Reinventing teaching practice at Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica: an alternative for professional growth in times of COVID-19

Reinventing teaching practice at Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica: an alternative for professional growth in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3245

Keywords:

Educational contribution, educational needs, educational innovation, teaching and training, distance education, teaching, pedagogical practice, COVID-19

Abstract

Due to the pandemic caused by the virus that causes the COVID-19 disease, Costa Rica's education system must face challenges regarding education management, operations, and implementation at a national level. Higher Education is not an exception, so taking on the challenge to put forth strategies that allow the academic activities of a theoretical-practical nature to continue considering that what is fundamental is to safeguard the students' lives as well as their health and well-being. The School of Educational Sciences of Universidad Estatal a Distancia is organized in different commissions to face such challenges. The commission made up of representatives of the Special Education, Preschool and Basic General undergraduate programs, laid on the line an approach endorsed by the University Council and welcomed by the other Faculties the proposal for the continuation of the Teaching and Professional Practices of this Faculty, to allow the continuation of the practical processes of the programs as mentioned above that include this process as a graduation option in their study program. The paper sets out the antecedents that support the creation of the academic proposal for the execution of the professional directed practices in the UNED, the main components of this, the methodology used for its design and the conclusions after this cooperative process between careers.

Author Biographies

Zarelly Sibaja Trejos, Universidad Estatal a Distancia

Zarelly Sibaja Trejos
Universidad Estatal a Distancia.
San José, Costa Rica.
zsibaja@uned.ac.cr
https://orcid.org/0000-0003-1805-3031

Nohemí Hernández Herrera, Universidad Estatal a Distancia

Nohemí Hernández Herrera
Universidad Estatal a Distancia.
San José, Costa Rica.
nhernandezh@uned.ac.cr
https://orcid.org/0000-0003-3597-9469

Rafael Granados Portuguez, Universidad Estatal a Distancia

Rafael Ángel Granados Portuguez
Universidad Estatal a Distancia.
San José, Costa Rica.
ragranados@uned.ac.cr
https://orcid.org/0000-0002-3442-1466

References

Adhanom, T. (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. Organización Mundial de la Salud (OMS). Tomado de: https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Asamblea Legislativa de Costa Rica. (2020). Decreto Ejecutivo N° 42227 - MP - S del 16 de marzo de 2020. Recuperado de: https://www.imprentanacional.go.cr/pub/2020/03/16/ALCA46_16_03_2020.pdf

Consejo de Rectoría. (2020a). Acta de la sesión Nº 2078-2020, celebrada el 30 de marzo de 2020. Universidad Estatal a Distancia. [Correo para Funcionarios UNED]. Copia en posesión de Zarelly Sibaja Trejos.

Consejo de Rectoría. (2020b). Acta de la sesión Nº 2086-2020, celebrada el 25 de mayo del 2020. Universidad Estatal a Distancia. [Correo para Funcionarios UNED]. Copia en posesión de Zarelly Sibaja Trejos.

Consejo Universitario. (2012). Reglamento General Estudiantil. Aprobado sesión 2185, Art. V, inciso 3) de 26 de julio del 2012. Universidad Estatal a Distancia. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/old.Reglamentos/Estudiantil/Estudiantil_Reglamento_General_24_oct_19_f.pdf

Crespo, I. y Garrido, A. (2020). La pandemia del Coronavirus: Estrategia de Comunicación en Crisis. Más Poder Local. 41, abril 2020, pp. 12-19. ISSN: 2172-0223.

Dirección de Educacion Técnica y Capacidades Emprendedoras (DETCE) (2020). Guía de Trabajo Autónomo. Ministerio de Educación Pública. Recuperado de: http://www.detce.mep.go.cr/sites/all/files/detce_mep_go_cr/adjuntos/guia-trabajo-autonomo-plantilla_detce_vf_15_04_2020_0.pdf

García, A., L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (2018), 21(1), pp. 09-22. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.19683 – ISSN: 1138-2783 – E-ISSN: 1390-3306
Rojas, R., Chan, H. y Padilla, K. (2019). Formación de profesionales en administración de negocios internacionales de cara a la Cuarta Revolución Industrial. Revista Nacional de Administración. Volumen 10(2), 103 - 118 Julio-diciembre.

Ruiz-Corbella, M., y García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-Servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23, pp. 183-198. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24391

Sibaja, Z., Hernández, N. y Granados, R. (15 de mayo de 2020). Propuesta alternativa para procesos de Práctica. Escuela de Ciencias de la Educación Universidad Estatal a Distancia. [Correo para Linda Madriz]. Copia en posesión de Zarelly Sibaja Trejos.

Universidad Estatal a Distancia (2020). Sistema de Estadísticas de Matrícula: 2018, 2019 y 2020. Recuperado de https://estadisticasae.uned.ac.cr/estadisticaxasignatura.aspx

Published

2020-10-01

How to Cite

Sibaja Trejos, Z., Hernández Herrera, N., & Granados Portuguez, R. (2020). Reinventing teaching practice at Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica: an alternative for professional growth in times of COVID-19 . Innovaciones Educativas, 22(Especial), 129–142. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3245
Loading...