Neuro-linguistic Programming and its influence on intrapersonal skills and student academic performance in Virtual Learning Environments.

Neuro-linguistic Programming and its influence on intrapersonal skills and student academic performance in Virtual Learning Environments.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4458

Keywords:

pedagogy, learning, social interaction, attitude change, education quality, cognitive process, teaching strategy

Abstract

This work analyses Neurolinguistic Programming (NLP) as a communication strategy that improves the students' internal strengths and enhances their intrapersonal skills, positively affecting their learning process and academic performance in Virtual Learning Environments (VLE). Likewise, the population for this study comprises students of the ECA-UNED Marketing Chair enrolled during the third quarter of 2021. This way, a quantitative research approach is carried out with an experimental and correlational design. Moreover, students select the answer with the highest level on the Likert scale before the indicators that measure the interpersonal skills of the experimental group. As a result, they obtained a higher average percentage, comparatively, with the control group, which shows a significant difference in favor of the experimental group that underwent NLP techniques. Because of the results, it is concluded that Neurolinguistic Programming positively affects students' intrapersonal skills in indicators such as self-motivation, self-performance, self-regulation, and self-control, among others. Furthermore, PNL is also an excellent communication strategy for working collaboratively in interaction with the facilitators and  VLE students.

Author Biography

Fabio Sanabria Araya, Universidad Estatal a Distancia

D. in Educational Sciences, Master in Marketing Management, Master in Neurolinguistic Programming, Bachelor in Marketing, Bachelor in Teaching, Specialist in Neuromarketing, Specialist in Motivation and Leadership, International Certification in Neuromanagement and Neuroleadership. Bachelor in Teaching, Specialist in Neuromarketing, Specialist in Motivation and Leadership, International Certification in Neuromanagement and Neuroleadership, Coordinator of the Marketing Chair, researcher and extensionist. Magna Cum Laude honorable mention in education.

References

Acosta, E. (2018). Programación Neurolingüística y su efecto en la toma de decisiones. Instituto Tecnológico de Orizaba.

Alavez, F. (2016). Estilos de aprendizaje: PNL en Nova Universitas. Perspectivas docentes, (60), 5-14.

Bisquerra, R. y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del psicólogo, 38(1), 58-65.

Burbano, C. (2016). Módulo de aprendizaje basado en Programación Neuro Lingüística (PNL) para el fortalecimiento de las capacidades profesionales de los estudiantes de octavo nivel de la Facultad de Ciencias Sociales y Comunicación de la Universidad Internacional del Ecuador [Tesis de Pregrado]. UIDE.

Campozano, A. y Chávez, S. (2017). Las estrategias de programación neurolingüística (PNL) en la calidad de aprendizaje [Tesis de Pregrado]. Universidad de Guayaquil.

Chiquillo, D. (2019). La Programación Neurolingüística como recurso didáctico en el aula virtual. Pensamiento undécimo, 1(1).

Díaz, A. y Luna, A. (2014). Metodología de la investigación educativa. Ediciones Díaz de Santos.

Douat, G. (2017). PNL Programación neurolingüística. Editorial de Vecchi.

García, M. y Suárez, C. (2019). Estado de la investigación sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 56, 169-191.

García, M. y Suárez, C. (2019). Estado de la investigación sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 56, 169-191.

Granizo, G. (2015). Estrategias Pedagógicas de Programación Neurolingüística y su relación con la enseñanza de Lengua y Literatura en los sextos y séptimos años de las Escuelas de la Parroquia Augusto Martínez del Cantón Ambato en el año 2013 [Tesis de maestría]. Universidad Católica del Ecuador.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Macancela, P.; García, M. y Vélez, E. (2018). Programación Neurolingüística (PNL) en el salón de clases. En Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente: “desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI”, 1575-1587. Instituto Superior Tecnológico Bolivariano.

Pérez, B.; González, K. y Polo, Y. (2018). Perfil sociodemográfico y económico de estudiantes universitarios. Revista Búsqueda, 5(20), 48-62. https://doi.org/10.21892/01239813.391

Rodríguez, B. y Castillo, C. (2019). Entornos Virtuales de Aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Rojas, V. y Calle, R. (2019). Programación neurolingüística en la generación de redes afectivas para la resolución de conflictos en espacios pedagógicos. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 5-10.

Roy, I.; Rivas, R.; Pérez, M. y Palacios, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66(3), 354-360.

Villalobos, L. (2019). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.

Viloria, H. y González, J. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (140), 367-384.

Published

2023-01-24

How to Cite

Sanabria Araya, F. (2023). Neuro-linguistic Programming and its influence on intrapersonal skills and student academic performance in Virtual Learning Environments. Innovaciones Educativas, 25(38), 263–275. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4458

Issue

Section

Articles in the Format of Experience Systematization
Loading...