REMOTE TEACHING OF PHYSICS: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3819Keywords:
physics, distance education, higher education, student assessment, teaching methodAbstract
This work describes and analyzes the experience acquired in remote emergency teaching due to the pandemic caused by the virus responsible for COVID-19 during the development of the Physics class at Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). The Chair had to adapt its teaching strategies from face-to-face to non-face-to-face modality, thus, allowing students to continue their studies. An online didactic proposal was developed and applied with a constructivist approach that included the design of a virtual classroom and using various digital resources. The contents were organized into eight thematic units. The laboratory practices were designed to be carried out virtually. The final evaluation was conducted synchronously and remotely, while the communication was organized synchronously and asynchronously. Some indicators (attendance, access to the classroom, video visualization time, grades) on the teaching and learning processes were analyzed regarding the designed didactic strategies and evaluation. The evaluations expressed by the student body on different aspects through a survey were also analyzed, which were positive. A high percentage of attendance and access to the virtual classroom were observed. Likewise, viewing the videos was complete but fractional, and the average ratings were adequate. Finally, specific proposals were made to improve and optimize the teaching practice and students’ academic performance.
References
Bozkurt, A. y Sharma, R. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corona Virus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1–6. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083.
Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1). doi:10.7238/rusc.v3i1.265.
Cabrera, J. y Sánchez, I. (2016). Laboratorios virtuales de física mediante el uso de herramientas disponibles en la Web. Memorias De Congresos UTP, 1(1), 49-55. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/memoutp/article/view/1296.
Camarena, C. C. (2017). Estrategias de enseñanza virtual docente y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes del curso Desempeño Universitario en la Universidad Científica del Sur, año 2015 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].
Chiecher, A. Ingreso universitario y prevención del abandono. Usos posibles y potencialidades de los entornos virtuales, En Panaia, M. (Coord.), Universidades en cambio. ¿Generalistas o profesionalizantes?, (Miño y Dávila, Buenos Aires, 2015).
Clark, R.C. y Mayer, R. E. (2016). E-Learning y la Ciencia de la Instrucción. Wiley.
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L. y Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21(15). doi:10.14201/eks.20327.
Estela, R., Contreras, E., Reyes, E., Fernández, R., Carcausto, C., Guzmán, G. y Castro, D. (2021). El foro virtual como estrategia intercultural en la enseñanza de la Física universitaria. Revista Latinoamericana De Difusión Científica, 4(6), 192-212. https://doi.org/10.38186/difcie.46.12
Fernández, N. R. (2014). Fundamentos del proceso educativo enseñanza, aprendizaje y evaluación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 75-93. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/12679
Franco, A., Beléndez, A. y Ablanque, J. (2013). Recursos multimedia para la enseñanza on-line de la Física. Revista Española de Física, 27(1), 49-56. https://www.researchgate.net/publication/260594330_Recursos_multimedia_para_la_ensenanza_on-line_de_la_Fisica
García-Peñalvo, F. J. (2020a). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625
García-Peñalvo, F. J. (2020b). El sistema universitario ante la COVID-19: corto, medio y largo plazo. https://bit.ly/2YPUeXU
Huanca-Arohuanca, J., Supo-Condori, F., Sucari, R. y Supo, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 115 - 128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3218
Infante, C. (2014). Propuesta pedagógica para el uso de laboratorios virtuales como actividad complementaria en las asignaturas teórico-prácticas. RMIE, 62(19), 917-937. https://www.redalyc.org/pdf/140/14031461013.pdf
Marciniak, R. (2016). Autoevaluación de programas de educación universitaria virtual [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://ddd.uab.cat/record/174936
Mar-Cornerlio, O y Bron-Fonseca, B. (2017). Base orientadora de la acción para el desarrollo de prácticas en un sistema de laboratorios a distancia. Revista Científica, 29(2), 140-148. 10.14483/udistrital.jour.RC.2016.29.a3
Mora-Vicarioli, F. (2012). Objetos de aprendizaje: importancia de su uso en la educación virtual. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 104-118. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.435
Ortiz, J. J., Abellán, M. T. y Hernández, D. J. (2014). La enseñanza virtual y los métodos activos en educación superior. En Durán, J. F. y Durán, S. (Coords.), La era de las TT. II. CC. en la nueva docencia (199-210). McGraw-Hill Interamericana de España.
Ré, M. A., Arena, L. E. y Giubergia, M. F. (2012). Incorporación de TICs a la enseñanza de la Física. TE & ET, (8), 16-22. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/25525
Reinoso-González, E. (2020). La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar? Revista española de educación médica, 1(1), 60-65. https://revistas.um.es/edumed/article/view/426421/282881
UNESCO. (2020). Education: From disruption to recovery. https://bit.ly/3evM4sL
Vicario, J., Chiecher, A. y Fernández, A. (2016). Las redes sociales como herramienta para favorecer el aprendizaje de la Física. Lat. Am. J. Phys. Educ., 10(4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6014042
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhanh, J. y Jianh, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 21–27. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-XReferences.
Yuste, R., Alonso, L. y Blázquez, F. (2012). La e-evaluación de aprendizajes en educación superior a través de aulas virtuales síncronas. Comunicar, 20(39), 159-167. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15823945017
Zubillaga, A. y Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios. Fundación COTEC para la Innovación. http://www.cop.es/uploads/PDF/COVID19-EDUCACION-PROBLEMAS-RESPUESTAS.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.