Conectando la educación matemática infantil y el pensamiento computacional: aprendizaje de patrones de repetición con el robot educativo programable Cubetto®

Conectando la educación matemática infantil y el pensamiento computacional: aprendizaje de patrones de repetición con el robot educativo programable Cubetto®

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.4022

Keywords:

early childhood mathematics education, patterns, computational thinking, programmable educational robot, teaching practices, Education

Abstract

In recent years, the links between mathematics education and computational thinking have been strengthening since both share various skills around problem-solving; however, early childhood teachers have had little training to implement activities that promote this thinking in the mathematics classroom. In this sense, this article aims to investigate the connections between early childhood mathematics education and computational thinking so that early childhood teachers can design and implement activities that allow them to develop skills in these two types of thinking in an integrated manner. Towards achieving this purpose, an experience of learning repetition patterns through the Cubetto programmable educational robot is described and analyzed. The activity is implemented with 24 5-year-old children from a public school in Girona (Spain), and the results show that an essential part of the 5-year-old children represents the pattern correctly (62.5%), being the graphical representation the most common among the participants who solve the tasks correctly (86.7%). It is concluded that, in the current context, it is necessary to continue designing activities that promote the development of mathematical knowledge playfully through teaching management based on skills such as problem-solving, reasoning, communication, connections, and representation while also developing digital skills and logical and computational thinking.

Author Biographies

Angel Alsina, Universidad de Girona

Ángel Alsina

Universidad de Girona

Girona, España

angel.alsina@udg.edu

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8506-1838

Yenisel Acosta, Universidad de Girona

Yenisel Acosta

Universidad de Girona

Girona, España

yeni.acosta@udg.edu

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9873-2127

Doctoranda Programa de Educación, línea de investigación en Educación Matemática

References

Acosta, Y., y Alsina, Á. (2020). Learning patterns at three years old: Contributions of a learning trajectory and teaching itinerary. Australasian Journal of Early Childhood, 45(1) 14–29. https://doi.org/10.1177/1836939119885310.

Alsina, Á. (2010). La “pirámide de la educación matemática”, una herramienta para ayudar a desarrollar la competencia matemática. Aula de Innovación Educativa, 189, 12-16.

Alsina, Á. (2018). Seis lecciones de educación matemática en tiempos de cambio: itinerarios didácticos para aprender más y major. Padres y Maestros, 376, 13-20.

Alsina, Á. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Editorial Graó.

Alsina, Á. (2020a). Revisando la educación matemática infantil: una contribución al Libro Blanco de las Matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 1-20.

Alsina, Á. (2020b). El Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas: ¿por qué?, ¿para qué? y ¿cómo aplicarlo en el aula? TANGRAM – Revista de Educação Matemática, 3(2), 127-159. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i2.12018.

Alsina, Á. (2022). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (3-6 años). Barcelona: Editorial Graó.

Alsina, Á., y Acosta, Y. (2018). Iniciación al álgebra en Educación Infantil a través del pensamiento computacional. Una experiencia sobre patrones con robots educativos programables. Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 52, 218-235.

Bers, M. U. (2018). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315398945

Caguana, L. G., Alves, M. I., & Solís, M. C. (2017). Cubetto para pre-escolares: programación informática código a código. CIED - Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais (Ed.), Atas do XIX Simposio Internacional de Informática Educativa e VIII Encontro do CIED (pp. 114-118). Lisboa.

Clements, H.D., & Sarama J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. El enfoque de las Trayectorias de Aprendizaje. Learning Tools LLC.

Computer Science Teachers Association & International Society for Technology in Education [CSTA & ISTE] (2011). Computational Thinking in K–12 Education: leadership toolkit. Recuperado de https://cdn.iste.org/www-root/2020-10/ISTE_CT_Leadership_Toolkit_booklet.pdf

Da Silva, M.G., y González-González, C. S. (2017). PequeBot: Propuesta de un Sistema Ludificado de Robótica Educativa para la Educación Infantil. En Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE’17).

Estebanell, M., López, V., Peracaula, M., Simarro, C., Cornellà, P., Couso, D., González, J., Alsina, Á., Badillo, E., & Heras, R. (2018). Pensamiento Computacional en la formación de maestros. Guía didáctica. Servei de Publicacions UdG.

González-González, C. S. (2019). Estado del arte en la enseñanza del pensamiento computacional y la programación en la etapa infantil. Education in the Knowledge Society, 20, 17. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a17.

Lüken M.M. (2020). Patterning as a Mathematical Activity: An Analysis of Young Children’s Strategies When Working with Repeating Patterns. En M., Carlsen, I., Erfjord, & P., Hundeland (Eds.) Mathematics Education in the Early Years (pp. 79-92). Springer.

Mc-Garvey, L. M. (2012). What is a pattern? Criteria used by teachers and young children. Mathematical Thinking and Learning, 14(4), 310-337.

Mc-Millan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa 5ª edición. Pearson Educación, S.A.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. National Council of Teachers of Mathematics (traducción de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática THALES).

Rico, L. (2009). Sobre las nociones de representación y comprensión en la investigación en educación matemática, PNA, Revista de Investigación en Educación Matemática, 4(1), 1 14.

Rittle-Johnson, B., Fyfe, E. R., Loehr, A. M., & Miller, M. R. (2015). Beyond numeracy in preschool: Adding patterns to the equation. Early Childhood Research Quarterly, 31, 101-112. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.01.005

Rittle-Johnson, B., Fyfe, B. R., Mc-Lean, L. E., & Mc-Eldoon, K. L. (2013). Emerging understanding of patterning in 4-year-olds. Journal of Cognition and Development, 14, 376-396. https://doi.org/10.1080/15248372.2012.689897

Rycroft-Smith, L., & Connolly, C. (2019). Comparing conceptions of mathematical and computational thinking cycles. Cambrigde Mathematics, 29, 1-2.

Sáez, C., Viera, G., y Pérez, D. (2018). Propuesta metodológica de la enseñanza de la programación en Educación Infantil con Cubetto. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 28, 1-8.

Sullivan, A., & Bers, M. U. (2017). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early child¬hood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 325-346. https://doi. org/10.1007/s10798-017-9397-0

Valverde-Berrocoso, J., Fernández-Sánchez, M.R., y Garrido-Arroyo, M.C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. RED, Revista de Educación a Distancia, 46(3), 1-18.

Voogt, J., Erstad, E., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to Learning and Schooling in the Digital Networked World of the 21st Century. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 403-413.

Wijns, N., Torbeyns, J., Bakker, M., De Smedt B., & Verschaffel, L. (2019). Four-year olds' understanding of repeating and growing patterns and its association with early numerical ability. Early Childhood Research Quarterly, 49, 152-163. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.06.004

Wing, J. (2006). Computational Thinking: It represents a universally applicable attitude and skill set everyones, not just computer scientists, would be eager to learn and use. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.

Zapata-Ros, M. (2018). Pensamiento computacional. Una tercera competencia clave. En M. Zapata-Ros y P. Pérez-Paredes (Eds.), El pensamiento computacional, análisis de una competencia clave (pp. 1-68). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322300201_Pensamiento_computacional_Una_tercera_competencia_clave.

Published

2022-07-12

How to Cite

Alsina, A., & Acosta, Y. (2022). Conectando la educación matemática infantil y el pensamiento computacional: aprendizaje de patrones de repetición con el robot educativo programable Cubetto®. Innovaciones Educativas, 24(37), 133–148. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.4022

Issue

Section

Articles in the Format of Experience Systematization
Loading...