Audio stories as a didactic tool in the musical education of children, with a focus on the UNED course Music for Preschoolers

Audio stories as a didactic tool in the musical education of children, with a focus on the UNED course Music for Preschoolers

Authors

  • Alonso Armando Arias Arce Ministerio de Educación Pública

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5299

Keywords:

Storytelling, Sound, Early childhood education, Narration, Preschooler, Teaching method

Abstract

The purpose of developing an audio story guide for the Music for the Preschooler course at the Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica was to find a solution to the areas of improvement identified in other terms and to respond more clearly to the doubts of the students. The aim of the guide was to accompany the students step by step in order to establish the narrative and sound categories that are essential for the elaboration of an audio story. Resources such as a self-assessment rubric, a questionnaire, and the guide in PDF and graphic formats were provided. A qualitative methodology was used to generate descriptive data to determine the usefulness of the guide. A total of 89 Music for the Preschooler students were trained using the guide. The results were positive and the students agreed on its usefulness. However, problems of coherence between sound and narrative were still present when the audio stories were analyzed. It was concluded that it is important to implement the audio story guide to facilitate the writing and the choice of sounds. Furthermore, it is urgent to promote spaces for students to develop audio stories in groups. Finally, this is an opportunity to update the didactic unit and to train teachers in the use of this innovative didactic tool.  

Author Biography

Alonso Armando Arias Arce, Ministerio de Educación Pública

Alonso Armando Arias Arce

Ministerio de Educación Pública

San José, Costa Rica

alonso.arias.arce@mep.go.cr

ORCID: https://orcid.org/0009-0004-7639-412X

References

Caballero Antón, N. (2021). El cuento musical como recurso para desarrollar contenidos del área de expresión musical en educación infantil [Grado en Educación Infantil, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/48970/TFG-G4836.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Camacho, B. (2008). Metodología de la investigación científica: un camino fácil de recorrer para todo. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/handle/001/4557/3266.pdf;jsessionid=FE6E047E3C9BBD765B502FB966C00A37?sequence=1

Esquivel, N. (2017). Música para el niño preescolar. EUNED.

Gordo, A. y Jiménez, M. (2024). El cuento infantil: Facilitador de pensamiento desde una experiencia pedagógica. Praxis & Saber, 5(10), 151-170. https://www.redalyc.org/pdf/4772/477247214009.pdf

Guamán, J. y Gutama. J. (2022). Creación de relatos sonoros como recurso pedagógico en la enseñanza artística en L. D’aubeterre Alvarado y D. Pauta Ortiz (Ed), Pedagogías de las artes y humanidades: praxis, investigación e interculturalidad (41-48). Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2283

Guerrero, M. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920538

Homero, (2020). La Odisea. Programa Érase una vez, Ministerio de Educación Pública. https://mep.go.cr/sites/default/files/documentos/odisea.pdf

Jean, G., Tojeiro, P.. y Casal, F.. (2018). Sonorizando cuentos infantiles. Revista de literatura infantil e xuvenil, (5), pp. 119-136. https://revistas.usc.gal/index.php/elos/article/view/5253

López Ojeda, E. (2013). Literatura y música. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (37), 121–144. https://doi.org/10.18172/brocar.2541

Martínez, M. (2011). El cuento como instrumento educativo. Innovación y experiencias educativas, (39), 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_39/NATALIA_MARTINEZ_URBANO_01.pdf

Martínez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradigma, 27(2), pp.1-20.

http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/360/358

Mier, P. (27-29 de junio del 2012). Aplicaciones prácticas del método Willems a la enseñanza instrumental formal especializada: Una mirada desde los estilos de aprendizaje en Guerra, F. (Ed), Estilos de aprendizaje. Investigaciones y experiencias: V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje (1-6). Universidad de Cantabria. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4676057

Ministerio de Educación Pública. (2023). Lineamientos técnicos de evaluación para el aprendizaje, 2023. https://ddc.mep.go.cr/sites/all/files/ddc_mep_go_cr/adjuntos/lineamientos_tecnicos_evaluacion_v1.pdf

Palacios, F. (1997). Cuento y música: Un idilio permanente. Revista Música, Arte y Proceso, (4), 1-13. https://www.cervantesvirtual.com/obra/cuento-y-musica-un-idilio-permanente/

Rondón, F (2018). Beneficios de leer cuentos a nuestros niños. Educere, 22(71), 193-196. https://www.redalyc.org/journal/356/35656002015/html/

Salas, D. (2020). La muestra en la investigación cualitativa. Investigalia. https://investigaliacr.com/investigacion/la-muestra-en-la-investigacion-cualitativa/

UNIR. (2021). El método Willems: Una metodología integral para la enseñanza de la música. https://www.unir.net/humanidades/revista/metodo-willems/

Valbuena, J. (2018). Criterios para el análisis y evaluación de casos en la educación moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16 (2). (http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2018000200685

Published

2025-01-20

How to Cite

Arias Arce, A. A. (2025). Audio stories as a didactic tool in the musical education of children, with a focus on the UNED course Music for Preschoolers. Innovaciones Educativas, 27(42), 42–61. https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5299
Loading...