Approach to Active Methodologies in Virtual Learning Environments in the Context of UNED from the Perspective of Teachers

Approach to Active Methodologies in Virtual Learning Environments in the Context of UNED from the Perspective of Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5340

Keywords:

Virtual Campus, Higher Education, Distance Learning, Didactic Strategies, Virtual Learning Environments, Approach to Active Methods, Pedagogical Model

Abstract

The COVID-19 pandemic demonstrated the need to incorporate digital platforms into the teaching and learning process in order to guarantee the continuity of academic training. Based on this reality, the Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica opted for an online modality to cope with the new situation. This process has been a challenge for the faculty, which has had to rethink teaching strategies in virtual learning environments, in line with the pedagogical model of the university and distance education. In view of this, research with qualitative approach and phenomenological design was proposed to analyze how the faculty of the Chair of Preschool Child Development has managed to incorporate active methodologies in their pedagogical and media practice. The results showed that teachers have approached active methodologies such as project-based and problem-based learning, case studies and cooperative learning through the didactic strategies implemented in this chair. However, it is necessary to promote training spaces related to this topic to fill some gaps in the planning, implementation and evaluation of these methodologies in virtual learning environments. 

Author Biographies

Ana Lucía Carvajal Méndez, Ministerio de Educación Pública

Ana Lucía Carvajal Méndez

Ministerio de Educación Pública

San José, Costa Rica

ana.carvajal.mendez@mep.go.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2119-410X

Jennifer Alexandra Céspedes Méndez

Jennifer Alexandra Céspedes Alfaro

Ministerio de Educación Pública

San José, Costa Rica

jennifer.cespedes.alfaro@mep.go.cr

ORCID: https://orcid.org/0009-0003-7987-0067

Katy Michelle De León Urbina, Ministerio de Educación Pública

Katy Michelle De León Urbina

Ministerio de Educación Pública

San José, Costa Rica

katy.deleon.urbina@mep.go.cr

ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1934-0202

Maricruz Miranda Rojas, Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Maricruz Miranda Rojas

Universidad Estatal a Distancia (UNED)

San José, Costa Rica

mrmiranda@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3172-6149

Roxana María Villalta Medina, Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Roxana María Villalta Medina

Universidad Estatal a Distancia (UNED)

San José, Costa Rica

rvillalta@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0009-0007-8810-5403

References

Barrantes, R. (2018). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. EUNED. https://ebooks.uned.ac.cr/pdfreader/investigacin-un-camino-al-conocimiento50118494

Bruzón, C. J. (2021). Metodologías activas en entornos virtuales de aprendizaje. Experiencias en la asignatura Oratoria Jurídica, carrera de Derecho, UMET. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(2), 232-241. https://bit.ly/3wdAZXI

Buenaño, P., Mayorga, E., González, J. y Espinoza, L. (Diciembre, 2021). Metodologías activas aplicadas en la educación en línea. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(4), 763-780. https://bit.ly/3YsDoum

Cabero Almenara, J. y Palacios Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED, 24(2), 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

Campos, J. (2018). Cómo hacer un trabajo final de graduación: Lineamientos para la Escuela de Ciencias de la Educación. EUNED. https://ebooks.uned.ac.cr/pdfreader/c50108641

Campos, J., Cascante, J., Sequeira, R., Berrocal, C., Bejarano, A., Madriz, L. y Rodríguez, N. (2021, octubre). Opiniones del estudiantado de la UNED, Costa Rica sobre los cambios generados como respuesta a la emergencia por COVID-19. Revista Innovaciones educativas, (23), 65-81. https://acortar.link/GiMu9M

Carrasco Huamán, M. (2022). Aprendizaje cooperativo como estrategia de enseñanza. Digital Publisher CEIT, 7(6-2), 157-166. https://acortar.link/L6UFK3

Cascante, J. (2018). Investigación en el aula. EUNED. https://bit.ly/3IWrCmQ

Centro de Información, Documentación y Recursos Bibliográficos. (2005). Modelo pedagógico. UNED. https://acortar.link/n1mlgK

