Leadership styles in Heredia’s educational institutions: a comparative study among management and teaching staff

Leadership styles in Heredia’s educational institutions: a comparative study among management and teaching staff

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3081

Keywords:

Leadership, educational management, educational administration, educational personnel, education

Abstract

Leadership is a fundamental feature of institutions in general and the field of education in particular. The leadership style can directly influence the organizational climate of the institutions, promoting a good performance in the administrative and teaching staff, as well as in the students. A quantitative methodology was used in the present research, with an ex-post-facto and cross-sectional design, applying the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) to a stratified probabilistic sample of 125 managers and 584 teachers of public schools of the Regional Directorate of Education of Heredia. The main outcomes show high scores in the transformational and transactional leadership styles and low in the laissez-faire style. Likewise, significant differences have been detected between the self-perception of headteachers and teachers concerning these styles. Aspects related to tasks, beliefs, self-confidence, problem-solving set off with different perceptions between both groups of professionals. This dissociation from the same reality can interfere in the management carried out by school principals regarding common goal and objectives fulfillment. The legitimation of the educational community towards the leadership exercised by headteachers is a key element for effective educational organization management. 

Author Biographies

José Antonio García Martínez, Universidad Nacional

José Antonio García-Martínez 

Universidad Nacional Heredia, Costa Rica 

jose.garcia.martinez@una.cr http://orcid.org/0000-0003-0709-0814 

Virginia Cerdas-Montano, Universidad Nacional, Costa Rica

Virginia Cerdas-Montano 

Universidad Nacional

Heredia, Costa Rica 

norma.cerdas.montano@una.cr

http://orcid.org/0000-0003-1705-4630 

References

Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodología. Barcelona, España, Ed. Labor.

Ayoub, J.L. (2011). Estilos de liderazgo y su eficacia en la administración pública mexicana. Metodología y resultados de una investigación empírica. North Carolina, Luluenterprises, Inc.

Barrios, S. A. (2020). Estado del arte del liderazgo transformacional en la educación universitaria. Revista Científica Conecta Libertad, 4(1), 75-81. http://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/114/328

Bass, B. & Avolio, B. (Eds.). (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. California, Sage.

Bolívar, A. (2015). Un liderazgo pedagógico en una comunidad que aprende. España: Universidad de Granada. Revista Padres y Maestros, 361, 23-27. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322298404_Liderazgo_pedagogico

Bracho, O., García, J. (2013). Algunas consideraciones teóricas sobre el liderazgo transformacional. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 15 (2), 165–177. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4451074.pdf

Brito, J. (2016). Personalidad y Liderazgo. INNOVA Research Journal, 1(3), 76-83. Guayaquil. Ecuador. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6183809.pdf

Campos, A. y Campos, L. (2014). Optimizando la gestión y administración profesionales. Comunicación y liderazgo laissez faire enfermero. España: Revista Española de Comunicación en Salud, 6(1), 85-93. Recuperado de: http://www.aecs.es/6_1_8.pdf

Carreño, I. (2020). Liderazgo distribuido em las organizaciones educativas madrileñas: un estudio de casos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16(1). https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13423

Castro, J. (2015). Dimensiones del liderazgo transformacional predominantes en la directora de la Institución Educativa Privada Federico Villarreal de la provincia de Talara. (Tesis de Maestría en Educación con Mención en Gestión Educativa no publicada). Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación. Piura, Perú.

Cerdas, V., García, J. A., Torres, N., y Fallas, M. A. (2017). Análisis de la gestión administrativa de centros educativos costarricenses: Percepción del colectivo docente y la dirección. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(2), 95-122. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.5

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Revista: Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123

Dean, M., Rushton, G., Edwards, A. & Jarrell, V. (2016). Tracking the Growth of Teacher Leaders Using the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) and Teacher Self-Efficacy Instruments. Conference: National Association for Research in Science Teaching Annual International Conference, At Baltimore, MD. Recuperado de https://bit.ly/3ijv6iA

Duitama, G. (2017). El liderazgo transformacional como una opción de crecimiento para los empresarios. Colombia: Libros Universidad Nacional Abierta y a Distancia.

Espinoza, E. y Elgoibar, P. (2019). Patrones de liderazgo en los administradores ecuatorianos: Impacto del género y la educación. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 14(2), 383-393. Recuperado de https://bit.ly/30Cky8d

Fernández, C. y Quintero, N. (2017). Liderazgo transformacional y transaccional en emprendedores venezolanos. Revista Venezolana de Gerencia, 22(77), 56-74. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/290/29051457005.pdf

Flores, C. y Homrani, M. (2015). Liderazgo transformacional. Equipos directivos en centros educativos de alto rendimiento escolar. España: Universidad de Granada. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 220-235. Recuperado de: http://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/137/220

Gajardo, J. y Ulloa, J. (2016). Liderazgo Pedagógico, Conceptos y Tensiones. Nota Técnica N°6, Lideres Educativos, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Universidad de Concepción, Chile.

