Teleworking of School Libraries Belonging to the Regional Directorate of Heredia, Circuit 04 During the Covid-19 Pandemic

Teleworking of School Libraries Belonging to the Regional Directorate of Heredia, Circuit 04 During the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5288

Keywords:

School Library, Distance Learning, Epidemic, Technology, Education

Abstract

Librarians had to adapt teleworking to school libraries in order to support the educational center in the learning process of students. 

This study was carried out in 2020 with librarians of school libraries of Circuit 04 of the Regional Directorate of Heredia. 

The research design was carried out by means of a questionnaire applied in the first quarter of 2020 to librarians from six educational centers that have a formal code for libraries of Circuit 04 of the Regional Directorate of the province of Heredia. 

It was found that virtual platforms are fundamental for direct communication between students, teachers and librarians. The different tasks performed by those who worked in school libraries during the pandemic were also identified. The use of technological tools to develop school library activities was a challenge. 

Author Biography

Ana Priscilla Ruiz Bustos, Universidad Nacional

Ana Priscilla Ruiz Bustos

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica

ana.ruiz.bustos@una.cr

ORCID: https://orcid.org/0009-0005-8240-220X

References

Camacho E., J. A. (2013). La biblioteca escolar: definición, principios y política bibliotecaria. https://acortar.link/xgAnSb

Cordero, M. y Murillo, A. (2020). MEP prueba medidas desesperadas para rescatar el curso lectivo durante COVID-19. Diario Seminario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/mep-prueba-medidas-desesperadas-para-rescatar-el-curso-lectivo-durante-covid-19/

Fernández, C. (2003). El teletrabajo: una nueva forma de inserción laboral para el bibliotecólogo [Archivo PDF]. http://eprints.rclis.org/7596/1/teletrabajo_cft.pdf

Gobierno de Costa Rica. (2015). Comunicados: Cantón De Flores Celebra 100 Años. https://presidencia.administracionsolisrivera.cr/comunicados/2015/08/san-joaquin-de-flores-celebra-100-anos/

Gómez, J. (2002). Gestión de bibliotecas: la biblioteca escolar. [Archivo PDF]. http://cprcaceres.juntaextremadura.net/bibliotescolares/archivos_index/docs/labiblio tecaescolar.pdf

Huamán, D. OPS/OMS Perú. (2011, mayo 23). Fuentes de información. Curso: Módulo 1. https://docplayer.es/35508813-Fuentes-de-informacion-curso-modulo-1-fuentes-de-informacion-23-de-mayo-2011.html#google_vignette

IFLA. (2020). COVID-19 y el Sector Bibliotecario. Global: Declaración de la presidenta y del secretario general de la IFLA. https://www.ifla.org/es/news/covid-19-y-el-sector-bibliotecario-global-declaracion-de-la-presidenta-y-del-secretario-general-de-la-ifla/

Ministerio de Educación Pública. (2010). Manual Descriptivo De Especialidades Docentes Especialidades Técnicas Especialidades Académicas. https://www.dgsc.go.cr/ts_clase_docente/dgsc_servicios_docente.html

Ministerio de Educación Pública. (2017). Circular DVM-AC-03-2017 [Archivo PDF]. https://mep.go.cr/sites/default/files/media/dvm-ac-033-2017.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2024). Direcciones Regionales de Educación. https://juntas.mep.go.cr/direcciones-regionales-de-educacion-dre/

Ministerio de Educación Pública. (2017). Lineamientos para la gestión y administrativas de las bibliotecas escolares y centros de recursos para el aprendizaje. Circular DVM-AC-031-2017. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2019/11/Lineamientos-BEYCRA-DVM-AC-031-20178-1.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2020). Lineamientos para bibliotecas escolares y centros de recursos para el aprendizaje en materia de apoyo a los procesos educativos enmarcados en las “Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia”. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2020/08/Circular-DVM-AC-005-2020.pdf

Ministerio de Educación Pública. Dirección de Recursos Tecnológicos, Departamento de Bibliotecas Escolares y CRA. (2022). Protocolo para la activación de las labores en las Bibliotecas Escolares y Centros de Recursos para el Aprendizaje CRA del Ministerio de Educación Pública ante el Coronavirus (COVID-19). https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-07/protocolo-bibliotecas-escolares-2022.pdf

Tourn, R. (2021). Tecnología Educativa para el Docente Bibliotecario. Revista e-Ciencias de la Información. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/44714/50841

Organización Mundial de la Salud. (2020). Actualización de la estrategia frente a la COVID-19. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-strategy-update-14april2020_es.pdf

Sánchez, A. L. (2015). Teletrabajo: nueva tendencia mundial de interacción social. Una resignificación en los conceptos de tiempo, espacio y relaciones sociales o personales implícitas dentro de la modalidad laboral. Revista Reflexiones y saberes, 3(4), 88-95. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/735/1262

UNESCO. (2020). Educación: de la interrupción a la recuperación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Zambrano, M. (2021). El teletrabajo ¿Mecanismo de inserción laboral de personas con discapacidad? Universidad Andina Simón Bolívar. [Archivo PDF]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8389/1/T3662-MDEM-Zambrano-El%20teletrabajo.pdf

Published

2025-01-20

How to Cite

Ruiz Bustos, A. P. (2025). Teleworking of School Libraries Belonging to the Regional Directorate of Heredia, Circuit 04 During the Covid-19 Pandemic. Innovaciones Educativas, 27(42), 186–205. https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5288
Loading...