Evaluation of Formative Research in Online and Distance Higher Education in Latin America and the Caribbean

Evaluation of Formative Research in Online and Distance Higher Education in Latin America and the Caribbean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4857

Keywords:

Evaluation, distance education, formative research, evaluation models, education

Abstract

Research training is fundamental to the quality of higher education. It is from this conception that formative research is inherent in the curricula of professional training in the various areas of knowledge, thus contributing to the purposes of the teaching activity, and offering the student the possibility of acquiring a set of research skills and competencies, aimed at promoting the development of theoretical knowledge in the exercise of academic activity. Formative research, being a non-improvised process, must also be very clear about the standards that allow demonstrating that students have effectively developed knowledge and research skills; in this way, the evaluation systems in the region consider within their structure a set of aspects to be evaluated that allow evidencing the development of formative research in higher education institutions. This scientific editorial systematically analyzes the models of evaluation of distance and online education at the regional level, developed and put into practice by evaluation and accreditation agencies, and based on this set of dimensions, characteristics, factors, standards, and indicators, determine through a comparative analysis how the evaluation of formative research in distance higher education in Latin America and the Caribbean is carried out.

Author Biographies

Mary Morocho Quezada , Universidad Técnica Particular de Loja

Mary Morocho Quezada

Universidad Técnica Particular de Loja

Loja, Ecuador

memorocho@utpl.edu.ec

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5612-9327

Albania Camacho Condo, Universidad Técnica Particular de Loja

Albania Camacho Condo

Universidad Técnica Particular de Loja

Loja, Ecuador

malbania@utpl.edu.ec

 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5240-2402

References

Alvitres, C. V y otros. (2014). La investigación formativa y la acreditación universitaria peruana. Revista de Investigación Científica, 11(2), 37-48.

ANEAES. (2018). Mecanismo de Evaluación y Acreditación de Carreras de Grado. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/8915/3297/2613/Mecanismo_de_Evaluacion_de_Carreras_de_Grado.pdf

Aranda Aranda, A. (2019). La investigación formativa y el emprendimiento e innovación en el currículo de carreras universitarias. Revista Universidad, Ciencia y Tecnología, 23(91),25-32.

Arévalo Reátegui, J. (2020). Investigación formativa para mejorar la calidad educativa en la Universidad Intercultural de la Amazonía [Tesis de Maestría]. Universidad César Vallejo.

Barreno-Freire, S, Borja-Naranjo, G. y Jaramillo-Jaramillo, C. (2019). Los rediseños curriculares en las carreras: un diálogo abierto en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Revista Cátedra, 2(3), 104-124.

CACES. (2021). Actualización del “Modelo Definitivo para la Evaluación del Entorno de Aprendizaje de la Carrera de Derecho”. https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/Documents/EVALUACI%C3%93N%20DE%20CARRERAS%20DE%20DERECHO/Modelo_Derecho_Presencial_y_Semipresencial.pdf

CNA. (2021). Criterios y Estándares de Calidad para la Acreditación Institucional del Subsistema Universitario. https://www.cnachile.cl/noticias/SiteAssets/Paginas/Forms/AllItems/CyE%20INSTITUCIONAL%20SUBSISTEMA%20UNIVERSITARIO.pdf

CNA. (2021). Lineamientos y aspectos por evaluar para la acreditación en alta calidad de programas académicos. https://www.cna.gov.co/1779/articles-404750_norma.pdf

Criado Dávila, Y. (2014). Análisis comparativo de los criterios de evaluación del factor investigación docente, con fines de acreditación, en la carrera profesional de educación en Perú y Colombia [Tesis de maestría]. DOI:10.13140/RG.2.2.35059.55842

Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53.

Flores Flores, H. (2022). La investigación formativa como estrategia didáctica para el fortalecimiento del aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, No. 2, Art. 67.

Londoño Salazar, J. E. (2011). La investigación formativa en entornos virtuales. Revista Virtual. Universidad Católica del Norte, (34), 1-7.

Machaca Escobar, C. (2020). La investigación Formativa en la Universidad Nacional Altiplano de Puno. Revista de Derecho de la Universidad Nacional del Altiplano de Puno, 5 (1), 238-247.

Martínez, E., Fonseca, R. y Tapia, H. (2019). Implementación de Rediseños Curriculares Universitarios en Educación, una Tarea Compleja. Revista Formación Universitaria, 12(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300055

Restrepo Gómez, B. (2003). Investigación Formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas (Col), (18), 195-202.

Rojas Granada, C. y Aguirre, S. (2015). La Formación Investigativa en la Educación Superior en América Latina y el Caribe: Una Aproximación a su Estado del Arte. Revista Eleuthera, vol. 12, enero-junio, 197-222.

Sánchez Salazar, T. R., Mayorga Sánchez, H. T., Medina León, A. y Ricardo Cabrera, H. (2022). Modelo conceptual de gestión de la calidad desde el diseño curricular. Revista Universidad y Sociedad, 14(3), 11-21.

Serna, E. (2018). La Investigación Formativa en la Educación Presencial, Virtual y a Distancia en Era Digital (pp. 46-56). Simposio Argentino sobre Tecnología y Sociedad.

Sevillano, M. L. y Vázquez-Cano, E. (2015). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Educatio Siglo XXI, 33(2), 329-332.

Vallés Rapp, C. y otros. (2011). La Evaluación Formativa en Docencia Universitaria. Resultados globales de 41 estudios de casos. Revista de docencia universitaria, 9(1), Enero-Abril 2011.

Velandia-Mesa, C. y otros. (2017). La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en educación superior. Revista Comunicar. https://doi.org/10.3916/C51-2017-01

Published

2023-07-31

How to Cite

Morocho Quezada , M., & Camacho Condo, A. (2023). Evaluation of Formative Research in Online and Distance Higher Education in Latin America and the Caribbean. Innovaciones Educativas, 25(39), 7–13. https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4857
Loading...