Ecoformative Pedagogical Strategies in Higher Education: Experiences at the Castro Carazo University (Costa Rica)
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5362Keywords:
Higher Education, Teaching, Educational SciencesAbstract
Ecoformation is understood as a life philosophy that promotes harmony in individuals' relationships with themselves, other living beings (human and nonhuman) and the planet. The general objective of this study, based on the experience of the University of Castro Carazo (Costa Rica), was to analyze the application of ecotraining in university teaching. The specific objectives were to identify the epistemological changes needed to implement Ecotraining and to compile the pedagogical strategies used by the faculty to implement it. The work presents tools for teachers and universities that want to use eco-training to respond to a planetary need: to act in the face of the crisis of the human being and the environment. Methodologically, a qualitative approach with a case study design was selected. A combination of semi-structured interviews and an anonymous virtual questionnaire was used, with the participation of a total of 120 people: teachers, administrators and university authorities. In total, 85 pedagogical practices were captured. The analysis of the results was carried out by means of eight categories defined a posteriori on the basis of the results (for each category, the number of examples mentioned is indicated in parenthesis): Different perspective on the educational act (11), emphasis on learning (9) and on the students as persons (11), planetary awareness as an axis or theme of the students' work (19), contextualized application of the careers or professions for which the student body is being trained (14), authentic assessment of learning (14), inclusion of playful activities in the courses (7), and use of technological tools (10). For each category, the examples provided by the participants are listed. In conclusion, it is necessary to transform the vision of the educational act and its elements to be coherent with eco-training, including planetary awareness. Furthermore, although the context of study is higher education, it is considered that the results can be applied to other educational levels and contexts.
References
Acuña Rodríguez, M. C. (2024). Transdisciplinariedad y ecoformación: principios ético–filosóficos para la educación superior. Innovaciones Educativas, 26(40), 203–222. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4800
Auris Villegas, D., Vilca Arana, M., Saavedra Villar, P., Esteban Nieto, N. T. y Pujaico Espino, J. R. (2023). Sistema educativo latinoamericano: docentes, estudiantes y administrativos como actores transformadores de la realidad educativa contemporánea. En Universidad Tecnocientífica del Pacífico (Ed.), De la Multidisciplinariedad al desarrollo de las ciencias (pp. 103–123). Editorial UTP. https://doi.org/10.58299/UTP.154
Boff, L. (2012). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Sal Terrae.
Colmenares Vázquez, L., Valencia Cruz, A., Hagg Hagg, C. y Cruz Cruz, A. (2021). La enseñanza de habilidades transdisciplinarias en la licenciatura en Psicología: retos y posibilidades. Revista Internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares, 9(2), 14–30. https://doi.org/10.18848/2474–6029/CGP/v09i02/15–32
De la Torre, S. y González Parera, M. (2006). Escenarios, una estrategia ecoformadora. En De la Torre, S. (Dir.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 167–186). Universitas.
De la Torre, S., Pujol, A. y Sanz, G. (2007). Transdisciplinariedad y ecoformación: una mirada sobre la educación. Universitas.
França, F. R. de, Zwierewicz, M. y Hülse, L. (2023). Pensamento complexo, transdisciplinaridade e ecoformação na transposição das políticas ambientais ao contexto escolar. EccoS–Revista Científica, (66), e23334. https://doi.org/10.5585/eccos.n66.23334
Fuster Guillén, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Galvani, P. (2011). Estrategias Dialógico–Reflexivas para la Eco–formación. Visión Docente Con–Ciencia, X(59), 4–21. https://www.ceuarkos.edu.mx/vision_docente/estrategias59.pdf
Guevara Alban, G., Verdesoto Arguello, A. y Castro Molina, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación–acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. http://recimundo.com/index.php/es/article/view/860
Gutiérrez León, G. L. y Rosado Canto, M. C. (2019). La ecoformación en las universidades como estrategia para el desarrollo humano sostenible. REDHECS Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 8(15), 45–61.
Haidar, J., Pedroza Amarillas, M. T. y Ochoa Flores, O. (coords.). (2023). Miradas transdisciplinarias a procesos transculturales contemporáneos: sembrando esperanza para un nuevo mundo. Tomo I. Analéctica. https://play.google.com/store/books/details/Julieta_Haidar_Miradas_transdisciplinarias_a_proce?id=qvHcEAAAQBAJ
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3a. ed.) McGraw–Hill/Interamericana.
Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2023). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (2a. ed.). McGraw–Hill.
Instituto Nacional de Estadísticas. (2014). Informe de resultados ENCAFRO 2013: Ia Encuesta de Caracterización de la Población Afrodescendiente de la Región de Arica y Parinacota. https://www.ine.gob.cl/docs/default–source/etnias/publicaciones–y–anuarios/encuesta–de–caracterizacion–de–la–poblacion–afrodescendiente–2013/presentaci%C3 %B3n–primera–encuesta–de–caracterizaci%C3 %B3n–de–la–poblaci%C3 %B3n–afrodescendiente.pdf?sfvrsn=d5ad69f4_4
Mallart, J. (2006). Ecoformación, más allá de la educación ambiental. En de la Torre, S. (Dir.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 149–166). Universitas.
Marín Uribe, R. y Guzmán Ibarra, I. (2022). Experiencias recursivantes de investigación y práctica educativa: una aproximación compleja y transdisciplinar. Ediciones Comunicación Científica. https://doi.org/10.52501/cc.057
Ocampo–Hernández, S., Arrieta–Ávila, L. A. y Aguilar–Barquero, V. (2020). Impacto de la implementación de un modelo ecoformativo a través de proyectos estratégicos: el caso de la Universidad Castro Carazo (Costa Rica). Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA), 24, 56–71. https://doi.org/10.7203/realia.24.15898
Pérez Moreno, C. E. (2023). La Ecoformación orientada al desarrollo humano integral: una mirada transformadora desde los entornos universitarios. Revista Científica CIENCIAEDUC, 11(1), 1–8. http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4804310035/
Real Academia Española. (2024). Diccionario de la lengua española [versión electrónica] (23a. ed.). http://www.rae.es
Rodríguez, C. (1999). La entrevista psicológica. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (eds.), Métodos y técnicas cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales (3a. reimpr.). Síntesis.
Sanz, G. y De la Torre, S. (2006). Declaración de Barcelona: Transdisciplinariedad y Educación. En de la Torre, S. (Dir.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 15–25). Universitas.
Silvera Sarmiento, A. (2017). Ecosistemas y ecoformación: Perspectivas para una sociedad sostenible y sustentable. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 11–12. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/1345
Schwandt, T. A. y Gates, E. F. (2018). Case Study Methodology. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 600–630). SAGE Publications, Inc.
Universidad Castro Carazo. (2018a). La Universidad como comunidad de aprendizaje: el modelo educativo. San José, Costa Rica: Universidad Castro Carazo. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/sites/default/files/no._1_la_universidad_como_comunidad_de_aprendizaje_el_modelo_educativo.pdf
Universidad Castro Carazo. (2018b). Guía para una evaluación auténtica en la Universidad Castro Carazo. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/sites/default/files/no._2_guia_para_una_evaluacion_autentica_en_la_universidad_castro_carazo.pdf
Universidad Castro Carazo. (2024). Trayectoria. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/la–universidad/trayectoria
Yin, R. (1994). Case study research: design and methods (applied social research methods, vol. 5). Sage Publications.
Zapparoli Zecca, M. (2003). Concepciones teóricas metodológicas sobre la investigación. Revista Girasol, (5), 191–198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Innovaciones Educativas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.