Proceedings for the systematization of theses on text comprehension: experience in Villa Clara, Cuba

Proceedings for the systematization of theses on text comprehension: experience in Villa Clara, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3676

Keywords:

Comprehension, Reading instruction, Teacher training, Pedagogical research, Education

Abstract

The present study makes an incursion into the role of the university as a scenario for the production and resignification of knowledge, through the systematization of the results of previous pedagogical research. The objective of this work was to structure a procedure for the systematization of scientific results on text comprehension in the subject Spanish Language at the primary level in the province of Villa Clara (Cuba), focusing on the theoretical-didactic foundations as an input for the improvement of reading teaching practices. A qualitative methodology was applied in which criteria were established for the inclusion of research and its subsequent systematization. For this purpose, the following were used: theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, transit from the abstract to the concrete, systemic approach, and systematization. The fundamental empirical method was the analysis of documents, aided by content analysis techniques and mathematical procedures such as the grouping and recording of data based on the metaanalysis of the sample documents. The results show the structuring of a procedure resulting from reflection, resignification, and integration that becomes a new scientific experience. However, the essential contribution lies in the interpretation and critical contrast of theories, which in its basis contributes to the transferability of good teaching practices of text comprehension obtained by the teaching staff in the scenario of the Master’s Degree in Educational Sciences (with a focus on Primary Education) in the province of Villa Clara (Cuba).

Author Biographies

Mavis Ramos Negrín, Universidad Central Marta Abreu

Mavis Ramos Negrín

Universidad Central Marta Abreu

Villa Clara, Cuba

mrnegrin@uclv.cu

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-0142-0539

Oscar Ovidio Calzadilla Pérez, Universidad Católica de Temuco

Oscar Ovidio Calzadilla Pérez

Universidad Católica de Temuco

Temuco, Chile

ocalzadilla@uct.cl

Juana Elena Fragoso Ávila, Universidad Central Marta Abreu

Juana Elena Fragoso Ávila

Universidad Central Marta Abreu

Villa Clara, Cuba

jfragoso@uclv.cu

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-9965-0518

References

Banco Mundial e Instituto de Estadística de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (4 de julio de 2019). Banco Mundial e Instituto de Estadística de la UNESCO unen esfuerzos para ayudar a los países a medir el aprendizaje de estudiantes. New York: Estados Unidos. Grupo Banco Mundial. Recuperado de https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2019/07/03/world-bank-unesco-institute-for-statistics-join-forces-to-help-countries-measure-student-learning

Calzadilla-Pérez, O.O. y Ponce, S.A. (2013). Concepción de la sistematización como resultado científico. Luz, 12(3), 14-26. Recuperado de https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/611

Calzadilla-Pérez, O. O., Martínez, C., y Ortiz, I. (2015). La transferencia de resultados científicos en la formación del profesional de la educación primaria. Luz, 14(1), 52-64. Recuperado de https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/684

Calzadilla-Pérez, O. O., Montes de Oca, Y. y Arriagada, C. R. (2021). Valoración crítica de la Disciplina Principal Integradora del Plan de Estudio “E” en la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Luz, 20(2), 32-47. Recuperado de

https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1108

De Armas, N. (2014a). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Varela, 14(37), 1-9. Recuperado de http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/247

De Armas, N. (2014b). El proceso de sistematización y su aplicación en la construcción del marco teórico de la investigación. Varela, 14(37), 1-12. Recuperado de

http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/241

De Armas, N. y Valle, L.A. (2011). Los resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Esteban, A. (2017). Estado actual de la comprensión lectora en Educación Primaria. Fuentes, 19 (1), 15-38. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/72881.

García, J., Mederos, M., Pérez, E., Ramos, M. y Portal, A. (2011). Proyecto modelo teórico-metodológico para la sistematización de los resultados científicos del aprendizaje escolar de la educación primaria en la provincia de Villa Clara. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”, Vila Clara. Cuba.

Ghiso, A. M. (2008). La sistematización en contextos formativos universitarios. Revista Magisterio, 33, 76-79. Recuperado de

https://www.academia.edu/download/7978904/articulo_funlam.pdf

Gutiérrez, D. (2008). Hablemos sobre sistematización de experiencias. Apuntes sobre Metodología de la investigación, (8), 5-13. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2543154.pdf

Hoyos, A. y Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 23-45. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/841/1359

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias: una propuesta teórica y práctica. ¿Cómo sistematizar? Una propuesta en cinco tiempos. ALFORJA. Recuperado de

http://www.fahce.unlp.edu.ar/extension/Documentos%20y%20Ponencias/para-sistematizar-experiencias-una-propuesta-teorica-y-practica

Leonard, F. (2015). Una panorámica del concepto sistematización de resultados científicos. EduSol, 15(53), 89-104. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5678398.pdf

Mena, M., Keeling, M. K. y Pérez, L. (2019). Sistematización científica pedagógica de la contribución de los educadores desde la producción intelectual. Atenas, 1(45), 129-144. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/451

Ministerio de Educación Superior de Cuba. (2016). Modelo del Profesional: carrera Licenciatura en Educación Primaria, Plan de Estudio “E”. Comisión Nacional de Carrera.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la

realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf

Ramos, J.M. y Vidal, R. (2016). ¿Cómo realizar la sistematización de la práctica educativa? Docencia e Investigación, (26), 1-75. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6235837

Rico, P. Castillo, S., García, M., Martín-Viaña, V. y Santos, E.S. (2008). Modelo de la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. (2006). La sistematización como resultado científico de la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización? Centro de Estudios Educacionales de la Universidad Pedagógica Enrique José Varona, La Habana.

Yanes, B.I. (2014). Sistematización de los resultados científicos de las tesis de maestría en Educación Preescolar de la Provincia de Ciego de Ávila (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Manuel Ascunce Domenech, Ciego de Ávila, Cuba.

Zabala, D. y Quintero, S. (2017). Modelos de gestión para la transferencia de los conocimientos en instituciones de Educación Superior. Revista Ciencias Estratégicas, 25(38), 441-456. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1513/151354939011.pdf

Published

2022-07-12

How to Cite

Ramos Negrín, M., Calzadilla Pérez, O. O., & Fragoso Ávila, J. E. (2022). Proceedings for the systematization of theses on text comprehension: experience in Villa Clara, Cuba. Innovaciones Educativas, 24(37), 189–200. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3676

Issue

Section

Articles in the Format of Experience Systematization
Loading...