Projects and Quality Initiatives for the Improvement of the Students’ Academic Profile of the English Teaching Major for First and Second Cycles at UNED
DOI:
https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4591Keywords:
accreditation, educational quality, students’ academic profile, English teachingAbstract
This article describes six initiatives launched from 2017 to 2022 for students majoring in English Teaching for I and II Cycles at Universidad Estatal a Distancia. The following are the initiatives aimed at fostering students’ academic profile: Level Up Course, Strategic Plan for Academic Improvement, Conversation Clubs, Food for Thought, Academic Integrity Campaign and TOEIC Preparation Course (test-taking skills for an English standardized test). The aforementioned initiatives not only intend to satisfy the needs identified through an improvement plan, but also to satisfy our students’ real needs, such as language enhancement and the consolidation of fundamental skills.
References
Abellán, M. A. (2022). Desafíos en la rendición de cuentas en la educación superior. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 13(1), pp.250-269. ISSN: 1659-4703. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v13i1.4018
Araya, E., & Garita, G. (2019). Propuesta para el fortalecimiento de habilidades blandas y complementarias, y su impacto en el currículo TIC desde una perspectiva laboral, profesional y de gestión académica. Revista electrónica calidad en la educación superior, 10(2), pp. 112-141. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v10i2.1907
Brizuela, T., & Guillén, M. (2021). Procesos de acreditación de la calidad en la Carrera de Enseñanza del inglés para I y II ciclos en la UNED: fortalezas y compromisos de mejoramiento. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior. 12(1). pp. 153- 177. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v12i1.3079
Carrera, G., & Saulo, J. (2015). Desarrollo de las destrezas productivas en inglés de estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Calidad Educativa. 3 (3) http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/431
Chaves, O. (2018). Professionalism in Foreign Language Teaching: An Everlasting Challenge. Revista de Lenguas Modernas, 28, pp. 373-386.
CONED. (2022). Significado de la Educación a Distancia. https://coned.uned.ac.cr/vida-estudiantil/significado-de-la-educacion-a-distancia
Gaceta. (30 de abril 2010). Fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). Nº 8798. Costa Rica: Imprenta Nacional.
Garita, G., Gutiérrez, J., & Godoy, V. (2018). Educación a distancia: los recursos didácticos, las habilidades, las actitudes y su relación con el estudio independiente. Revista electrónica calidad en la educación superior, 9 (1), pp. 136-168. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v9i1.2075
Jiménez, L. (2018). Diseño y transversalización del perfil genérico del estudiantado. Revista electrónica calidad en la educación superior, 9 (2), pp. 30-57. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v9i2.2218
Juan, M. (2008). Contexto y Contacto en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Revista
Electrónica de Innovación Educativa e Investigación. pp. 47-66. www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/maria_garau/index.html
Mesa, J. (2019). Bases axiológicas para una política académica de calidad: caso UNED – Costa Rica. Revista electrónica calidad en la educación superior, 10 (2). pp. 74-95. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v10i2.2672
Mora, Y. (2008). Plan de Estudios de la Carrera Diplomado, Bachillerato y Licenciatura en Enseñanza del Inglés para I y II ciclos. UNED.
Quirós, E., & Alvarado, V. (2021). Curso Nivelatorio para aspirantes de ingreso a la carrera de Enseñanza del Inglés en la UNED. Revista Espiga, 21 (41), 86-102. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga
SINAES. (2021). ¿Qué es el SINAES? https://www.sinaes.ac.cr/sobre-sinaes/historia/
Tenorio, D. (2017). La calidad en la educación tomando en consideración las perspectivas históricas y actuales del humanitarismo en el ámbito educativo. Revista Gestión de la Educación, 7 (2), pp. 166-191.
UNED. (2022). Enseñanza del Inglés para I y II Ciclos. https://www.uned.ac.cr/ecsh/ensenanza-del-ingles-para-i-y-ii-ciclos-diplomado
Vargas, E. (2021). El plagio: consideraciones para su prevención. Revista Espiga, 21 (41), pp. 68-85 https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/3521
Zeledón, M., & Araya, Z. (2019). De la autoevaluación a la gestión de la calidad y la innovación. El caso de la Escuela de Administración de Negocios (UCR). Revista electrónica calidad en la educación superior, 10 (1), pp.1-30. DOI: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v10i1.2447
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global.