Prácticas y causas del ciberplagio en personas estudiantes universitarias peruanas
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5326Palabras clave:
Estudiante universitario, TIC, Cita, Derechos de autor, InternetResumen
The influence of information technologies in higher education has facilitated access to information and has led to cases of cyberplagiarism. The purpose of this study was to identify the practices and causes of cyberplagiarism among university students, analysing the differences according to gender, age, type of university and field of study. A total of 584 students from a province in central Peru were asked to complete a questionnaire. The results show that the main forms of cyberplagiarism are submitting work with fragments copied from websites and online resources, the inappropriate use of paraphrasing without respecting intellectual property and the reproduction of information without citing sources. The main causes are attributed to both students (lack of time and lack of knowledge of citation rules) and teachers (excessive homework and lack of rigour in assessment). The analysis by variables shows significant differences in terms of age, with students aged between 20 and 22 being the most frequent victims of cyberplagiarism. These results suggest the need to address the root causes of academic plagiarism and to implement preventive and corrective measures at university level to promote information ethics and academic integrity.
Citas
Belli, S., López, C. y Guarda, T. (2020). Plagiarism Detection in the Classroom: Honesty and Trust Through the Urkund and Turnitin Software. Information Technology and Systems, 1137, 660-668. https://doi.org/10.1007/978-3-030-40690-5_63
Boillos, M. M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23(2), 211-229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658
Casasola, W. (2015). La sabiduría virtual: el ciberplagio universitario. Revista de Lenguas Modernas, (23), 429-433. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i23.22364
Díaz, E. M., Díaz, J. M., Gorgoso, A. E., Sánchez, Y., Riverón, G., De la Cruz, D. y Tenrrero, N. (2020). Ciberplagio académico en la praxis estudiantil. RITI Journal, 8(16), 1-9. https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.001
Domínguez, D. A., Pérez, M. N. y Quiroz, H. A. (2016). La tecnodependencia, una consecuencia del plagio electrónico de los trabajos académicos: el caso de una universidad privada. Revista multidisciplinaria de avances de investigación, 2(2), 14-29. https://www.remai.ipn.mx/index.php/REMAI/article/view/16
Espiñeira-Bellón, E., Muñoz-Cantero, M., Gerpe-Pérez, E. y Castro-Pais, M. (2021). Ciberplagio como soporte digital en la realización de trabajos académicos. Revista Científica de Educomunicación, XXIX(68), 119-128. https://doi.org/10.3916/C68-2021-10
Falcón, B. E. (2019). El plagio: parte de nuestra cruda realidad. Revista Médica Basadrina, 13(01), 55-58. https://doi.org/10.33326/26176068.2019.1.777
Ferguson, S. L., Flostrand, A., Lam, J. y Pitt, L. (2022). Caught in a vicious cycle? Student perceptions of academic dishonesty in the business classroom. The International Journal of Management Education, 20(3), Artículo 100677. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100677
Gallent, C. y Tello, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(2), 90-117. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.563
Gallent, C. y Tello, I. (2021). Percepción docente sobre el ciberplagio universitario a través de un grupo de discusión por videoconferencia. Revista Educación, 45(2), 372–389. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43527
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editores, S.A. de C.V.
Khathayut, P. y Walker-Gleaves, C. (2020): Academic faculty conceptualisation and understanding of plagiarism – a Thai university exploratory study. Journal of Further and Higher Education, 45(4), 1-15. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1795093
López-Gil, M., Angulo, F. y Vázquez-Recio, R. (2017). Sentido, gravedad y razones del ciberplagio entre el alumnado de ESO de Andalucía, Icono 14,15(2), 114-136. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i2.1054
Llovera-López, Y., Aragón, Y. y Cano, P. (2022). Adaptación y validación de un cuestionario para analizar ciberplagio en trabajos académicos universitarios. Revista Fuentes, 24(1), 15-27. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.16191
Mahabeer, P. y Pirtheepal, T. (2019). Assessment, plagiarism and its effect on academic integrity: Experiences of academics at a university in South Africa. South African Journal of Science, 115(11/12), Artículo 6323. https://doi.org/10.17159/sajs.2019/6323
Mihi-Ramírez, A., Melchor, E., Arteaga, J. y Ojeda, S. (2017). Adquisición de Competencias para evitar el plagio académico en la Enseñanza Superior [Acta de congreso]. IV Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC, España. http://hdl.handle.net/10553/25389
Morales, I., Julca, F. y Mendoza, M. (2014). El ciberplagio en trabajos académicos en la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Revista Aporte Santiaguino, 7(1), 122-131. http://dx.doi.org/10.32911/as.2014.v7.n1.496
Mulisa, F. y Dereb, A. (2021). The carryover effects of college dishonesty on the professional workplace dishonest behaviors: A systematic review. Cogent Education, 8(1), Artículo 1935408. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1935408
Muñoz-Cantero, J.-M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, J. y Ocampo-Gómez, C.-I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), Artículo 4. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
Olivia-Dumitrina, N., Casanovas, M. y Capdevila, Y. (2019). Academic Writing and the Internet: Cyber-Plagiarism amongst University Students. Journal of new approaches in Educational research, 8(2), 112-125. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.407
Porto, A. M. (2022). Uso de fuentes digitales y plagio en los trabajos académicos durante la pandemia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 61-74. https://doi.org/10.6018/reifop.523951
Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D. y Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
Ruiz, A. M. (2016). Fuentes digitales y fuentes impresas prácticas letradas y plagio en el marco universitario. Revista chilena de Literatura, (94), 215-230. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952016000300011
Solano, E. (2020). Ciberplagio académico como desafío en la competencia informacional en estudiantes del segundo ciclo de nivel medio de la modalidad académica. Revista de investigación y evaluación educativa, 7(2), 38-59. https://doi.org/10.47554/revie2020.7.4
Strocchi, M. V., Boysen, P., Barros, V. y Castillo, I. F. (2022). El plagio en estudiantes de pregrado: un abordaje desde las representaciones sociales. Revista Internacional de Cultura Visual, 12(4), 2-18. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3769
Tamayo, L., Castillo, D., Apolo, J. y Tinitana, A. (2018). Causalidad del plagio en el ámbito académico. Sociedad & Tecnología, 1(1), 2-8. https://doi.org/10.51247/st.v1i1.78
Villacreses, J. (2021). Percepción del plagio académico en estudiantes y docentes universitarios. Res Non Verba Revista Científica, 11(1), 151-169. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.442
Ybaseta-Medina, J. y Vera-Cáceres, C. (2020). Plagio: aspectos éticos y legales. Rev. méd Panacea, 9(3), 146-147. https://doi.org/10.35563/rmp.v9i3.364
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Innovaciones Educativas

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.