ICT aimed at overcoming educational barriers for people with disabilities

ICT aimed at overcoming educational barriers for people with disabilities

Authors

  • Alexia Arrieta-Casasola Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2698

Keywords:

Technology of the information and communication, People with disabilities, Educational supports, Barriers, Accesibility

Abstract

The following bibliographical review aims to establish which Information and Communication Technologies (ICT) can be implemented in schools to promote the overcoming of barriers to learning and participation in people with disabilities (PcD), according to specialized literature on the topic. To do this, a bibliographic review is carried out in various databases that provide validity and thoroughness to the subject under study; implementing selection criteria to determine those documents that best respond to the aforementioned purpose. Based on this research, results are established in which it can be seen how the use of ICT can eliminate or reduce the presence of barriers that hinder the development process of this group; highlighting the transcendence of the implementation of technology in the processes of pedagogical mediation for the achievement of accessibility, inclusion and equity in the training environment. Finally, conclusions are reached related to the way in which ICTs are fundamental for overcoming educational barriers, highlighting the importance of providing answers to the individual characteristics of each person; in turn, it is possible to determine which tool should be used according with the conditions of intellectual, auditory, visual and physical disability.

Author Biography

Alexia Arrieta-Casasola, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de la Licenciatura de Educación Especial, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica

References

Campaña Mundial por la Educación. (2013). Igualdad de derechos, igualdad de oportunidades. La educación inclusiva para niños con discapacidad. Recuperado de http://www.campaignforeducation.org/ docs/reports/Equal%20Right%20Equal%20Opportunity%20ES.pdf.
De la Torre, L. & Domínguez, J. (2012). Las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de los objetos de aprendizaje. Revista Cubana de Informática Médica, 4(1), 91-100. Recuperado de http:// scielo.sld.cu/pdf/rcim/v4n1/rcim08112.pdf
Fernández, J., Reyes, M., & El Homran, M. (2018). TIC y discapacidad. Principales barreras para la formación del profesorado. Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 1-25. Recuperado de https://dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/6382219.pdf
Fundación Juan Ciudad. (2016). Voluntariado con Cuadernos formativos Personas con Discapacidad Intelectual. Recuperado de https://www.uma.es/media/tinyimages/file/Voluntariado_con_ Personas_con_Discapacidad_Int.pdf
García, M. (2014). Las TICs aplicadas a las Necesidades Educativas Especiales. (Trabajo Final de Grado en Educación Primaria). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/8376/7/TFG-O%20 376.pdf
García, M. & López, R. (2012). Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 277-293. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56724377016.pdf
Herrando, J. & Coco, R. (2015). Papel de las TIC en personas con baja visión. (Tesis de maestría en rehabilitación visual Universidad de Valladolid). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14175/1/TFM-M243.pdf
Luna, M. (2013). Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica. Revista Digital Universitaria, 12(14), 1-19. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.14/num12/art53/art53.pdf
Marqués, P. (2012). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. Recuperado de https:// www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2013/01/impacto-de-las-tic.pdf
Molina, K. & Cuevas, F. (2014). TIC y Educación de Personas con Discapacidad en Costa Rica. Recuperado de https://www.google.com/url?q=https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1202. pdf&sa=D&ust=1558039029919000&usg=AFQjCNHuZRpN5gSj83J_W-ZLWeWhZ7j_Ew
