Information systems and their contribution to Venezuelan educational institutions

Information systems and their contribution to Venezuelan educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4205

Keywords:

management information system, educational management, planning, communication, decision making, problem solving

Abstract

This research's main objective was to determine the contributions of the information system "Educa," designed by the company "Internacional de Sistemas Empresariales" for the administration and academic management of the educational institutions in Maracaibo, Zulia State, Venezuela. In addition, the proposal evaluates the system's usage frequency to diagnose the institutions' technological skills and establish their efficiency for decision-making, planning, and communication procedures. The methodological proposal was adopted under an interpretive paradigm, built under a qualitative approach with a temporary transversal scope. The data collection was established through a semi-structured interview, with the support of a simple selection survey, applied to the system's users in four educational institutions that served as a sample among a population of twenty-six institutions. The subjects of information were the users of the departments of the study control, administration, and teachers in the area of ​​primary and high school. Among the findings, it was determined that the users of the Educa system can identify opportunities and/or threats more easily; based on this, they can establish guidelines that serve to set the direction in immediate or future decisions of the institution that lead them to the fulfillment of their objectives. Likewise, a relationship was established between planning, decision-making, and the communication process with the Educa system, thus reducing errors in the scheduled academic and administrative tasks.

Author Biography

María Gloria González Sánchez, Universidad Rafael Urdaneta (URU)

Specialist in Research Methodology from Universidad Rafael Urdaneta, Venezuela; with advanced studies in Teacher Training from the same University. Specialist in Organizational Management from Universidad Rafael Belloso Chacín. Degree in Higher Education from the University Cecilio Acosta and Degree in Business Administration from the University Rafael Urdaneta, Venezuela.

References

Álvarez, I. y Iturbe, E. (2005). "Los estudios de caso como estrategias para la formación en gestión. experiencias del sector educativo. México: Ed. Taller Abierto. Revista: Tiempo de educar, Vol. 6 (11). 191-195. https://www.redalyc.org/pdf/311/31161107.pdf

Asongu , S., & Le-Roux, S. (2017). Enhancing ICT for inclusive human development in Sub-Saharan Africa. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 118. 44-54. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162517301439

Barrantes Rodriguez. (2014). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y cuantitativo. San Jose : EUNED.

Barzaga Sablón, O., Vélez Pincay, H. J., Nevárez Barberán, J. V., y Arroyo Cobeña, M. V. (2019). Gestión de la información y toma de decisiones en organizaciones educativas. Revista de Ciencias Sociales (RCS), Vol. 25 (2). 120-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025997

Borrego, N., Rodríguez, H., Walle, R., y Ponce, J. (2008). Educación Superior Virtual en América Latina: Perspectiva Tecnológica-Empresarial. Formación Universitaria, Vol. 1 (5) 3-14. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-50062008000500002&script=sci_arttext&tlng=e

Brenes Espinoza, A. (2018). Aporte de las TIC a la gestión administrativa de centros educativos unidocentes del Circuito 03 de San Ramón en el distrito de Piedades Sur . IInnovacion Educativa. Vol. 20 (29) 20-27. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2248

Chaves Mora, A. (2017). Gestión administrativa desarrollada en el proceso de seguimiento en la implementación del Sistema de Información PIAD, en la Escuela José Martí, de San Isidro de Heredia, en el 2016. Universidad Estatal a Distancia. https://repositorio.uned.ac.cr/handle/120809/1802

Chávez, Z., y Martinez, H. (2021). Gestión del conocimiento, creatividad e innovación en la educación universitaria venezolana. Negotium, Vol 48 (16) 5-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7984402

De Pablos, C., Lopez Hermoso, J., Martín-Romo, S., & Medina, S. (2019). Organizacion y transformacion de los sitemas en las empresas. Madrid, 4ta edicion. ESIC.

De-la-Hoz-Franco, E., Martinez-Palmar, O., y Combita-Niño, H. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su Influencia en la Transformación de la Educación Superior en Colombia para Impulso de la Economía Global. Información Tecnológica, 30 (1). 255-265. https://www.researchgate.net/publication/331457023_Las_Tecnologias_de_la_Informacion_y_la_Comunicacion_y_su_Influencia_en_la_Transformacion_de_la_Educacion_Superior_en_Colombia_para_Impulso_de_la_Economia_Global

Galvis Hurtado, R. (2008). El aporte económico de las pymes en Colombia y su actualización tecnológica a partir del software libre basado en el concepto de ERP. Entramado, Vol. 4 (1) 64-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265420384006

García Arias, M. F., y Restrepo Pineda, J. E. (2019). Aproximación al proceso migratorio venezolano en el siglo XXI. Hallazgos, Vol. 16 (32) 63-82. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5000

Gutierrez, J. (20 de marzo de 2020). UF1271 - Instalación y configuración del software de servidor web. Madrid: Elearning S.L. Obtenido de: http://docplayer.es/111185873-Uf1271-instalacion-y-configuracion-del-software-de-servidor-web.html

Gutierrez Nava, M., y Pérez Duno, Y. (2021). Gestión de la innovación en TIC en empresas del Estado: Una perspectiva desde la legislación venezolana. Revista de Ciencias Juridicas y Politicas, Vol. 7 (14) 125-145. https://www.camjol.info/index.php/rcijupo/article/view/13175

INSIEMP. (2015). Manual de Sistema Educa. Maracaibo, Venezuela.