Fritz, K. Flores, V. y Alarcón, F. (2022). Percepción docente y estudiantil del aprendizaje mediante metodologías activas en Enseñanza Superior. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 10(2), 101-121. https://tinyurl.com/24frqx4q

Gil Galván, R. y Gil Galván, F. (2021). Percepciones de los estudiantes universitario sobre las competencias adquiridas mediante el aprendizaje basado en problemas. Educación XXI, 24(1), 271-295. https://acortar.link/b8LoiU

Guaita, J. y Mena, M. (2024). Las metodologías activas del aprendizaje de los estudiantes. [Tesis, repositorio Universidad Andina Simón Bolívar]. https://acortar.link/xldC9q

López Altamirano, D., López Altamirano, D, Ojeda Sánchez, E., Tunja Castro, D., Paredes Maroto,M., Sánchez, Aguaguiña, N., Barroso Barrera, M. y Gómez Morales, M. (2022). Metologías activas: Una enseñanza futurista al desarrollo pedagógico docente. Polo del Conocimiento, 7(67), 1419-1430. https://acortar.link/ZTvxyH

Lozano Ramírez, M. C. (2020). El aprendizaje basado en problemas en estudiantes universitarios. Tendencias Pedagógicas, (37), 90-103. https://acortar.link/tpVDLz

Martínez, W., Martínez, J. y Esquivel, I. (Diciembre, 2014). Aula invertida o modelo invertido de aprendizaje: origen, sustento e implicaciones. https://acortar.link/W2NSR2

Medina, M., Rojas, C., Bustamante, W., Loaiza, R., Martel, C. y Castillo, R. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. https://acortar.link/Nk1s1F

Muñoz, R. (2021). ¿Qué es el aprendizaje basado en proyectos? Una aproximación teórica. https://acortar.link/JuXwOO

Osalde, E. (2015). El aprendizaje colaborativo y el aprendizaje cooperativo en el ámbito educativo. https://acortar.link/FS3G3B

Pachay, M., Rodríguez, M. y Vera, L. (Agosto, 2020). Aprendizaje cooperativo una metodología activa innovadora. Revista Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://acortar.link/8NjVdq

Programa de Apoyo Curricular y Evaluación de los Aprendizajes [PACE] (2013). Consideraciones para el diseño de oferta y asignaturas en línea. https://n9.cl/zer5

Santos, B. R., Moro, M. M. y Martins, I. P. (2023). Aprendizaje basado en problemas: una estrategia pedagógica para la enseñanza en las ciencias de la información y documentación. Palabra Clave (La Plata), 13(1). https://acortar.link/n1mlgK

Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. https://tinyurl.com/225ryge5

Universidad Estatal a Distancia. (2005). Modelo pedagógico. https://n9.cl/ati99

Universidad Estatal a Distancia [UNED]. (2012). Plan de Desarrollo Académico UNED 2012-2017. https://bit.ly/3qN02y8

Urra, E., Sandoval, S. y Irribarren, F. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en educación médica, 6(22), 119-125. https://acortar.link/R5v3BZ

Vélez, R. (2023). Aprendizaje basado en proyectos como metodología activa post clases virtuales. [Tesis, repositorio Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí]. https://acortar.link/yxeRSH

Villanueva, C., Ortega, G. y Díaz, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://acortar.link/n1mlgK

Zambrano, M., Hernández, A. y Mendoza, L. (enero-febrero, 2022). El aprendizaje en proyectos como estrategia didáctica. CONRADO, 18(84). https://acortar.link/Y4cflG

Published

2025-01-20

How to Cite

Carvajal Méndez, A. L., Céspedes Méndez, J. A., De León Urbina, K. M., Miranda Rojas, M., & Villalta Medina, R. M. (2025). Approach to Active Methodologies in Virtual Learning Environments in the Context of UNED from the Perspective of Teachers. Innovaciones Educativas, 27(42), 127–143. https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5340
Loading...