Prácticas y causas del ciberplagio en personas estudiantes universitarias peruanas

Prácticas y causas del ciberplagio en personas estudiantes universitarias peruanas

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5326

Palabras clave:

Estudiante universitario, TIC, Cita, Derechos de autor, Internet

Resumen

The influence of information technologies in higher education has facilitated access to information and has led to cases of cyberplagiarism. The purpose of this study was to identify the practices and causes of cyberplagiarism among university students, analysing the differences according to gender, age, type of university and field of study. A total of 584 students from a province in central Peru were asked to complete a questionnaire. The results show that the main forms of cyberplagiarism are submitting work with fragments copied from websites and online resources, the inappropriate use of paraphrasing without respecting intellectual property and the reproduction of information without citing sources. The main causes are attributed to both students (lack of time and lack of knowledge of citation rules) and teachers (excessive homework and lack of rigour in assessment). The analysis by variables shows significant differences in terms of age, with students aged between 20 and 22 being the most frequent victims of cyberplagiarism. These results suggest the need to address the root causes of academic plagiarism and to implement preventive and corrective measures at university level to promote information ethics and academic integrity. 

Biografía del autor/a

Jhon Richard Orosco-Fabian, Universidad Nacional del Centro del Perú

Jhon Richard Orosco-Fabian

Universidad Nacional del Centro del Perú

Tarma, Perú

jorosco@uncp.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9035-706X

Rocío Pomasunco-Huaytalla, Universidad Nacional del Centro del Perú

Rocío Pomasunco-Huaytalla

Universidad Nacional del Centro del Perú

Tarma, Perú

rpomasunco@uncp.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8656-1479

Wilfredo Gómez-Galindo, Universidad Nacional del Centro del Perú

Wilfredo Gómez-Galindo

Universidad Nacional del Centro del Perú

Tarma, Perú

wgomez@uncp.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9946-0538

Aracely Milagros Rosales-Puchoc, Universidad Nacional del Centro del Perú

Aracely Milagros Rosales-Puchoc

Universidad Nacional del Centro del Perú

Tarma, Perú

arosales@uncp.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3963-1593

Citas

Belli, S., López, C. y Guarda, T. (2020). Plagiarism Detection in the Classroom: Honesty and Trust Through the Urkund and Turnitin Software. Information Technology and Systems, 1137, 660-668. https://doi.org/10.1007/978-3-030-40690-5_63

Boillos, M. M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23(2), 211-229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658

Casasola, W. (2015). La sabiduría virtual: el ciberplagio universitario. Revista de Lenguas Modernas, (23), 429-433. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i23.22364

Díaz, E. M., Díaz, J. M., Gorgoso, A. E., Sánchez, Y., Riverón, G., De la Cruz, D. y Tenrrero, N. (2020). Ciberplagio académico en la praxis estudiantil. RITI Journal, 8(16), 1-9. https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.001

Domínguez, D. A., Pérez, M. N. y Quiroz, H. A. (2016). La tecnodependencia, una consecuencia del plagio electrónico de los trabajos académicos: el caso de una universidad privada. Revista multidisciplinaria de avances de investigación, 2(2), 14-29. https://www.remai.ipn.mx/index.php/REMAI/article/view/16

Espiñeira-Bellón, E., Muñoz-Cantero, M., Gerpe-Pérez, E. y Castro-Pais, M. (2021). Ciberplagio como soporte digital en la realización de trabajos académicos. Revista Científica de Educomunicación, XXIX(68), 119-128. https://doi.org/10.3916/C68-2021-10

Falcón, B. E. (2019). El plagio: parte de nuestra cruda realidad. Revista Médica Basadrina, 13(01), 55-58. https://doi.org/10.33326/26176068.2019.1.777

Ferguson, S. L., Flostrand, A., Lam, J. y Pitt, L. (2022). Caught in a vicious cycle? Student perceptions of academic dishonesty in the business classroom. The International Journal of Management Education, 20(3), Artículo 100677. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100677

Gallent, C. y Tello, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(2), 90-117. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.563

Gallent, C. y Tello, I. (2021). Percepción docente sobre el ciberplagio universitario a través de un grupo de discusión por videoconferencia. Revista Educación, 45(2), 372–389. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43527

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editores, S.A. de C.V.

