Curricular proposal for the strengthening of life skills in high school students

Curricular proposal for the strengthening of life skills in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3002

Keywords:

Life skills, Mathematics, Spanish, curriculum design, secondary education

Abstract

Facing the need to offer a proposal which facilitates tools for the improvement of quantitative and communicative qualities in high school students of high schools located in coastal and border areas in Costa Rica, this paper presents the research process carried out by putting forward an interdisciplinary curricular proposal for the strengthening of communicative and quantitative skills. This was based on the World Health Organization’s Life Skills approach, which supports the didactic units’ proposal. The approach for the development of this proposal was an action-research methodology. Teachers of Mathematics and Spanish participated in workshops for the planning of units. Later, these units were put into use with the students, and the process was evaluated through blogs and interviews with the teachers. The characteristics and skills developed in the proposal are exposed in the analysis of the results, and on the basis of this study along with its application process. In conclusion, this proposal provides a collaborative planning methodology that allows teachers to innovate their practice by offering context-oriented units 

Author Biographies

Annia Espeleta-Sibaja, Universidad de Costa Rica

Annia Espeleta Sibaja 

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica 

annia.espeleta@ucr.ac.cr 

 https://orcid.org/0000-0002-0741-0577 

Marisela Valverde-García, Universidad de Costa Rica

Marisela Valverde García 

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica 

marisela.valverdegarcia@ucr.ac.cr 

 https://orcid.org/0000-0002-7126-7699 

References

Carmona, T. (9 de noviembre del 2014). UCR prepara colegiales para preparar proyecto de vida. Semanario Universidad. Recuperado de: https://historico.semanariouniversidad.com/universitarias/ucr-prepara-a-colegiales-para-emprender-proyecto-de-vida/

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Bogotá: Fondo Editorial, Universidad EAFIT.

Gallego, J. (2007). Cine y habilidades para la vida. Recuperado de: http://www.aragon.es/estaticos/GobiernoAragon/Departamentos/SaludConsumo/Profesionales/13_SaludPublica/04_Publicaciones/Cine%20y%20habilidades%20para%20la%20vida.pdf

Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, España: Ediciones Morata Instituto de Desarrollo Rural. (2016). Consejo Territorial de Desarrollo Rural Nandayure-Hojancha-Nicoya. Recuperado de: https://www.inder.go.cr/nahoni/PDRT-Nandayure-Hojancha-Nicoya.pdf

Instituto de Investigación en Educación . (2011). Costa Rica: Indicadores de Educación y de Contexto. Recuperado de: http://www.inec.go.cr/sites/default/files/documentos/educacion/estadisticas/resultados/reeducaccenso2011-10.pdf.pdf

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Editorial Graó.

Linuesa, M. (2010). Diseñar el currículum. Prever y representar la acción. En G. Sacristán. (Ed.), Saberes e incertidumbres del currículum (269-271). Madrid, España: Ediciones Morata

Mantilla, L. (2001). Habilidades para la vida. Bogotá, Colombia: Ministerio de Salud Recuperado de http://www.feyalegria.org/images/acrobat/72979810510810510097100101115_849.pdf

Melero, J. (setiembre 2010). Habilidades para la vida: un modelo para educar con sentido. Seminario de la Red Aragonesa de Escuelas Promotoras de Salud. Seminario llevado a cabo en Bilbao, España Recuperado de: http://www.habilidadesparaadolescentes.com/archivos/2010_Un_modelo_para_educar.pdf

Organización Mundial de la Salud. (1993). Enseñanza en los colegios de las habilidades para vivir. Recuperado de: http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0148/Ense%C3%B1anza_en_los_colegios_de_las_habilidades_para_la_vida.pdf

Organización Panamericana de la Salud. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Recuperado de: https://convivencia.files.wordpress.com/2008/11/habilidades2001oms65p.pdf

Pérez, M. (2000). Conocer el currículum para asesorar en centros. Málaga: Ediciones ALJIBE

Prado Durán, W. (2014). Fortalecimiento de habilidades de razonamiento cuantitativo que promuevan la solución de situaciones del entorno social y académico del estudiantado mediante la utilización de heurísticos (tesis de maestría). Universidad de Costa Rica: San José, Costa Rica.

Programa Estado de la Nación. (2015). Quinto Informe Estado de la Educación. San José: Programa Estado de la Nación.

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José: Programa Estado de la Nación.

Rodríguez, S. (2014). El fortalecimiento de las habilidades comunicativas: la expresión escrita y la comprensión lectora en el estudiantado de décimo y undécimo años de zonas costeras y fronterizas (tesis de maestría). Universidad de Costa Rica: San José, Costa Rica.

Shunk, D. (2012). Teorías del Aprendizaje. México: Pearson. Recuperado de: http://www.visam.edu.mx/archivos/_LIBRO%206xta_Edicion_TEORIAS_DEL_APRENDIZAJE%20-%20DALE%20H%20SCHUNK.pdf

Vega, A. (2014). Caracterización territorio Sarapiquí. Oficina Subregional La Virgen Recuperado de: http://www.inder.go.cr/territorios_inder/region_huetar_norte/caracterizaciones/Caracterizacion%20Territorio%20Sarapiqui.pdf

Zabalza, M. (1997). Diseño y desarrollo curricular. Madrid, España: Narcea S.A. Ediciones Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Libros/2011/dis_des.pdf

Published

2020-12-01

How to Cite

Espeleta-Sibaja, A., & Valverde-García, M. (2020). Curricular proposal for the strengthening of life skills in high school students. Innovaciones Educativas, 22(33), 75–87. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3002
Loading...