Research on statistical tables and graphs in primary education textbooks in Latin America: literature review

Research on statistical tables and graphs in primary education textbooks in Latin America: literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3636

Keywords:

statistical table, statistical graph, textbook, statistics, basic education

Abstract

This article reports a literature review regarding research on statistical tables and graphs in primary school textbooks in Latin America, with the aim of providing the reader with an overview of what has been developed and some implications for the future. Under a qualitative methodology, a systematic review of the literature of the last 15 years was carried out, in five stages: 1) planning, 2) search, 3) selection, 4) quality evaluation, and 5) extraction and synthesis. The search was carried out in the open access database Education Resources Information Center (ERIC) and in the search engines Google Scholar and Semantic Scholar. From the search results, 39 investigations were selected: 29 published in journals and 10 in conference memoires. Among the findings, the geographic diagram shows a broad exploration and concentration of the research line only in some countries, with a focus on exploring the quality of activities and/or identifying the type of statistical representation used and its complexities to resolve tasks. In addition, a great variety of analysis units used for the development of these investigations is identified, placing them in analyzing the reading level, the level of semiotic complexity, the requested task and the type of context of the activities in which the tables and statistical graphics appear.

Author Biographies

Stiven R. Vidal-Henry, Institución Educativa No. 13, Sede Erika Beatriz

Stiven R. Vidal-Henry

Institución Educativa No. 13, Sede Erika Beatriz

Maicao, Colombia

stvnrvh1993@hotmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2566-4511

Elizabeth H. Arredondo, Universidad de Los Lagos

Elizabeth H. Arredondo

Universidad de Los Lagos

Osorno, Chile

elizabeth.hernandez@ulagos.cl

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5285-1603

Jaime I. García-García, Universidad de Los Lagos

Profesor-Investigador del Departamento de Ciencias Exactas, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile. Doctor en Ciencias, Especialidad en Matemática Educativa por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. Miembro de la Red Latinoamericana en Educación Estadística. Las líneas de investigación que desarrolla son educación estocástica, análisis de libros de texto y formación de profesores de matemáticas.

References

Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G., y Contreras, J. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 76, 55-67.

Arteaga, P., Díaz-Levicoy, D., y Batanero, C. (2018). Investigaciones sobre gráficos estadísticos en Educación Primera: revisión de la literatura. Revista digital: Matemática, Educación e Internet, 18(1). https://doi.org/10.18845/rdmei.v18i1.3255

Batanero, C. (2004). Los retos de la cultura estadística. Yupana. Revista de Educación Matemática de la UNL, 1, 27-36. https://doi.org/10.14409/yu.v1i1.238

Carrizo, D., y Ortiz, C. (2016). Modelos del proceso de educación de requisitos: Un mapeo sistemático. Ingeniería y desarrollo, 34(1), 184-203.

Claros, J., Sánchez, M., y Coriat, M. (2016). Tratamiento del límite finito en libros de texto españoles de secundaria: 1933-2005. Educación matemática, 28(1), 125-152.

Contreras, J. M., y Molina-Portillo, E. (2019). Alfabetización estadística. 25 años de la evolución de un término. Números: Revista de didáctica de las matemáticas, 100, 35-38.

Del Pino, G., y Estrella, S. (2012). Educación estadística: relaciones con la matemática. Pensamiento Educativo, 49(1), 53-64.

Fernández, M., y Caballero, P. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217.

Ferreira, A., y Mayorga, L (2010). Propuesta para la evaluación de libros de matemática de todos los niveles educativos. Revista Ciencias de la Educación, 20(35), 15-28.

Gal, I. (2002). Adult's statistical literacy: Meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x

García-García, J. I., Díaz-Levicoy, D., Vidal-Henry, S., y Arredondo, E. H. (2019). Las tablas estadísticas en libros de texto de Educación Primaria en México. Revista Paradigma, 40(2), 153-175.

Revelo, O., Collazos, C., y Jiménez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Revista TecnoLógicas, 21(41), 115-134. https://doi.org/10.22430/22565337.731

Rodríguez, J. (2007). La investigación sobre los libros de texto y materiales curriculares. En Ministerio de Educación de Chile (Ed.), Primer Seminario Internacional de Textos Escolares. SITE 2006 (pp. 185-191). Santiago: MINEDUC.

Soaje de Elias, R. (2018). Textos escolares: consideraciones didácticas. Educación y Educadores, 21(1), 73-92. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.4

Son JW., y Diletti J. (2017). What Can We Learn from Textbook Analysis? En Son JW., Watanabe T., y Lo JJ. (Eds.) What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education (pp. 3-32). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51187-0_1

Vásquez, C., y Alsina, Á. (2014). Enseñanza de la Probabilidad en educación primaria. Un desafío para la formación inicial y continua del profesorado. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 85, 5-23.

Published

2021-12-03

How to Cite

Vidal-Henry, S. R., H. Arredondo, E., & García-García, J. I. (2021). Research on statistical tables and graphs in primary education textbooks in Latin America: literature review. Innovaciones Educativas, 23(35), 193–210. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3636
Loading...