Critical and pedagogical leadership: teaching and organic intellectuality

Critical and pedagogical leadership: teaching and organic intellectuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051

Keywords:

education, teaching, leadership, pedagogy, critical thinking

Abstract

This academic essay aims to promote the exercise of critical and pedagogical leadership. It is understood that it implies creating participative processes that are dialogic, emancipating, contextualized and transforming, where teachers can contribute as organic intellectuals by generating answers for the needs of those are more vulnerable and who find themselves directly involved in the educational context. The present essay’s methodological approach has its origins in studying what it means to be a teacher, what is leadership, and pedagogical leadership to build the concept of critical pedagogical leadership. Also, it examines the competencies that combine the implications of teaching and its scope in pedagogy while questioning the teaching role under the focus of organic intellectuality. This teaching vindication implies going beyond the impacts of the prevailing economic model, the role of the State in the educational context, and the systematic demands of educational models that condition the role and professional training in favor of a merely technical perspective. In conclusion, understanding the context marked by neoliberalism in which Latin American teachers’ work unfolds makes it possible to perceive the reasons for promoting their leadership as a social transformation mechanism, but not from the official discourse and nor driven by an educational system. Critical pedagogical leadership must be built from a pedagogical conception and a collective effort, beyond individual practices, a process in which the organic intellectuality is found as an instrument to achieve the goal. 

Author Biographies

Ariel Robles Barrantes, Universidad Nacional, Costa Rica

Andrés Ariel Robles-Barrantes 

Universidad Nacional Heredia, Costa Rica. 

andres.robles.barrantes@una.cr https://orcid.org/0000-0001-6298-4509 

Roberto Arguedas Zúñiga, Universidad Nacional, Costa Rica

Roberto Arguedas Zúñiga 

Universidad Nacional Heredia, Costa Rica 

roberto.arguedas.zuniga@una.cr https://orcid.org/0000-0002-1169-8008 

References

Barrantes-Elizondo, L. y Olivares-Garita, C. (2016). Red de liderazgo pedagógico como una herramienta dialógica entre la Universidad Nacional, Sede Regional Brunca y comunidad local. Revista Universidad en Diálogo, 6 (1), pp. 47-46. http://dx.doi.org/10.15359/udre.6-1.3

Bolívar, A. (2015). Un liderazgo pedagógico en una comunidad que aprende. Padres y maestros, (361), 23-27. https://doi.org/10.14422/pym.i361.y2015.004

Castillo, M. (2010). La profesión docente. Revista Médica de Chile, 138(7), 902-907. http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=177116633015

Cerquera-Flórez, A. R., Corredor-Medina, F., Cuero-Mosquera, C. A., Rivera-Sierra, V. A, y Castro-Pérez, Z. C.(2016). Sentido y Significado de ser Docente: Reflexiones para re-pensar la educación. Plumilla Educativa, 18(2), 303-317.

Contreras, T. S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y representaciones, 4(2), 231-284.

Cuevas-Cajiga, Y. y Moreno-Olivos, T. (2016). Políticas de evaluación docente de la OCDE: Un acercamiento a la experiencia en la educación básica mexicana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(120). ttp://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2283

Magalhães, S. M. de O., Araujo, S., Argüello, S. B. (2020). Agudización ultra neoliberal, educación y formación docente en Brasil y Argentina. Revista Inter Ação, 45(1), 49-80. https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.62687

Diez-Gutiérrez, E. J. (2016). La educación de la nueva subjetividad neoliberal. Litorales. https://www.iztacala.unam.mx/errancia/v13/PDFS_1/LITORALES%20TEXTO%208%20ERRANCIA%2013%20LA%20EDUCACION.pdf

Duarte, J. (2007). Formación permanente de docentes en servicio alternativa para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua escrita en la educación básica integral. Universidad Rovira.

Ennser-Kananen, J., Escobar, C. F., y Bigelow, M. (2017). “It’s Practically a Must”: Neoliberal Reasons for Foreign Language Learning. International Journal of Society, Culture and Language, 5, 15-28. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/54868/1/ennserkananenescobarbigelowitspractivally.pdf

Freire, P. (1985). La naturaleza política de la educación: Cultura, poder y liberación. Barcelona: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Freire, P. (1987). La Educación como práctica de la libertad. D.F., México: Andrómeda.

