. & Mallery, P. (2003). Spss for windows step by step: a simple guide and reference. Allyn & Bacon.

Gómez-Hurtado, I., Valdés, R., González-Falcon, I. & Jiménez, F. (2021). Inclusive Leadership: Good Managerial Practices to Address Cultural Diversity in Schools. Social Inclusion, 9(4), 69-80. https://bit.ly/3X1FnW8

Gómez-Hurtado, I. (2013). Dirección y Gestión de la diversidad en la Escuela: hacia un liderazgo inclusivo. Revista Fuentes, 14, 61-84. https://bit.ly/3h8KfIS

Gómez Hurtado, I. & Ainscow, M. (2014). Hacia una escuela para todos: liderazgo y colaboración. Investigación En La Escuela, (82), 19-30. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i82.02

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Ministerio de Educación Pública. (2020). Enseñanza de segundo idioma en educación preescolar y I-II ciclos, 2011 – 2020. MEP. https://bit.ly/3Nn8Ira

Naranjo, G. (2017). El trabajo docente en el marco de las políticas de educación inclusiva. Aproximación a partir de un estudio de caso. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (24), 99-124. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i24.2405

Oblea, M. (2020). Estudio de la percepción de los directivos sobre el nivel de gestión en instituciones educativas estatales de Educación Secundaria del distrito de Los Olivos, Ugel 02 – Rímac [Tesis te Maestría]. Universidad de Piura.

Organización Mundial de la Salud. (2020). Inclusión y educación: Todos sin excepción. Resumen del Informe de seguimiento de la Educación en el Mundo. https://bit.ly/3J4YE3o

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe: boletín, 21. https://bit.ly/3J7A95w

Organización de las Naciones Unidas para la Educación. (2020). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020: Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. UNESCO. https://bit.ly/3Cj7zdI

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos, 25 años después de la Declaración de Salamanca de la UNESCO. https://bit.ly/42yj8Iw

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo informe del Estado de la Educación. CONARE.

Ruiz-Chaves, W., Chen-Quesada, E. & García-Martínez, J. (2021). La inclusión en la educación: una revisión de literatura para la gestión educativa. Innovaciones Educativas, 23, 211-233. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3834

Yildirim, E. (2021). Inclusive Leadership and Counseling in Schools: Asylum Seekers Students. Journal of Qualitative Research in Education, (25). https://doi.org/10.14689/enad.25.6

Valdés, R. (2018). Liderazgo inclusivo: la importancia de los equipos directivos en el desarrollo de una cultura de la inclusión. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(16), 51-66. https://bit.ly/45Tf4po

Valdés, R. (2022). Liderazgo escolar inclusivo: una revisión de estudios empíricos. Zona Próxima, (36), 4-27. https://doi.org/10.14482/zp.36.3719

Valdés, R. & Gómez-Hurtado, I. (2019). Competencias y prácticas de liderazgo escolar para la inclusión y la justicia social. Perspectiva Educacional, 58(2), 47-68. https://dx.doi.org/ 10.4151/07189729-vol.58-iss.2-art.915

Published

2023-07-31

How to Cite

García-Martínez, J. A., Ruiz-Chaves, W., Chen-Quesada, E., & León-Carvajal, A. (2023). Inclusive policies and practices in educational centers: A study of their implementation and relationship from the perspective of administrators. Innovaciones Educativas, 25(39), 114–129. https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4662
Loading...