El impacto del distanciamiento social en la Educación Superior: la arista docente

El impacto del distanciamiento social en la Educación Superior: la arista docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3238

Keywords:

Distance learning, Professorship, Hogher education, Technology, Emotions, COVID-19

Abstract

In the present study, we examine the Argentinean higher education professors’ profiles and opinions regarding their context, the tools and the activities they use in their lessons, and the emotions they experience while teaching remotely. All that as a result of the suspension of face-to-face classes due to the preventive and mandatory social distancing measures because of COVID-19. A qualitative methodology with a descriptive correlational scope was applied along with univariate and multivariate analysis strategies. In order to collect the data, an online questionnaire was provided to a group of university and college professors with nationwide representation. The outcomes demonstrate a differentiated impact in topics regarding the tools they use and the emotions they experience during remote classes in the youngest group of professors compared to those with more experience. The aforesaid shows the need for a set of macro and micro educational policies to follow up the change of scenery to generate spaces as well as material and symbolic conditions that will allow the effective development of tasks in this context. 

Author Biographies

D´ébora Chan, Universidad Tecnológica Nacional

Profesora Titular en la Facultad Regional Buenos Aires e interina en el Instituto Nacional Superior del Profesorado Técnico, ambas casas de estudios pertenencientes a la Universidad Tecnológica Nacional, CABA, Argentina. Profesora de Análisis Inteligente de Datos en las Maestrías de Data Mining de UBA, FRP, UnCu y Austral. Asesora de profesionales  de distintas especialidades, organismos gubernamentales  y empresas

María Gabriela Galli, Universidad Tecnológica Nacional

Directora de carrera de Informática Aplicada y profesora interina en el Instituto Nacional Superior del Profesorado Técnico - Universidad Tecnológica Nacional, CABA, Argentina. Docente de escuelas del GCBA y de carreras de grado y posgrado. Docente investigador: linea de trabajo integración de tecnologías digitales en espacios curriculares. Miembro del equipo de investigación en Tecnología Educativa (UNTREF) y de la asociación ALFAS.

Roxana Guadalupe Ramírez, Universidad Tecnológica Nacional

Jefe de Trabajos Prácticos de las cátedras Algebra y Geometría Analítica y Probabilidad y Estadística de la Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Paraná en la Provincia de Entre Ríos. Profesora de matemática, física y cosmografía. Ingeniera Civil egresada de la Universidad Tecnológica Nacional Regional Paraná. Doctora en Ingeniería egresada de la Universidad Nacional de Entre Ríos. 

References

Chan, D., Galli, Ma. Gabriela y Ramírez, R. El impacto del distanciamiento social en la Educación Superior: la arista docente

Published

2021-06-14

How to Cite

Chan, D. ., Galli, M. G., & Ramírez, R. G. (2021). El impacto del distanciamiento social en la Educación Superior: la arista docente. Innovaciones Educativas, 23(34), 81–97. https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3238
Loading...