Gestión educativa para la participación activa de la familia en el rendimiento académico en el Liceo de Colorado de Abangares

Gestión educativa para la participación activa de la familia en el rendimiento académico en el Liceo de Colorado de Abangares

Authors

  • Esteban Sánchez-Salazar Universidad Estatal a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2477

Keywords:

Educational management; academic achievement parent participation; family; active participation.

Abstract

The article analyzes the educational management actions that reinforce the support of the family to ninth-year students to improve their academic performance. The study is carried out due to the low performance observed in high school exams at the Liceo de Colorado. To understand the problem, a series of external and internal factors that affect the academic performance must be taken into account, such as, for example, the socioeconomic situation, the support of the family, the management carried out by the educational center, among others. Among the main results, it was found that educational management is at a stage in which the family has not been integrated and makes a passive and assistance-based collaboration, which does not benefit academic performance. Therefore, the educational manager has the task of planning and implementing strategies that promote family integration to the educational center with active participation in order to increase student performance

Author Biography

Esteban Sánchez-Salazar, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante de Licenciatura en Administración Educativa, Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.

References

Barquero, J. (2004). Cambios en las características y composición de las familias en Costa Rica y su vulnerabilidad frente a la pobreza. San José: Estado de la Nación. Recuperado de: http://estadonacion.or.cr/ files/biblioteca_virtual/010/Barquero_2004.pdf
Diario Oficial la Gaceta (6 de enero de 1988). Ley N˚ 7739. San José: Imprenta Nacional.
Ministerio de Educación Pública. (2012). Informe Nacional de Factores Asociados al Rendimiento Académico en las Pruebas Nacionales Diagnósticas III Ciclo de la Educación General Básica 2010. San José, Costa Rica: Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad.
Oliva, E. & Villa. V. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20. Recuperado de: http://search.ebscohost.com.talamanca.uned.ac.cr/login. aspx?direct=true&db=sxi&AN=101848751&lang=es&site=ehost-live
Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José: Servicios Gráficos.
Ramírez, A. & Rosés, P. (2005). Conciliación del trabajo y la vida familia. El caso de Costa Rica. San José: OIT. Recuperado de: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---sro-san_ jose/documents/publication/wcms_301562.pdf
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Revista Sophia, 12(1) 55-70.
UNESCO. (2001). Declaración de Cochabamba. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001214/121485s.pdf
UNESCO. (2004). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Santiago, Chile: Editorial Trineo S.A.
UNESCO. (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas. Recuperado de: http:// unesdoc.unesco.org/images/0021/002191/219162s.pdf

Published

2019-06-28

How to Cite

Sánchez-Salazar, E. (2019). Gestión educativa para la participación activa de la familia en el rendimiento académico en el Liceo de Colorado de Abangares . Innovaciones Educativas, 21(30), 5–12. https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2477
Loading...