Teacher’s perceptions for pedagogical mediation in videoconferences at Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Teacher’s perceptions for pedagogical mediation in videoconferences at Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Authors

  • Silvia Salas-González Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2992

Keywords:

distance education, learning, information technology, training, pedagogy, didactic material

Abstract

 

 The article analyzes the importance that those who give videoconferences at the State Distance University (UNED) should be aware of the need to rethink the methodological strategies proposed by them in the development of each of the scheduled sessions. Therefore, the research aims to design a videoconference proposal as a resource for pedagogical mediation, which teachers can consult and implement in their respective planning. For this purpose, the theoretical framework was based on cooperative and collaborative action research, in which joint work is carried out between researchers and teachers. The main finding demonstrates the need expressed by teachers about receiving induction processes and training to plan and adequately mediate videoconferences. Likewise, it is necessary to have wide guidelines of technical elements and useful pedagogical strategies to present the topics under study in an attractive way. 

Author Biography

Silvia Salas-González, Universidad Estatal a Distancia

 Académica, Centro de Investigaciones en Educación Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica 

References

Álvarez, E.; Ochoa, R.; Salado, L. y Soto, R. (2013). La interacción de factores del modelo de videoconferencia y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Internacional Administración & Finanzas (6).

Bonfill, C. (2007, julio). Clases virtuales a través de videoconferencias: factores críticos vivenciados por los tutores en un sistema de Educación a Distancia. Temas de Management. (5).

Contreras, I. (1995). De la enseñanza a la mediación pedagógica ¿cambio de paradigma o cambio de nombre. Revista Educación, 19. San José: Universidad de Costa Rica.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1999). La mediación pedagógica: apuntes para una educación a distancia. Buenos Aires: Ediciones Ciccus-La Crujía.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. (4ª ed.). México, D. F.: McGraw Hill.

Medinnus, G. (1990). Estudio y observación del niño. México, D.F.: Limusa.

Salazar, S. (2012). El conocimiento pedagógico del contenido como modelo de mediación docente. San José: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC/SICA).

Sandí, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos tradiciones. España: McGraw-Hill.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. España: Paidós.

Universidad Estatal a Distancia (2007). Modelo Pedagógico. San José: UNED.

Published

2020-06-22

How to Cite

Salas-González, S. (2020). Teacher’s perceptions for pedagogical mediation in videoconferences at Universidad Estatal a Distancia (UNED). Innovaciones Educativas, 22(32), 105–121. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2992
Loading...