Educational Impact in the Digital Age: Key Points from the Perspective of Teaching 5.0
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v26iEspecial.5321Keywords:
The role of teaching, faculty influence, , social influence, social networks, digital platformAbstract
The digital age has revolutionised education, giving way to Teaching 5.0, an approach that goes beyond simple technological integration to offer a more humane education focused on the holistic development of students. This approach is based on three fundamental keys: the essence of Teaching 5.0, which involves the use of digital tools to promote a more humane education focused on the socio-emotional development of students, with an emphasis on innovation, collaboration and adaptability of teachers as facilitators of learning in a constantly evolving environment; and the influential role of Teaching 5.0, where educators use digital technologies to inspire and motivate both students and colleagues, leading educational change and creating collaborative and stimulating learning environments. The means to consolidate Teaching 5.0 with educational influencers are social networks, blogs, podcasts and conferences, as well as the creation and sharing of innovative resources that facilitate the exchange of ideas and collaboration, enriching the educational environment. In short, Teaching 5.0 has the potential to positively impact education, fostering dynamic and collaborative learning and leading the transformation to a more student-centred future. However, while an influential teacher can guide and motivate through valuable insights, it is essential to focus on the positive impact and adaptation to the digital divide, inclusive methodologies and sustainability of this new approach.
References
Acosta, A. M., y Valencia, E. R., (2021). Web 2.0, el nuevo pensamiento pedagógico docente hacia la innovación educativa en las aulas de clase. Uniandes Episteme, 9 (1), 131-145. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2463 HYPERLINK "https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2463"
Alfonzo, M. (2023). Tendencias educativas 5.0. Escriba Escuela de Escritores. https://www.researchgate.net/publication/373393244_TENDENCIAS_EDUCATIVAS_50
Bermúdez, C. I. (2015). Las tecnologías educativas en entornos virtuales. Desovillando la madeja TIC con sentido educativo. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (16), p. 37–40. https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/352
Durán, C. M., García, C. L. y Rosado, A. A. (2021). El rol docente y estudiante en la era digital. Revista Boletín Redipe, 10(2), 287–294. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i2.1213
Eolo Comunicación. (18 de octubre de 2023). Redes Sociales: Cómo aprovechar al máximo su impacto en la comunicación. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://eolocomunicacion.com/que-son-las-redes-sociales/
Fernández, V. y Pérez, S. (2015). Los blogs en la educación. Ejemplo práctico. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (2), 30–38. https://doi.org/10.51302/tce.2015.50
Flores, L. M., Gómez, S. Y., Chacaltana, R. E., Prado, P., Jurado, E. L., y Huayta-Franco, Y. J. (2023). Desafíos en la formación continua docente: Una revisión sistemática. Revista Científica Pakamuros, 9(4). https://doi.org/10.37787/kmr81047
García, M. (2 de noviembre de 2021). ¿Qué es el coaching educativo? ¡Todo lo que tienes que saber! Crehana. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://www.crehana.com/blog/transformacion-cultural/que-es- coaching-educativo/ Gerena, M. y Paz, V.C. (2 de julio de 2018). Divulgación educativa para promover diálogos entre escuela y comunidad. Formaciónib. https://formacionib.org/noticias/?Divulgacion-educativa-para-promover-dialogos-entre-escuela-y-comunidad
Giraldo, V. (14 de febrero de 2019). Plataformas digitales: ¿qué son y qué tipos existen? Rockcontent. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://rockcontent.com/es/blog/plataformas-digitales/
González, K. (2023). Uso de las redes sociales y su influencia en el desarrollo educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 579-593. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6897
Grados, A. (14 de marzo de 2022). Para docentes: La importancia de compartir lo que hacemos. Medium. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://medium.com/despuesdeclasepodcast/para-docentes-la-importancia-de-compartir-lo-que-hacemos-60deb8d00ec4
Guamán-Gómez, V. J., Espinoza-Freire, E. E. y Granda-Ayabaca, D. M. (2023). Rol del docente en la era digital. Portal De La Ciencia, 4(3), 364–378. https://doi.org/10.51247/pdlc.v4i3.398
Guedea-Noriega, H., Santana-Mancilla, P., Fajardo-Flores, S. y Echeverría, M. (29 de junio a 2 de julio de 2010). Docente 2.0: Adopción de medios sociales en ambientes docentes [Memoria de presentación de la conferencia]. Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática, Orlando, Florida, EEUU. https://www.iiis.org/p-proceedings/july2010/CISCI-I/CISCI-Book-Vol-I.pdf
Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/educxx1.20181
Lázaro, Y. y Doistua, J. (2016). El profesorado como facilitador del binomio aprendizaje y disfrute. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 89-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325007
Marín-Díaz, V. y Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25–33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248
Palazón, F.V. (10 de mayo de 2024). Los docentes, los verdaderos ‘influencers. Educación 3.0. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://www.educaciontrespuntocero.com/opinion/docentes-influencers/
Pedreira, M. (2012). Intercambio de recursos didácticos entre docentes para la atención a la facilitación de la inclusión educativa. Innovación Educativa, (21). https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/36
Real Academia Española. (s.f.). Influencer. Recuperado en 14 de mayo de 2024, de https://www.rae.es/observatorio-de-palabras/influence
Romo, M.D., y Ochoa, V.A. (2020). Influencers y su impacto en el comportamiento de compra de los Millennials. Supera. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://0201.nccdn.net/1_2/000/000/09f/905/los-influencers-y-su-impacto-en-el-comportamiento-de-compra-en-l.pdf
Ridge, B. (15 de octubre de 2023). El impacto positivo de los influencers en el crecimiento empresarial. MBlog Multimedia. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://www.mediummultimedia.com/social-media/como-benefician-los-influencers-a-las-empresas/
Rivera, C. (29 de noviembre de 2017). ¿Estamos listos para la Web 5.0? Infotecarios. Recuperado el 13 de setiembre de 2024 de https://www.infotecarios.com/estamos-listos-la-web-5-0/
Ruiz-Sepúlveda, J. D., Marquez-Rodriguez, A. M. del C., y Alvarez-Amezcua, C. D. (2020). El Rol del Docente como Influencer Académico. Vinculatégica EFAN, 6(2), 1105–1010. https://doi.org/10.29105/vtga6.2-523
Saborío, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones Educativas, 20(29), 95–103. https://doi.org/10.22458/ie.v20i29.2254
Vargas, J. P. y Vargas, S. J. (2023). Docente 2.0, nuevo rol para el proceso enseñanza aprendizaje en las prácticas innovadoras educativas. Revista Honoris Causa, 15(2), 139–153. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/319
Yarza, M.R. (2021). El coaching educativo: herramienta didáctica para desarrollar emprendimientos en el aula. Revista CIEG, 48(1), 152-167. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/06/Ed.48152-167-Yarza-Maria.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.