Engaging in dialogue with Freire: on the pedagogical space and other shared reflections

Engaging in dialogue with Freire: on the pedagogical space and other shared reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3963

Keywords:

education, teacher’s attitude, educational environment, philosophy of education, school community relationship, Paulo Freire

Abstract

The essay emphasizes some of Paulo Freire’s reflections based on the analysis of “education as a practice of freedom” in the light of three of his works: one theoretical, one empirical approach, and one of synthesis. It emphasizes discussions on the condition of oppression that is framed in the educational processes while investigating the author’s methodological perspective on the pedagogical domain and the possibilities it has to overcome the oppressor-oppressed relationship with a proposal of problematization based on the actual voices without discrimination included in the educational processes of the socio-political world.

Author Biographies

Juan Antonio Gutiérrez Slon, Universidad Estatal a Distancia

Juan Antonio Gutiérrez Slon

Universidad Estatal a Distancia

Heredia, Costa Rica

jgutierrez@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8135-3390

Bryan Vargas Vargas, Universidad Estatal a Distancia

Bryan Roberto Vargas Vargas

Universidad Estatal a Distancia

Heredia, Costa Rica

bvargas@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1324-4421

References

Consejo Nacional de Política Pública de la Persona Joven. (2013). Segunda encuesta nacional de juventudes: informe de principales resultados. Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://costarica.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/II_Encuesta_Nal_de_Juventudes_Resultados_Principales.pdf

Escobar Guerrero, M. (2007). Las cuatro etapas de Paulo Freire en sus cinco pedagogías: del oprimido, de la esperanza, de la autonomía, de la indignación y de la tolerancia. EccoS Revista Científica, 9(1),199-219. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71590112

Freire, P. (1968 [2005]). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1973 [1984]). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Montevideo: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1996 [2008]). Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Gerhardt, H. (2007). Leer a Paulo Freire. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 29, 165-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545100015

Instituto Nacional de Estadística y Censos de Costa Rica. (2019). Encuesta Nacional de Hogares. https://www.inec.cr/encuestas/encuesta-nacional-de-hogares

Marín, C., Rodríguez, L., Moreno, S. y Rubano, M. (2007). Paulo Freire: una pedagogía desde América Latina. Ciencia, Docencia y Tecnología, XVIII (34),129-171. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14503404

Nayive Angulo, L. y León, A. (2005). Perspectiva crítica de Paulo Freire y su contribución a la teoría del currículo. Educere, 9(29),159-164. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602903

Ovelar Pereyra, N. (2008). Paulo Freire: gusto por la libertad y pasión por la justicia. Educere, 12(40),177-187. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35604022

Polo Blanco, J. (2018). La educación como herramienta de combate: de Sócrates a Paulo Freire. Areté, 30(1), 163-188. https://dx.doi.org/10.18800/arete.201801.008

Puiggrós, A. (2019). El pensamiento de Paulo Freire en tiempo presente. Conferencia de inauguración de la Cátedra Libre Paulo Freire de la UNLP, 23 de mayo de 2019, FaHCE, Ensenada. Archivos de Ciencias de la Educación, 13(16). http://portal.amelica.org/ameli/journal/109/109828014/

Santos, M. (2008). Ideas filosóficas que fundamentan la pedagogía de Paulo Freire. Revista Iberoamericana de Educación 46. DOI:10.35362/rie460721

Torres, R. (2007). Los múltiples Paulos Freire. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 29 ( ),119-124. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545100006

Tovar-Bohórquez, J. (2015). Pedagogía del oprimido: escrito dirigido al opresor. Pensamiento y Cultura, 18(1),155-173. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70142406002

Published

2022-07-12

How to Cite

Gutiérrez Slon, J. A., & Vargas Vargas, B. (2022). Engaging in dialogue with Freire: on the pedagogical space and other shared reflections. Innovaciones Educativas, 24(37), 231–243. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3963
Loading...