Teleworking of School Libraries Belonging to the Regional Directorate of Heredia, Circuit 04 During the Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5288Keywords:
School Library, Distance Learning, Epidemic, Technology, EducationAbstract
Librarians had to adapt teleworking to school libraries in order to support the educational center in the learning process of students.
This study was carried out in 2020 with librarians of school libraries of Circuit 04 of the Regional Directorate of Heredia.
The research design was carried out by means of a questionnaire applied in the first quarter of 2020 to librarians from six educational centers that have a formal code for libraries of Circuit 04 of the Regional Directorate of the province of Heredia.
It was found that virtual platforms are fundamental for direct communication between students, teachers and librarians. The different tasks performed by those who worked in school libraries during the pandemic were also identified. The use of technological tools to develop school library activities was a challenge.
References
Camacho E., J. A. (2013). La biblioteca escolar: definición, principios y política bibliotecaria. https://acortar.link/xgAnSb
Cordero, M. y Murillo, A. (2020). MEP prueba medidas desesperadas para rescatar el curso lectivo durante COVID-19. Diario Seminario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/mep-prueba-medidas-desesperadas-para-rescatar-el-curso-lectivo-durante-covid-19/
Fernández, C. (2003). El teletrabajo: una nueva forma de inserción laboral para el bibliotecólogo [Archivo PDF]. http://eprints.rclis.org/7596/1/teletrabajo_cft.pdf
Gobierno de Costa Rica. (2015). Comunicados: Cantón De Flores Celebra 100 Años. https://presidencia.administracionsolisrivera.cr/comunicados/2015/08/san-joaquin-de-flores-celebra-100-anos/
Gómez, J. (2002). Gestión de bibliotecas: la biblioteca escolar. [Archivo PDF]. http://cprcaceres.juntaextremadura.net/bibliotescolares/archivos_index/docs/labiblio tecaescolar.pdf
Huamán, D. OPS/OMS Perú. (2011, mayo 23). Fuentes de información. Curso: Módulo 1. https://docplayer.es/35508813-Fuentes-de-informacion-curso-modulo-1-fuentes-de-informacion-23-de-mayo-2011.html#google_vignette
IFLA. (2020). COVID-19 y el Sector Bibliotecario. Global: Declaración de la presidenta y del secretario general de la IFLA. https://www.ifla.org/es/news/covid-19-y-el-sector-bibliotecario-global-declaracion-de-la-presidenta-y-del-secretario-general-de-la-ifla/
Ministerio de Educación Pública. (2010). Manual Descriptivo De Especialidades Docentes Especialidades Técnicas Especialidades Académicas. https://www.dgsc.go.cr/ts_clase_docente/dgsc_servicios_docente.html
Ministerio de Educación Pública. (2017). Circular DVM-AC-03-2017 [Archivo PDF]. https://mep.go.cr/sites/default/files/media/dvm-ac-033-2017.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2024). Direcciones Regionales de Educación. https://juntas.mep.go.cr/direcciones-regionales-de-educacion-dre/
Ministerio de Educación Pública. (2017). Lineamientos para la gestión y administrativas de las bibliotecas escolares y centros de recursos para el aprendizaje. Circular DVM-AC-031-2017. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2019/11/Lineamientos-BEYCRA-DVM-AC-031-20178-1.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2020). Lineamientos para bibliotecas escolares y centros de recursos para el aprendizaje en materia de apoyo a los procesos educativos enmarcados en las “Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia”. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2020/08/Circular-DVM-AC-005-2020.pdf
Ministerio de Educación Pública. Dirección de Recursos Tecnológicos, Departamento de Bibliotecas Escolares y CRA. (2022). Protocolo para la activación de las labores en las Bibliotecas Escolares y Centros de Recursos para el Aprendizaje CRA del Ministerio de Educación Pública ante el Coronavirus (COVID-19). https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-07/protocolo-bibliotecas-escolares-2022.pdf
Tourn, R. (2021). Tecnología Educativa para el Docente Bibliotecario. Revista e-Ciencias de la Información. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/44714/50841
Organización Mundial de la Salud. (2020). Actualización de la estrategia frente a la COVID-19. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-strategy-update-14april2020_es.pdf
Sánchez, A. L. (2015). Teletrabajo: nueva tendencia mundial de interacción social. Una resignificación en los conceptos de tiempo, espacio y relaciones sociales o personales implícitas dentro de la modalidad laboral. Revista Reflexiones y saberes, 3(4), 88-95. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/735/1262
UNESCO. (2020). Educación: de la interrupción a la recuperación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Zambrano, M. (2021). El teletrabajo ¿Mecanismo de inserción laboral de personas con discapacidad? Universidad Andina Simón Bolívar. [Archivo PDF]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8389/1/T3662-MDEM-Zambrano-El%20teletrabajo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Innovaciones Educativas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.