Effectiveness of the resources and technological applications used by the teaching population of the José Trinidad Mora Valverde School, Costa Rica in the period July to September 2020

Effectiveness of the resources and technological applications used by the teaching population of the José Trinidad Mora Valverde School, Costa Rica in the period July to September 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3475

Keywords:

Distance education, information technology, teaching role, pandemic, research

Abstract

This article contemplates the main results of the research, the purpose of which was to analyze the effectiveness of the resources and technological applications selected by the teaching population of the José Trinidad Mora Valverde School of Costa Rica, for the development of the pedagogical mediation processes in the period from July to September 2020. The research approach was mixed. Among the main results obtained, it stands out that teachers have prioritized cell phones as a technological resource for pedagogical mediation processes. This inasmuch as it is the means to which they have the best access and through which they have the best communication with children and parents. In addition, this group of participants shows a great commitment to generate effective spaces in order to favor pedagogical mediation, with the support of technologies. However, their little experience in the use of resources and technological applications for educational purposes is evident. Among the conclusions, it is highlighted that teachers are giving priority to the use of Microsoft Teams® and WhatsApp® technological applications for educational purposes, and for the “I learn at home” strategy implemented by the Ministry of Public Education, since these two applications are the most used by teachers. In addition, the need to strengthen training for the best use of the various technological applications available for teaching and learning processes is clear.

Author Biographies

Jacqueline Mora Fallas, Ministerio de Educación Pública

Jacqueline Mora Fallas

Ministerio de Educación Pública

San José, Costa Rica

jaque88.jmf@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/ 0000-0001-5262-7786

Ana Cristina Umaña Mata, Universidad Estatal a Distancia

Ana Cristina Umaña Mata

Universidad Estatal a Distancia

San José, Costa Rica

acumanam@uned.ac.cr

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7998-1061

References

Acuña, M. (2017). WhatsApp como herramienta educativa. Obtenido de https://www.evirtualplus.

com/whatsapp-como-herramienta-educativa/

Asociación educación abierta (2018). Los recursos tecnológicos evolucionan a tal ritmo que el docente

se halla en un proceso de constante formación. Obtenido de https://educacionabierta.org/

los-recursos-tecnologicos-evolucionan-a-tal-ritmo-que-el-docente-se-halla-en-un-proceso-deconstante-

formacion/

Cordero, J.; De Roux, M.; Jiany, R.; Wong, L.; Cattafi, R. (2018). Recursos didácticos aplicados a la educación.

En: Revista Investigación, pensamiento crítico. Vol. 6, No. 3, septiembre-diciembre, pp.

-46.

Distancia, U. I. (2019). Estrategias para la enseñanza a través de Zoom. Obtenido de http://www.

ucmconecta.edu.co/wp-content/uploads/2020/03/3.-Guia-estrategias-para-la-enseanza-a-travs-

de-la-plataforma-zoom-profesores.pdf

García, C.; López de Ayala, M.; López, A.; Garcíá, C.(2014): “Los riesgos de los adolescentes en Internet:

los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet”. Revista Latina de Comunicación

Social, 69, pp. 462 a 485. http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1020_UR/23es.html DOI:

4185/RLCS-2014-1020.

Hernández, C; Gómez, D. y Bladeras, M. (2014). Tecnologías de la información y la comunicación. En:

Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación.Volumen 14, Número 3 Setiembre -

Diciembre pp. 1-19 ISSN 1409-4703. Obtenida de: https://revistas.uma.es/index.php/innoeduca/

article/view/4956/5031

Martínez-Garrido, C. (2018). Utilidad de los recursos tecnológicos en educación. En: Innoeduca.

International Journal of Technology and Educational Innovation. Vol. 4. No. 2. Diciembre 2018pp.

-149 ISSN: 2444-2925 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4956

Mazas, C. R. (marzo de 2021). Qué es y para qué sirve Microsoft Teams. Recuperado de https://andro4all.

com/guias/apps-android/que-es-y-para-que-sirve-microsoft-teams

Ministerio de Educación Pública (2019). Propuesta de Pruebas FARO. San José, Costa Rica: MEP.

Muñoz-Quezada, P.(2006). Educación y efectividad. En: Revista iberoamericana de educación,

Obtenido de: https://www.researchgate.net/publication/28106768

Palmucci, M. (2015). El docente en la escena del aula y el uso de las TIC en su estrategia educativa.

Recuperado de: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.

php?id_articulo=11010&id_libro=535.

Programa del Estado de la Nación (2019). Informe del estado de la educación. Recuperado de: informe_

estado_nacion_2019.pdf (estadonacion.or.cr)

Smith. (s.f.). El tesoro del saber tecnológico. Obtenido de https://sites.google.com/site/

eltesorodelsabertecnologico/el-papel-deldocente-en-la-era-digital

Soriano. (2020). Obtenido de https://theke.info/2020/09/28/las-competencias-digitales-en-el-ambitoeducativo/

Universidad Estatal a Distancia (2013). Glosario de términos curriculares. San José, Costa Rica: UNED.

Published

2021-10-29

How to Cite

Mora Fallas, J., & Umaña Mata, A. C. (2021). Effectiveness of the resources and technological applications used by the teaching population of the José Trinidad Mora Valverde School, Costa Rica in the period July to September 2020. Innovaciones Educativas, 23(Especial), 95–109. https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3475
Loading...