Deep Learning in teacher training: Experience with students of Education Teaching at the Universidad de Costa Rica

Deep Learning in teacher training: Experience with students of Education Teaching at the Universidad de Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125

Keywords:

Deep learning, critical thinking, pedagogical skills, teaching and training

Abstract

This paper presents a learning lab’s development from a critical reflection experience of the learning-teaching process within the classroom. The objective is to help teachers learn to create didactic strategies that establish a relation between the disciplinary content and students’ daily lives. Also, it urges teachers to ponder on their own teaching model and how it could change within a more significant process. This experience with students majored in Education and Teaching at Universidad de Costa Rica is based on the Deep Learning approach. For this reason, it uses critical reflection towards the change of paradigm through reading analyses, discussion forums, and the design of didactic strategies. The findings suggest teachers’ contribution regarding strategy creation for significant and enduring learning in the students’ lives is necessary. Also, it suggests the need to transcend superficial teaching towards deep learning and to transform the academy into a center of experience capitalization in order to know how to act in class, think for the class, and learning for teaching. 

Author Biography

Catty Orellana Guevara, Universidad de Costa Rica

Catty Orellana-Guevara 

Universidad de Costa Rica

San José, Costa Rica 

catty.orellana@ucr.ac.cr

https://orcid.org/0000-0001-6669-6846 

References

Álvarez, J. A, Álvarez, T, Sandoval, R. J, y Aguilar, M. (2019). La exploración en el desarrollo del aprendizaje profundo. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 833 - 844. Recuperado desde: https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.474

Aravena, F. (2018). Aprendizaje profundo: Una demanda necesaria para participar en la sociedad del siglo XXI. LÍDERES EDUCATIVOS (1) pp.7-8. Valparaíso, Chile: LÍDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. Recuperado desde: https://www.lidereseducativos.cl/recursos/boletin-no1-2018/

Cortez, M. (2018). Liderar para promover el aprendizaje profundo en los estudiantes: El desafío de los líderes educativos en el siglo XXI. Nota técnica Nº 4. LIDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Chile. Recuperado desde: https://www.lidereseducativos.cl/wpcontent/uploads/2018/08/NT4_L1_M.C._Liderar-para-promover-el-aprendizaje-profundo-en-losestudiantes_20-08.pdf

Díaz A; Pérez M. V. (2013). Autoeficacia, enfoque de aprendizaje profundo y estrategias de aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology, (2) pp. 341-346 Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores Badajoz, España. Recuperado desde: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852173023.pdf

Moreno, I. (2004). Utilización de medios y recursos didácticos en el aula. Departamento de Didáctica y Organización Escolar Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid. Recuperado desde: https://webs.ucm.es/info/doe/profe/isidro/merecur.pdf

Ortega, C, y Hernández, A. (2015). Hacia el aprendizaje profundo en la reflexión de la práctica docente. Ra

Ximjai, (11) pp. 213-220 Universidad Autónoma Indígena de México El Fuerte, México. Recuperado desde: https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596015.pdf

Pozo C, y Simonetti, F. (2020). ¿Cómo indagar sobre aprendizaje profundo en centros escolares? Instrumentos

y orientaciones prácticas. LIDERES EDUCATIVOS (1) pp.2-13. Valparaíso, Chile: LIDERES EDUCATIVOS Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. Recuperado desde: https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2018/06/PL1_POZO_SIMONETTI_APRENDIZAJEPROFUNDO_22-06.pdf

Published

2020-12-09

How to Cite

Orellana Guevara, C. (2020). Deep Learning in teacher training: Experience with students of Education Teaching at the Universidad de Costa Rica. Innovaciones Educativas, 22(33), 208–221. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125

Issue

Section

Articles in the Format of Experience Systematization
Loading...