García, J. A., y Cerdas, V. (2019). Estilos de liderazgo de los directivos escolares costarricenses: transformando las organizaciones educativas. Innovaciones educativas, 21(31), 5-21. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2690

García, J. A., Cerdas, V., y Torres, N. (2018). Gestión curricular en centros educativos costarricenses: Un análisis desde la percepción docente y la dirección. Revista Electrónica Educare, 22(1), 225-252. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.11

García, Y., Mendoza, I., y Ruíz, S. (2015). Liderazgo y su relación con las variables de resultado en una empresa productora de envases de plástico. Revista de Administración y Finanzas, 2(3), 454-469. Hidalgo. México. Recuperado de: https://bit.ly/3kmuUkq

Gil, A., Muñíz, M. y Delgado, A. (2008). El liderazgo transformativo en el ámbito escolar: Un esfuerzo de investigación en acción y cooperación entre instituciones de Educación Superior. Revista Universitaria de Investigación, 1, 13-33. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2781916

Hauserman, C. & Stick, S. (2013). The Leadership Teachers Want from Principals: Transformational. United States of America: Athabasca University & University of Nebraska-Lincoln. Canadian Journal of Education 36(3),184-203. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1057940.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F., México: Editorial Mc Graw Hill.

Hoy, W. & Miskel, C. (2008). Educational Administration: theory, research and practice. New York. United States. Mc Graw Hill.

Hurtado, J. (2019). Un acercamiento sintagmático al concepto de liderazgo. Desarrollo Gerencial, 11(1), 190-208. https://doi.org/10.17081/dege.11.1.3465

López, E. (2017). Dimensiones del liderazgo transformacional y capacidad de aprendizaje organizacional en Pymes. Espacios 38(57) 1-16. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a17v38n57/17385716.html

Orellana, K. (2019). El liderazgo del director y el desempeño docente autopercibido en un grupo de colegios privados salvadoreños. Revista Internacional de Estudios en Educación, 19(1), 47-63. Recuperado de: https://riee.um.edu.mx/index.php/RIEE/article/view/206/193

Pacsi, A., Estrada, W., Pérez, A. y Cruz, P. (2015). Liderazgo Laissez Faire. Revista Cuaderno Empresarial, 1(1), 9-16. Recuperado de https://bit.ly/2DGr7O7

Perilla, L. (2015). Relación del liderazgo transformacional con la salud y el bienestar del empleado: el rol mediador de la confianza en el líder. (Tesis de doctorado). Bogotá. Colombia. Recuperado de: https://bit.ly/3gD1PPn

Perles, G., y Santiago, M. (2000). Ética y liderazgo empresarial: una complementariedad necesaria. Papeles de ética, economía y dirección, 5, 1-14. Recuperado de: https://bit.ly/3ifzb7B

Prieto, M., Contreras, F. y Espinosa, J. (2019). Liderazgo y comportamiento innovador del trabajador en personal administrativo de una institución educativa. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 16(1), 25-35. Recuperado de: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/5540/5456

Rodríguez, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Revista: Educación y Educadores, 14(2), 253-267. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/834/83421404003.pdf

Sánchez, A. V. (2015). Importancia e impacto del liderazgo educativo. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (361), 6-11. Recuperado de: http://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/view/5335

Sharma, S. (2020). Examen de las propiedades psicométricas del cuestionario de liderazgo multifactorial y el cuestionario de desempeño laboral individual en el sector bancario indio. Estudios en topónimos indios, 40(1), 237-249.

Torrecilla, F. J. (2016). La investigación sobre liderazgo educativo: una mirada desde el presente, proyectada al futuro. Revista Fuentes, (14), 9-14. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661175/Investigacion_Murillo_RF_2013.pdf?sequence=1

Vílchez, J., Alberola, E., Monte, P. R., y Ferraz, H. (2019). Relación entre los estilos de liderazgo Transformacional y laissez-faire y el Síndrome de Quemarse por el Trabajo en profesores de educación secundaria. Acciones e investigaciones sociales, (39), 223-254. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6728778

Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. España: Universidad de Deusto. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. Recuperado de: https://revistas.um.es/rie/article/view/365461/266091

Yang, I. (2015). Positive effects of laissez-faire leadership: Conceptual exploration. The Journal of Management Development, 34(10), 1246-1261. Recuperado de: https://doi.org/10.1108/JMD-02-2015-0016

Zuzama, J. (2015). Liderazgo: estilos de liderazgo según Kurt Lewin y análisis de un caso real. Mallorca, España: Universitat de les Illes Balears.

Published

2020-12-01

How to Cite

García Martínez, J. A., & Cerdas-Montano, V. (2020). Leadership styles in Heredia’s educational institutions: a comparative study among management and teaching staff. Innovaciones Educativas, 22(33), 15–30. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3081
Loading...