Genesis and evolution of the modalities and educational programs in secondary education of the Ministry of Public Education of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4448Keywords:
educational programs, secondary education, educational inclusion, educational system, educational policy, equal opportunitiesAbstract
This article emerges from an equity approach based on the research Socio-educational factors and inclusion-exclusion dynamics in the Secondary Education programs of the Ministry of Public Education. It seeks to investigate the genesis and evolution of educational modalities and programs to know the why and wherefore as well as the conditions that led to its origin. This contribution shows the diversity of educational options that make up the network of institutions that are part of public secondary education in Costa Rica, as well as the possible opportunities for inclusion offered by the Ministry of Public Education (MEP). We used a qualitative research approach, and its study object was addressed using an explanatory-diagnostic design. The participants in this research included representatives of the various instances of the central offices of the MEP, responsible for political-administrative decision-making. Likewise, the necessary efforts were made to rescue the voice of the people closest to the real contexts where the educational processes are implemented. The study concludes that the educational modalities and programs appear as a proposal that lacks an analysis of suitability, relevance, or needs to which it responds. In addition, variables that condition its creation, as well as its evolution, are identified.
References
Acosta, F. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/106). https://bit.ly/3Xd9nhQ
Apple, M. (2004). Ideology and Curriculum (3rd Edition). Routledge. https://bit.ly/3O9KlMp
Barrón, C. y Rodríguez, L. (2017). El currículum de educación secundaria en Costa Rica: logros y retos. Revista mexicana de investigación educativa, 22(72), 89-108. https://bit.ly/3tEvX5j
Blanco, R. (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15. https://bit.ly/2Mcnq6w
Castro, F. (2005). Gestión curricular: una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Revista Horizontes Educacionales, 10(1), 13-25. https://bit.ly/2zi15LN
Centro de Investigación en Docencia y Educación. (2022). Factores socioeducativos y dinámicas de inclusión-exclusión en la oferta de Educación Media del Ministerio de Educación Pública desde un enfoque de equidad [Informe Final]. Proyecto Perfiles, dinámicas y desafíos de la educación costarricense. Universidad Nacional de Costa Rica.
Conejo, L. y Dobles, C. (2022). Gestión de las Modalidades y Ofertas Educativas en Secundaria [Manuscrito no publicado]. Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense, Universidad Nacional.
Donoso, R. (1999). Mito y educación. El impacto de la globalización en la educación en Latinoamérica. Espacio Editorial.
Escudero, J. M. (2012). La Educación Inclusiva, una cuestión de derecho. Revista Educatio Siglo XXI, 30(2), 109-128. https://bit.ly/3Xbko2U
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículo. Ediciones Morata. https://bit.ly/3V168rB
Habermas, J. (1972). Knowledge and Human Interests. Heinemann.
Kemmis, S. (1993). El currículum. Más allá de la teoría de la reproducción. Ediciones Morata. https://bit.ly/3Xd8FkG
Ley general de educación común de Costa Rica. (1886). Ley 21 (11 de junio de 1886). https://bit.ly/3Amb2b3
Ministerio de Educación Pública. (2008). El Centro Educativo de Calidad como Eje de la Educación Costarricense. https://bit.ly/3XbM4og
Ministerio de Educación Pública. (2016). Educar para una Nueva Ciudadanía. https://bit.ly/3AlLBpI
Ministerio de Educación Pública. (2017). Compendio de Ofertas y Servicios de Sistema Educativo Costarricense.
Organización de las Naciones Unidas (ONU), (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://bit.ly/2JGli1p
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/3EEmX6q
Peñaloza, W. (2005). El Currículo Integral (Tercera Edición). Unidad de Postgrado de la Facultad de Educación de la UNMSM. Serie Textos para la Maestría en Educación. https://bit.ly/3OcGqOI
Sacristán, J. G. (1998). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata. https://bit.ly/2YgReBh
Seravalli, G. y Gómez, V. (2022). Educación de III Ciclo de la enseñanza general básica y educación diversificada académica: análisis comparativo de las estructuras curriculares bajo la mirada de la inclusión, exclusión y desigualdad [Manuscrito no publicado]. Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense, Universidad Nacional.
Sistema Costarricense de Información Jurídica (SCIJ), (1957). Ley Fundamental de la Educación. https://bit.ly/3EfYC5o
Sistema Costarricense de Información Jurídica (SCIJ), (1949). Constitución Política. https://bit.ly/3EhTmOI
Stenhouse, L. (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. Heinemann. https://bit.ly/3X5UQnZ
Taba, H. (1974). Elaboración del Currículo. Troquel. https://bit.ly/3Am0jx8
Zabalza, M. (1987). Didáctica de la Educación Infantil. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.