Transdisciplinarity and Ecoformation: Ethical-Philosophical Principles for Higher Education

Transdisciplinarity and Ecoformation: Ethical-Philosophical Principles for Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4800

Keywords:

Transdisciplinarity, Ecoformation, Ethics, Higher Education, Teaching, Curriculum

Abstract

The manuscript presents the theoretical and conceptual foundations of transdisciplinarity and eco-training and applies them to higher education through a study of their implementation in a private university in Costa Rica. Although the reflections refer to university education, they can also be applied to other educational levels or contexts. The importance of this work is highlighted by addressing the current planetary crisis and the consequent need to adapt university education to respond to it. It then provides a basic explanation of transdisciplinarity, understood as a new way of approaching reality that implies transformations for the academy. Then, the ecoformation is approached, understood as a way of life based on a balanced relationship between beings, given that everything is interconnected, and therefore committed to coexistence. For education, the ethical-philosophical principles presented can be translated into specific pedagogical and didactic concepts. Finally, it is concluded that transdisciplinarity and ecoformation are perspectives for humanity; they require a change in the traditional ways of understanding reality and, therefore, of practicing education.

Author Biography

María del Carmen Acuña Rodríguez, Universidad de Costa Rica

Psicóloga, educadora y evaluadora en educación superior; docente e investigadora. Áreas de interés: educación superior, pedagogía, sexualidad, educación sexual, género y diversidad sexual, interculturalidad. Es Bachiller y Licenciada en Psicología, por la Universidad de Costa Rica (UCR); Máster en Educación, por la Universidade Federal do Rio Grande do Sur (UFGRS, Brasil); y Máster en Currículum y Docencia Universitaria, por la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT, Costa Rica). En la actualidad es estudiante en el Doctorado de Educación e Innovación, de la Universidad de Investigación e Innovación (UIIX) de México. Ha laborado principalmente en la Universidad de Costa Rica como docente, investigadora y asesora académica para carreras universitarias, apoyando procesos de: diseño curricular, innovación pedagógica, autoevaluación, gestión de la calidad y mejoramiento de carreras. Ocasionalmente, funge como Profesora Invitada y consultora en otras universidades, públicas y privadas, de Costa Rica y a nivel internacional. También, ha laborado como docente para estudiantes de secundaria y personas adultas; asimismo, en su práctica privada, ejerce como psicóloga clínica (psicoterapeuta). Correo: mariadelcarmen.acuna@ucr.ac.cr.

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Published

2024-01-01

How to Cite

Acuña Rodríguez, M. del C. (2024). Transdisciplinarity and Ecoformation: Ethical-Philosophical Principles for Higher Education. Innovaciones Educativas, 26(40), 203–222. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4800
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