Galindo, C., Gómez, J., y Rodríguez, M. (2015). Repercusión del proyecto neoliberal en la educación superior en Colombia. El Ágora USB, 15(1), 73-94. https://doi.org/10.21500/16578031.3

Giglioli, G. (1996). Los intelectuales orgánicos en la teoría de Gramsci. Reflexiones, 46(1), 2. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4796039.pdf

Giraldo, G. D., & Naranjo, A. J. (2014). Liderazgo: Desarrollo del concepto, evolución y tendencias. Estudio monográfico. Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/8672/1026275656-2014.pdf?sequence=1

Gramsci, A. (1967). La formación de los intelectuales. México: Grijalbo. https://proletarios.org/books/Gramsci-La_formacion_de_los_intelectuales.pdf

Grossman, P., Wineburg, S., y Woolworth, S. (2001). Toward a theory of teacher community. The teachers college record, 103, 942-1012.http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentID=10833

Gutiérrez, W. S., y Céspedes, J. C. (2014). Hacia la construcción de un perfil para el docente del futuro. Innovaciones Educativas, 16(21), 85-107. https://doi.org/10.22458/ie.v16i21.904

Little, J. W. (2003). Inside teacher community: Representations of classroom practice. Teachers College Record, 105(6), 913-945. https://www.researchgate.net/profile/Judith_Warren_Little/publication/280017903_Inside_Teacher_Community_Representations_of_Classroom_Practice/links/575acd4c08aed884620d917d/Inside-Teacher-Community-Representations-of-Classroom-Practice.pdf

López Guerra, S., y Flores-Chávez, M. (2006). Las reformas educativas neoliberales en Latinoamérica. Revista electrónica de investigación educativa, 8(1), 1-15. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412006000100006&lng=es&tlng=es

Marx, C., y Engels, F. (1974). La ideología Alemana (Roces, W.). España: Ediciones Grijalbo. (Obra original publicada en 1968). https://proletarios.org/books/Marx-Ideologia_alemana.pdf

Nietzsche, F. W. (1999). Schopenhauer como educador: tercera consideración intempestiva (Moreno-Claros, W). Madrid: Valdemar (Obra original publicada en 1874). Valdemar.

Puiggrós, A. (1996). Educación neoliberal y quiebre educativo. Nueva Sociedad, 146, 90-101. http://invexped.udistrital.edu.co:8080/documents/40587/88535/educacion+neoliberal+y+quiebre+educativo.pdf

Robinson, K., y Aronica, L. (2016). Creative schools: The grassroots revolution that's transforming education. Penguin books.

Rodríguez-Mancilla, H. M., Betancourt-Sáez, M. E., y Varas-González, R. A. (2018). La episteme neoliberal y la repolitización estudiantil emancipatoria en Brasil y Chile. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (25), 259-286. http://dx.doi.org/10.17163/soph.n25.2018.09

Rodríguez-Molina, G. (mayo-agosto, 2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2), 253-267. https://www.redalyc.org/pdf/834/83421404003.pdf.

Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2), 253-267. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1921/2479

Santa Cruz-Grau, E. y Olmedo Reinoso, A. (2012). Neoliberalismo y creación de “sentido común”: Crisis educativa y medios de comunicación en Chile

Solano Gutiérrez, W., & Campos Céspedes, J. (2014). Hacia la construcción de un perfil para el docente del futuro. Innovaciones Educativas, 16(21), 85-107. https://doi.org/10.22458/ie.v16i21.904

Solano-Muñoz, E. (2010). La crisis contemporánea de la financiación de la Educación Superior Pública en Costa Rica: un eslabón más de la estrategia neoliberal. Actualidades Investigativas en Educación, 10, 1--20. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/download/10159/18016

Sun, T. (2016). El arte de la guerra. Aegitas.

Torres, C. A. (2008). Después de la tormenta neoliberal: la política educativa latinoamericana entre la crítica y la utopía. Revista Iberoamericana de Educación, 48, 207-229. https://doi.org/10.35362/rie480697

Published

2020-12-01

How to Cite

Robles Barrantes, A., & Arguedas Zúñiga, R. (2020). Critical and pedagogical leadership: teaching and organic intellectuality. Innovaciones Educativas, 22(33), 196–207. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051
Loading...