Íñiguez-Berrozpe, T., Valero-Errazu, D., & Elboj-Saso, C. (2018). Hacia una Sociedad de la Información inclusiva. Competencia tecnológica y habilidades relacionadas con las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) de los adultos maduros. Revista Mediterranea de Comunicacion , Vol. 9 (2) 25-40. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/75315/6/ReMedCom_09_02_07.pdf

Lander, E. (2018). La implosión de la Venezuela rentista. Revista Sociologica, 26 (2016) 47-68. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/18983/15907

Lopez Ordoñez, R. (2011). Manual del supervisor, director y docente . Caracas. Monfort.

Lopez Ordoñez, R. (2009). Manual de control de estudio y evaluación. Caracas: Publicaciones Monfort.

Mac Callum, K., y Jeffrey, L. (2014). Comparing the role of ICT literacy and anxiety in the adoption of mobile learning. Computers in Human Behavior, Vol. 39, 8-19. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563214003021

Mesquita, Renato;. (19 de junio de 2019). ¿Qué es un Sistema de Información y cuáles son sus características? Obtenido de Rockcontent.com: https://rockcontent.com/es/blog/que-es-un-sistema-de-informacion/

Melean Romero, R. y Contreras Bustamante, J. (2020) Universidad venezolana en tiempos de pandemia: ¿acción o reacción? Ante la nueva normalidad Utopía y praxis latinoamericana.: n° extra 13, 2020, pp. 194-209

Montoya González, Y., y Bonilla, M. (2019). Aproximaciones a la cultura digital de las familias venezolanas en torno al proyecto Canaima Educativo. Revista Contratexto, Vol. 32. 259-278. https://www.redalyc.org/journal/5706/570661491012/html/

Muñoz, D. (2020). Educacion virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela Actual. Revista Educare, Vol. 24 (3) 387-404. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1377

Muñoz, J., y Rodríguez-Gómez. (2013). Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno. Perspectiva educacional, Vol. 52 (1) 97-123. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/148

Pérez, Jubert. (13 de Marzo de 2022). Manual del Sistema Web Educa. (M. G. Gonzalez, Entrevistador)

Proaño Castro, M. F., Orellana Contreras, S. Y., y Martillo Pazmiño, I. O. (2018). Los sistemas de información y su importancia en la transformación digital de la empresa actual. Espacios, Vol. 39 (45) Pág. 3 https://www.revistaespacios.com/a18v39n45/a18v39n45p03.pdf

Puentes, A., Roig, R., Sanhueza, S., & Friz, M. (2013). Concepciones sobre las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) y sus implicaciones educativas: Un estudio exploratorio con profesorado de la provincia de Ñuble, Chile. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, Vol. 8 (22) 75-88. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92425714004

Radic Henrici, J. (2017). Sistema de evaluación y mejora de la calidad educativa la experiencia de la red de la federación latinoamericana de Colegios Jesuitas (FLACSI). Trabajo Doctoral. Madrid, España: Universidad Autonima de Madrid. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/680578/radic_henrici_jorge_antonio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Silva, R., Mendez , E., y Hernandez , J. (2013). Sistema de Gestión Digital para mejorar los procesos administrativos de Instituciones de Educación Superior: Caso de estudio en la Universidad Autónoma Metropolitana. Perspectiva Educacional, Vol 52 (2) 104-134. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/142

Torres, A. (03 de febrero 2020). Colapso de los servicios públicos profundiza crisis económica y política del país. Crónica Uno. Caracas, Venezuela. https://cronica.uno/colapso-de-los-servicios-publicos-profundiza-crisis-economica-y-politica-del-pais/

Tundidor-Montes, L., Nogueira-Rivera, D., Medina-León, A., y Serrate-Alfonso, A. (2018). Requerimientos de los sistemas informativos para potenciar el control de gestión. Revista Ciencias Holguín, Vol. 24 (1) 43-56.

Vasconcelos, J;. (2018). Introducción a la Computación. Mexico 1era Edición. Grupo Editorial Patria.

Velázquez -Cigarroa, Erasmo, E., & Tello -García,, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19 . Revista Electronica en Educacion y Pedagogia, Vol. 5 (8) 145-157. https://www.redalyc.org/journal/5739/573967010010/html/

Villela, A. (2011). Gestión en Educación Superior: Funciones, capacidades y necesidades directivas. Revista Akademeia, Vol. 9 (1). 7- 30

Published

2023-01-24

How to Cite

González Sánchez, M. G. (2023). Information systems and their contribution to Venezuelan educational institutions. Innovaciones Educativas, 25(38), 7–22. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4205
Loading...