Khathayut, P. y Walker-Gleaves, C. (2020): Academic faculty conceptualisation and understanding of plagiarism – a Thai university exploratory study. Journal of Further and Higher Education, 45(4), 1-15. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1795093

López-Gil, M., Angulo, F. y Vázquez-Recio, R. (2017). Sentido, gravedad y razones del ciberplagio entre el alumnado de ESO de Andalucía, Icono 14,15(2), 114-136. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i2.1054

Llovera-López, Y., Aragón, Y. y Cano, P. (2022). Adaptación y validación de un cuestionario para analizar ciberplagio en trabajos académicos universitarios. Revista Fuentes, 24(1), 15-27. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.16191

Mahabeer, P. y Pirtheepal, T. (2019). Assessment, plagiarism and its effect on academic integrity: Experiences of academics at a university in South Africa. South African Journal of Science, 115(11/12), Artículo 6323. https://doi.org/10.17159/sajs.2019/6323

Mihi-Ramírez, A., Melchor, E., Arteaga, J. y Ojeda, S. (2017). Adquisición de Competencias para evitar el plagio académico en la Enseñanza Superior [Acta de congreso]. IV Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC, España. http://hdl.handle.net/10553/25389

Morales, I., Julca, F. y Mendoza, M. (2014). El ciberplagio en trabajos académicos en la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Revista Aporte Santiaguino, 7(1), 122-131. http://dx.doi.org/10.32911/as.2014.v7.n1.496

Mulisa, F. y Dereb, A. (2021). The carryover effects of college dishonesty on the professional workplace dishonest behaviors: A systematic review. Cogent Education, 8(1), Artículo 1935408. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1935408

Muñoz-Cantero, J.-M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, J. y Ocampo-Gómez, C.-I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), Artículo 4. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599

Olivia-Dumitrina, N., Casanovas, M. y Capdevila, Y. (2019). Academic Writing and the Internet: Cyber-Plagiarism amongst University Students. Journal of new approaches in Educational research, 8(2), 112-125. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.407

Porto, A. M. (2022). Uso de fuentes digitales y plagio en los trabajos académicos durante la pandemia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 61-74. https://doi.org/10.6018/reifop.523951

Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D. y Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264

Ruiz, A. M. (2016). Fuentes digitales y fuentes impresas prácticas letradas y plagio en el marco universitario. Revista chilena de Literatura, (94), 215-230. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952016000300011

Solano, E. (2020). Ciberplagio académico como desafío en la competencia informacional en estudiantes del segundo ciclo de nivel medio de la modalidad académica. Revista de investigación y evaluación educativa, 7(2), 38-59. https://doi.org/10.47554/revie2020.7.4

Strocchi, M. V., Boysen, P., Barros, V. y Castillo, I. F. (2022). El plagio en estudiantes de pregrado: un abordaje desde las representaciones sociales. Revista Internacional de Cultura Visual, 12(4), 2-18. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3769

Tamayo, L., Castillo, D., Apolo, J. y Tinitana, A. (2018). Causalidad del plagio en el ámbito académico. Sociedad & Tecnología, 1(1), 2-8. https://doi.org/10.51247/st.v1i1.78

Villacreses, J. (2021). Percepción del plagio académico en estudiantes y docentes universitarios. Res Non Verba Revista Científica, 11(1), 151-169. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.442

Ybaseta-Medina, J. y Vera-Cáceres, C. (2020). Plagio: aspectos éticos y legales. Rev. méd Panacea, 9(3), 146-147. https://doi.org/10.35563/rmp.v9i3.364

Publicado

2025-01-20

Cómo citar

Orosco-Fabian, J. R., Pomasunco-Huaytalla, R., Gómez-Galindo, W., & Rosales-Puchoc, A. M. (2025). Prácticas y causas del ciberplagio en personas estudiantes universitarias peruanas . Innovaciones Educativas, 27(42), 254–276. https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5326
Loading...