Uses of ChatGPT for the revision of academic texts: some considerations
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v25iEspecial.4936Keywords:
Higher Education, Academic Writing, Artificial Intelligence, Revision, Autonomous Learning, ChatGPTAbstract
The purpose of this contribution is to provide some recommendations on the use of ChatGPT for proofreading academic texts. Proofreading is a fundamental phase of the writing process that involves improving both the rhetorical and content aspects of texts. However, since it is a particularly difficult task that requires, in addition to linguistic knowledge, a significant amount of reflection, it is common for students to omit it or limit themselves to evaluating only orthographic aspects, leaving aside other levels of greater complexity. Because of this, it is necessary to develop initiatives that guide and facilitate this task. In this regard, the proposed analysis rehearses some of the possibilities offered by artificial intelligence to support students entering university with the revision and rewriting of their texts. For this purpose, fragments of texts written by students were used and adapted in order to test the effectiveness of the platform for diagnosing and correcting cohesion-related problems. The main conclusion is that tools such as ChatGPT can contribute to the improvement of writing processes, while favoring autonomous learning in the revision of texts from an innovative perspective; however, they do not replace the responsibility of the writer to revise his or her text, but only complement it.
References
Ayuso-del Puerto, D. y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Castillejos-López, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación 31(60), 9-24. https://doi.org/10.18800/educacion.202201.001
Codina, L. (2023). Buscadores alternativos a Google con IA generativa: análisis de You.com, Perplexity AI y Bing Chat. Infonomy, 1, 1-21. https://doi.org/10.3145/infonomy.23.002
Deutsche Welle. (9 de diciembre de 2022). ChatGPT: el bot viral que podría cambiarlo todo. Recuperado el 28 de noviembre de 2023 de https://www.dw.com/es/chatgpt-el-bot-viral-y-futuro-de-la-ia-que-podr%C3%ADa-cambiarlo-todo/a-64052465
Flores-Vivar, J. M., y García-Peñalvo, F. J. (2023). La vida algorítmica de la educación: Herramientas y sistemas de inteligencia artificial para el aprendizaje en línea. En G. Bonales-Daimiel y J. Sierra-Sánchez (Eds.), Desafíos y retos de las redes sociales en el ecosistema de la comunicación (Vol. 1, pp. 109-121). McGraw-Hill.
Francis-Okagbue, E., Ujunwa-Perpetua Ezeachikulo, U., Yinka Akintunde, T., Bala Tsakuwa, M., Samuel Nchekwubemchukwu Ilokanulo, S., Modest-Obiasoanya, K., Emeka-Ilodibe, Ch., y Tidiane-Ouattara, Ch. A. (2023). A comprehensive overview of artificial intelligence and machine learning in education pedagogy: 21 Years (2000–2021) of research indexed in the scopus database. Social Sciences & Humanities Open, 8 (1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100655
Grupo Didactex. (2005). Nuevo marco para la producción de textos académicos. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 219-254. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50871
Joyner A. D. (2023). ChatGPT in Education: Partner or pariah? XRDS: Crossroads. The ACM Magazine for Students, 29(3), 48-51. https://doi.org/10.1145/3589651
Lopezosa, C., y Codina, L. (2023). ChatGPT y software CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Universitat Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10230/55477
Lopezosa, C. (2023). ChatGPT y comunicación científica: hacia un uso de la Inteligencia Artificial que sea tan útil como responsable. Hipertext.net, (26), 17-21. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.03
Martín-Marchante, B. (2022). TIC e inteligencia artificial en la revisión del proceso de escritura: su uso en las universidades públicas valencianas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 16-31. https://doi.org/10.7203/realia.28.20622
Mateo-Girona, M.T. (2022). La fase de revisión y reescritura (1): Concepción y planeación. En M.T. Mateo-Girona, G. Uribe-Álvarez y S.E. Agosto-Riera (Eds.), Revisión y reeescritura para la mejora de los textos académicos (pp. 27-35). Octaedro.
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Parra-Hoyos E.L. y Zambrano-Valencia, J.D. (2022) En M.T. Mateo-Girona, G. Uribe-Álvarez y S.E. Agosto-Riera (Eds.), Revisión y reescritura para la mejora de los textos académicos (pp. 37-44). Octaedro.
Programa Estado de la Nación. (2023). Noveno Estado de la Educación 2023. CONARE-PEN. https://estadonacion.or.cr/?informes=informe-estado-de-la-educacion-2023
Salas-Acuña, E.F., y Amador-Solano, M-G. (2022). La normativa sobre el plagio en las universidades públicas costarricenses. Innovaciones Educativas, 24(Especial), 41-52. https://doi.org/10.22458/ie.v24iEspecial.4204
Sánchez-Avendaño, C. (2004). La puntuación y las unidades textuales: Una perspectiva discursiva para el estudio de los problemas de su uso y para su enseñanza. Revista Educación, 28(2), 233-254. https://doi.org/10.15517/revedu.v28i2.2262
Sánchez-Avendaño, C. (2005a). Los problemas de redacción de los estudiantes costarricenses: una propuesta de revisión desde la lingüística del texto. Filología y Lingüística, 31(1), 267-295. https://doi.org/10.15517/rfl.v31i1.4419
Sánchez-Avendaño, C. (2005b). Los conectores discursivos: Su empleo en redacciones de estudiantes universitarios costarricenses. Filología y Lingüística, 31(2), 169-199. https://doi.org/10.15517/rfl.v31i2.4430
UNESCO. (2023). ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa
Uribe-Álvarez, G. y Álvarez-Angulo, T. (2022). Presentación. En M.T. Mateo-Girona, G. Uribe-Álvarez y S.E. Agosto-Riera (Ed.s). Revisión y reescritura para la mejora de los textos académicos (pp. 9-12). Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.