Muñoz, P. (2014). Inventario de recursos TIC para niños con necesidades educativas especiales. (Tesis de grado para optar por el título de Psicóloga Educativa en el grado académico de Licenciada). Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/24/Munoz-Paula.pdf
Poder Ejecutivo de Costa Rica. (2018). Decreto Ejecutivo N° 41088-MP. Recuperado de http://www. pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=86570&nValor3=112389&param2=1&strTipM=TC&lResultado=1&strSim=simp
Ribeiro, J. & Sánchez, S. (2013). Inclusión Educativa a través de las TIC. Indagatio Didactica, 5(4), 147-160. Recuperado de https://www.academia.edu/31858339/ Inclusi%C3%B3n_Educativa_a_trav%C3%A9s_de_las_TIC
Rodríguez, C. (2015). Uso de las TIC para favorecer el proceso de aprendizaje de estudiantes con Discapacidad Intelectual en la Institución Educativa Nicolás Gómez Dávila, Bogotá, Colombia. Estudio de caso. (Tesis de maestría). Recuperado de https://repositorio.itesm.mx/bitstream/handle/11285/626577/ Claudia_Rodr%C3%ADguez_Barrera_.pdf?sequence=1
Rodríguez, M. & Arroyo, M. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, (25), 108- 126. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4778259
Romero, S., Gonzáles, I., García, A. & Lozano, A. (2018). Herramientas tecnológicas para la educación inclusiva. Revista tecnológica- ciencia y educación, (9), 83- 112. Recuperado de http://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/download/175/148
Roig, M. (2012). Utilización de recursos TIC para la integración del alumnado con discapacidad auditiva en primaria. (Trabajo final de grado en maestro de educación primaria). Recuperado de https:// reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/862/2012_09_17_TFG_ESTUDIO_DEL_TRABAJO. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez, R. (2013). Itinerarios Inclusivos, Computadora y Competencias. Costa Rica: EUNED.
Serrano, C., Ramírez, C., Abril, J., Ramón, L., Guerra, L. & Clavijo, N. (2013). Barreras contextuales para la participación de las personas con discapacidad física. Salud UIS, 45 (1), 41-51. Recuperado de http:// www.scielo.org.co/pdf/suis/v45n1/v45n1a06.pdf
Serrano, I., Palomares, A. & Garrote, D. (2013). Propuestas innovadoras para favorecer el uso de las TIC y propiciar la inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (28), 61-74. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4911349.pdf
Valencia, T., Serna, A., Ochoa, S., Caicedo, A., Montes, J. & Chávez, J. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf
Vásquez, A. (2015). La Educación Inclusiva: El cambio sostenible que requiere la educación costarricense. Revista CENAREC para Todos, (6), 1-54. Recuperado de http://www.cenarec.go.cr/index.php/ component/jdownloads/send/14-revistas/51-iiedicion2015?Itemid=0
Vásquez, E. (julio, 2012). Propuesta de un inventario de recursos tecnológicos para el tratamiento del alumnado con discapacidad en el Espacio Europeo de Educación Superior. Dialnet, 20, 71-92. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4105066.pdf
Victoria, J. (2013). El modelo social de la discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Revista de derecho UNED, 12, 817-833. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/RDUNED/article/ viewFile/11716/11163
Visualfy. (2019). Visualfy - Ayuda a Personas Sordas. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/ details?id=com.fusiodarts.visualfy.lite Zappalá, D. (2018). Inclusiva. “Construyendo sociedades inclusivas. Recuperado de https://www.dropbox.com/s/ih7ld3p2jmgzkwx/12%20-%20Revista%20Inclusiva-CENAREC-Tecnolog%C3%ADaDiciembre-2018.pdf?dl=0
Zappalá, D., Köppel, A. & Suchodolski, M. (2011). Inclusión de tic en escuelas para alumnos con discapacidad intelectual. Recuperado de http://escritorioeducacionespecial.educ.ar/datos/recursos/pdf/m-intelectuales-1-40.pdf
Zappalá, D., Köppel, A. & Suchodolski, M. (2011). Serie de estrategias pedagógicas: Inclusión de TIC en escuelas para alumnos con discapacidad intelectual. Recuperado de https://es.calameo.com/ read/00426078351cd0b418ab7

Published

2019-11-15

How to Cite

Arrieta-Casasola, A. (2019). ICT aimed at overcoming educational barriers for people with disabilities . Innovaciones Educativas, 21(31), 115–130. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2698

Issue

Section

Articles in Bibliographic Review format
Loading...