Pedagogical leadership: an experience of collaboration and professional learning in a school in the context of the COVID-19 pandemic

Pedagogical leadership: an experience of collaboration and professional learning in a school in the context of the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4127

Keywords:

leadership, learning, peer relationships, educational management, pandemic

Abstract

The global pandemic due to COVID-19 brought various challenges for schools that have had to continue to ensure the educational process of children and young people. In this context, the study seeks to describe teachers' subjectivity regarding the organization's redesign to respond to the need for distance learning. The experience was developed in a school in the Araucania Region in Chile with 81 teachers from the Basic and Secondary Education levels. The collection of information was carried out through interviews and focus groups as dialogue instances with the teachers that helped to raise awareness about the process developed. The results show the relevance of pedagogical leadership that provides the organizational and professional conditions conducive to improving teaching practices and the students' learning processes. Exercising this kind of leadership reconfigured management, valuing collaborative work between teachers as a process in which pedagogical practice is learned and transformed. Although the school continues to promote changes and improvements, it is concluded that the situation caused by the pandemic represents an opportunity to move towards the training of a professional learning community that is constantly searching for practices that promote deep learning for students.

Author Biography

Carolina Villagra, Universidad Católica Silva Henríquez

Doctora en Formación del Profesorado, Magíster en Educación con mención Evaluación Educacional, Profesora de Educación General Básica. Actualmente se desempeña como Académica de la Escuela de Educación Básica de la Universidad Católica Silva Henríquez, Santiago, Chile. Temas de interés: evaluación educativa; liderazgo y gestión del aprendizaje.

References

Abril, M. (2021). Proceso de aprendizaje en la pandemia. PANORAMA, 15(28), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343965146010

Aránzazu, M. y Marauri, J. (2020). Diario de una Pandemia en el Colegio República de Chile de Madrid. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-11. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Arriagada, P. (2020). Pandemia Covid-19: Educación a Distancia o las Distancias en la Educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-3. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Avello, R. y Marín, V. (2016). La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 687-713.

Barrero, B.; Domingo, J. y Fernández, J. D. (2020). Liderazgo intermedio y desarrollo de comunidades de práctica profesional: Lecciones emergentes de un estudio de caso. Psicoperspectivas, 19(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1751

Belmar-Rojas, C.; Fuentes-González, C. y Jiménez-Cruces, L. (2021). La educación chilena en tiempos de emergencia: educar y aprender durante la pandemia por COVID-19. Revista Saberes Educativos, (7), 1-25. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64099

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.

Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. La Muralla.

Darling-Hammond, L.; Hyler, M.E. y Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute.

Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Fundación Chile.

Honigsfeld, A. y Nordmeyer, J. (2020). Teacher Collaboration During a Global Pandemic. Educational Leadership, 77(10), 47-50.

Hopkins, D. (2019). Mejora escolar, liderazgo y reforma sistémica: una retrospectiva. Revista Eletrônica de Educação,13(1), 26-57. https://doi.org/10.14244/198271993075

Jung, L. A. (2020). Accommodations, Modifications, and Intervention at a Distance. Educational Leadership, 77(10), 16-21.

Kvale, S. (2013). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Martínez, N. (2015). El trabajo en equipo como estrategia de aprendizaje en ambientes virtuales. En L. Galindo (Coord.), El aprendizaje colaborativo en ambientes virtuales (pp. 15-37). Centro de estudios e investigaciones para el desarrollo docente (CENID).

Mellado, M. E.; Chaucono, J. C. y Villagra, C. (2017). Creencias de directivos escolares: implicancias en el liderazgo pedagógico. Psicología Escolar e Educacional, 21(3), 541-548. https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111102

Mellado, M.E.; Rincón-Gallardo, S.; Aravena, O. y Villagra, C. (2020). Acompañamiento a redes de Líderes escolares para su transformación en comunidades profesionales de Aprendizaje. Perfiles Educativos XLII (169), 52-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59363

Ministerio de Educación de Chile (2020). Orientación al sistema escolar en contexto de COVID-19. División Educación General.

Moreira-Arenas, A. (2021). Una respuesta a la pandemia: la innovación educativa en las escuelas chilenas. Revista Saberes Educativos, (7), 60–72. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64184

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2020). Respuesta del ámbito educativo de la UNESCO al COVID-19. Autor.

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Pozo, C. y Simonetti, F. (2018). ¿Cómo indagar sobre Aprendizaje Profundo en Centros Escolares? Instrumentos y orientaciones prácticas. Líderes Educativos, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar.

Reimers, F. y Schleicher, A. (2020). Un Marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia 2020 del COVID-19. Enseña Perú.

Rincón-Gallardo, S. (2019). Liberar el aprendizaje. El cambio educativo como movimiento social. Grano de Sal.

Rincón-Gallardo, S.; Villagra, C.; Mellado, M. E. y Aravena, O. (2019). Construir culturas de colaboración eficaz en redes de escuelas chilenas: una teoría de acción. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLIX(1), 241-272. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.39

Tinto, J. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia, 29, 135-173. https://www.redalyc.org/pdf/555/55530465007.pdf

Tonucci, F. (20 de julio de 2020). Aprovechemos esta cuarentena para pensar si otra escuela es posible. Web del maestro cmf. https://webdelmaestrocmf.com/portal/francesco-tonucci-aprovechemos-esta-cuarentena-para-pensar-si-otra-escuela-es-posible/

Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Hacia un Movimiento Pedagógico Nacional. DOCENCIA. Año XX, 5-13.

Vaillant, D. y Cardozo, L. (2017). Desarrollo profesional docente: entre la proliferación conceptual y la escasa incidencia en la práctica de aula. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(26), 5-14.

Varela, C.; Lorenzo, M. y García-Álvarez, J. (2020). La Escuela en Prisión ante el covid-19. Un Desafío Sobre el que Repensar la Educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-12. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Published

2023-01-24

How to Cite

Hidalgo, Óscar, & Villagra, C. (2023). Pedagogical leadership: an experience of collaboration and professional learning in a school in the context of the COVID-19 pandemic . Innovaciones Educativas, 25(38), 169–184. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4127

Issue

Section

Articles in the Format of Experience Systematization
Loading...