Proposal for the consideration and classification of dimensions, components, and criteria for the self-evaluation of postgraduate programs with a view to the accreditation of a postgraduate program
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4910Keywords:
Postgraduate programs, Accreditation, Higher Education, Quality Education, Self-evaluationAbstract
This manuscript addresses value assignment in the self-evaluation of postgraduate programs, specifically in the Master's Degree in Integrative Health and Human Movement (MSIMH) of the National University of Costa Rica, based on the national accreditation guidelines. It emphasizes the importance of carrying out this work in a systematic, organized, and clear manner to objectively analyze the aspects that guarantee the quality of the program. Different actors participated in the self-evaluation process, including managers, administrators, teachers, students, and tutors. The results showed that the dimensions "Resources" and "Educational Process" are fundamental, and that special attention should be given to the components "Infrastructure", "Research" and "Academic Staff". Although components such as curriculum and teaching and learning methodology are relevant, it also highlights the importance of academic and financial management for the development and sustainability of the program. It is recommended that future research should contrast the results of the weighting with the results of the MSIMH self-evaluation to identify strengths and areas for improvement in relation to the established weighted values. In short, this study highlights the importance of assigning appropriate values in the self-evaluation of postgraduate programs and encourages the participation of multiple stakeholders in this process. This document can be used as a guide for new processes of value assignment for this type of accreditation.
References
Acosta, B., y Acosta, M. (2016). Modelos de evaluación para la acreditación de carreras. Análisis de su composición y una propuesta para las carreras de Ecuador. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1249–1274. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n71/1405-6666-rmie-21-71-01249.pdf
Anchundia, A. R., y Santos, O. C. (2020). La acreditación de carreras universitarias y su relación e impacto en la calidad de enseñanza del docente en el Ecuador. Journal of the Academy, 3, 108–118. https://doi.org/10.47058/JOA3.10
Araujo, S., y Walker, V. (2020). El posgrado en la Argentina: la acreditación en perspectiva comparada. Integración y Conocimiento: Revista Del Núcleo de Estudios e Investigaciones En Educación Superior de Mercosur, 9(1), 11–29. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8214233.pdf
Ávalos, C., Arbaiza, N. Z., y Ajenjo, P. (2021). Calidad educativa y nuevas metodologías de enseñanza-aprendizaje: retos, necesidades y oportunidades para una visión disruptiva de la profesión docente. Revista Innovaciones Educativas, 23(35), 117–130. https://doi.org/10.22458/IE.V23I35.3477
Bernate, J., y Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 141–154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599937
Betancur, J., Vásquez, V., y González, D. (2021). Discusiones pedagógicas en un programa de educación física, recreación y deporte: una nueva forma de asumir los procesos de autoevaluación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 36–55. https://doi.org/10.17151/RLEE.2021.17.1.3
Cabrera, F., y Jerves, E. (2022). Evaluación y acreditación de la educación superior en Ecuador: La Universidad de Cuenca como caso de estudio. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 155–180. https://doi.org/10.54674/ESS.V34I1.565
Dillon, F., Rojas, D., Robalino, J., y Maldonado, M. R. (2020). Autoevaluación y acreditación universitaria en el contexto ecuatoriano. Perspectivas de análisis y mejora. Ciencia y Educación, 4(2), 27–37. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp27-37
González-Barea, E. M., Rodríguez-Entrena, M. J., y Minyety-Baez, M. E. (2021). Evaluación de la educación universitaria en República Dominicana. Formación Universitaria, 14(2), 13–24. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000200013
González-García, V. (2022). Agencias acreditadoras de carreras en la Universidad de Costa Rica: sus modelos de autoevaluación. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 13(1), 189–225. https://doi.org/10.22458/CAES.V13I1.3696
González-Hernández, E., Isaza-Gómez, G. D., Miranda-Calderón, K., y Mosquera-Vente, A. M. (2022). Panorama de la formación de posgrado para el área educación física, deporte, actividad física, recreación y afines en Colombia. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 8(2). https://doi.org/10.31910/RDAFD.V8.N2.2022.2207
Gutiérrez-Marín, N. (2021). Acreditación de la Educación Superior en Costa Rica: estado actual de la carrera de Odontología. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 12(1), 292–307. https://doi.org/10.22458/CAES.V12I1.3027
Morera-Castro, M., Azofeifa-Lizano, A., Gómez-Barrantes, V., Rojas-Valverde, D., y Azofeifa-Mora, C. (2017). Calidad y excelencia académica universitaria por conglomerados: Una experiencia de equipo. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 8(2), 283–308. https://doi.org/10.22458/CAES.V8I2.1901
Morera-Castro, M., Azofeifa-Mora, C., Gómez-Barrantes, V., Azofeifa-Lizano, A., y Rojas-Valverde, D. (2019). Propuesta metodológica para efectuar un proceso de Autoevaluación por Conglomerado en carreras universitarias. Revista Electrónica Educare, 23(3), 263–282. https://doi.org/10.15359/REE.23-3.13
Morera-Castro, M., Gómez-Barrantes, V., Azofeifa-Lizano, A., Rojas-Valverde, D., y Azofeifa-Mora, C. (2018). Propuesta Metodológica del Análisis de Similitudes de Carreras de Grado para una Acreditación por Conglomerado. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 9(1), 298–321. https://doi.org/10.22458/CAES.V9I1.1941
Ortiz, C., Hermida, J., Cabrera Ortiz, F. P., y Monserrath, E. (2022). Evaluación y acreditación de la educación superior en Ecuador: La Universidad de Cuenca como caso de estudio. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 155–180. https://doi.org/10.54674/ESS.V34I1.565
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2012). Manual de Acreditación Oficial de Programas de Posgrado del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior de Costa Rica. https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/08/Manual_de_Acreditacion_Oficial_de_Programas_de_Posgrado.pdf
Torres-Salas, M. I., García-Rojas, A., y Alvarado-Arguedas, A. (2018). La evaluación externa: Un mecanismo para garantizar la calidad de la educación superior en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(2), 286–301. https://doi.org/10.15359/REE.22-2.16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.