Teaching strategies for pedagogical mediation in virtual learning environments: Perception of students of the Preschool Professional Practice at UNED, Costa Rica

Teaching strategies for pedagogical mediation in virtual learning environments: Perception of students of the Preschool Professional Practice at UNED, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.5034

Keywords:

Learning, online learning, higher education, university student, teaching profession

Abstract

The health crisis caused by the COVID-19 led to adaptations in pedagogical mediation so that students could continue virtually. Now the question arises whether the strategies used by teachers for pedagogical mediation facilitate pedagogical links in the process of preschool professional practice of the Universidad Estatal a Distancia (UNED) mediated virtually. The research was conducted using a qualitative approach, and self-administered questionnaires and learning diaries, which were applied to the student population and teachers of the practicum. The results show that the strategies used for this training process promote the pedagogical link and are directly related to the way of mediation, specifically with the intentionality of the initial training process in the practicum. The most significant result shows that in environments where pedagogical links occur, the teacher sees students as active subjects, provides spaces for students to find their own voices, and there is transcendence between students and the object of learning, recognizes students as subjects in a social context and generates a relationship based on respect and recognition of the other.

Author Biography

Nohemí Hernández Herrera, Universidad Estatal a Distancia

Nohemí Hernández-Herrera

Universidad Estatal a Distancia

San José, Costa Rica

nhernandezh@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3597-9469

References

Aguado, J. y Duque, A. (2019). Características del vínculo pedagógico y su influencia en el aprendizaje del arte. Revista Oblicua, 13, 67-77. https://www.fadp.edu.co/wp-content/uploads/2019/12/4_compressed.pdf

Aranda-Vega, E., Martín, A. y Corral-Carrillo, M. (2020). Diarios de clase: estrategia para desarrollar el pensamiento reflexivo de profesores. Educación y Educadores, 23, 243-266.

Castillo, I. y Castillo, R. (2016). Mediación pedagógica para la primera infancia. Reflexiones desde el sentir y el pensar. EUNED.

Calderón, Y. y Ulate, R. (2020). Caracterización social de la evaluación de los aprendizajes apoyada en entornos virtuales (autonomía, aprender a aprender y competencias), en la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales (UNED). Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 211-233. https://doi.org/10.15359/rep.15-1.11

Campos, J., Ruiz, W., Miranda, M., Salas, S., Cascante, J. y Bejarano, M. (2020). Técnicas de investigación en línea: recomendaciones y herramientas. Centro de Investigaciones en Educación, Universidad Estatal a Distancia. https://investiga.uned.ac.cr/cined/publicaciones/

Espinoza, E. y Ricaldi, M. (2018). El tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Universidad y Sociedad, 10(1), 201-210. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Flórez, R., Arias, N., Castro, J. y Rojas, L. (2016). Cognición, aprendizaje y mediaciones: un horizonte conceptual. En D. Prada (Ed.), Aprendizaje, cognición y mediaciones en la escuela (35-73). IDEP. https://descubridor.idep.edu.co/Record/ir-001-119

Gutiérrez, P. y Prieto, F. (1999). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa (6ª ed.) Ciccus - La Crujía.

Hernández - Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Jara-Vaca, F., Chávez-Guevara, J., Villa-Escudero, I., & Novillo-Novillo, J. (2021). Rol del docente para la educación virtual en tiempos de pandemia: Retos y oportunidades. Polo del Conocimiento, 6(11), 30-45. doi: https://doi.org/10.23857/pc.v6i11.3248

Landazábal, D. (s.f.). Mediación en entornos virtuales de aprendizaje. Análisis de las estrategias metacognoscitivas y de las herramientas comunicacionales. Repositorio de la Universidad de Guadalajara. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/997

López-Ocampo, M. A. (2019). Estrategias de mediación tecnológica para promover el aprendizaje autónomo de los estudiantes universitarios. Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/465_Estrategias_de_mediacion_tecnologica.pdf

Martínez-Maldonado, P., y Armengol, C., y Muñoz, J. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36),55-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243158860003

Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Núm. Esp.), 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119

Programa de Apoyo Curricular y Evaluación de los Aprendizajes. (2023,). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. UNED. https://www.uned.ac.cr/docencia/images/PACE/publicaciones/GLOSARIO_PACE_21-06-2023_compressed.pdf

Sánchez, H. y García, L. (2019). Interacción y comunicación en entornos virtuales. Claves para el aprendizaje a distancia en estudios de postgrado. Educación Superior, 18(28). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7395440

Sánchez M., Martínez A., Torres R., Agüero M., Hernández A., Benavides M., Jaimes C. y Redón V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 1-23. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/AOP.pdf

Ugalde, D. y Ruiz, W. (2021). Mediación pedagógica: clave para potenciar el aprendizaje autónomo desde los materiales escritos. En Campos Céspedes, J. Cascante Ramírez, J. y Ruiz Chaves, W. Actividades de mediación pedagógica para el aprendizaje autónomo: oportunidades para innovar en la planificación del proceso educativo. Ministerio de Educación Pública. https://investiga.uned.ac.cr/cined/wp-content/uploads/sites/9/2021/05/Aprendizaje-Autonomo-VL.pdf

Published

2024-07-04

How to Cite

Hernández Herrera, N. (2024). Teaching strategies for pedagogical mediation in virtual learning environments: Perception of students of the Preschool Professional Practice at UNED, Costa Rica. Innovaciones Educativas, 26(41), 78–89. https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.5034
Loading...