Transdisciplinarity and Ecoformation: Ethical-Philosophical Principles for Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4800Keywords:
Transdisciplinarity, Ecoformation, Ethics, Higher Education, Teaching, CurriculumAbstract
The manuscript presents the theoretical and conceptual foundations of transdisciplinarity and eco-training and applies them to higher education through a study of their implementation in a private university in Costa Rica. Although the reflections refer to university education, they can also be applied to other educational levels or contexts. The importance of this work is highlighted by addressing the current planetary crisis and the consequent need to adapt university education to respond to it. It then provides a basic explanation of transdisciplinarity, understood as a new way of approaching reality that implies transformations for the academy. Then, the ecoformation is approached, understood as a way of life based on a balanced relationship between beings, given that everything is interconnected, and therefore committed to coexistence. For education, the ethical-philosophical principles presented can be translated into specific pedagogical and didactic concepts. Finally, it is concluded that transdisciplinarity and ecoformation are perspectives for humanity; they require a change in the traditional ways of understanding reality and, therefore, of practicing education.
References
Acuña-Rodríguez, M. C. (2021). Reflexiones ético-metodológicas de la investigación sobre disidencia sexual y de género en un contexto universitario. Siwö' Revista de Teología/Revista de Estudios Sociorreligiosos, 14(1), 111-140. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/siwo/article/view/16064
Acuña-Rodríguez, M. C. (2023). Los “temas sorpresa”: una estrategia de formación integral en el ámbito universitario para el futuro profesorado de secundaria. Revista Foco, 16(6), e2159. https://doi.org/10.54751/revistafoco.v16n6-033
Andrade-Salazar, J. A. (2023). Transdisciplinariedad: un enfoque innovador para la investigación y el conocimiento de los transmétodos. Revista Multidisciplinaria de Investigación-REMI, 2(1), 73-93. https://doi.org/10.5281/zenodo.8339331
Boff, L. (2012). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Sal Terrae.
Bustos, K. y Finocchiaro, G. (2023). El desafío de la complejidad: la respuesta de la transdisciplinariedad anclada en la identidad. Casos de aplicación práctica de un método centrado en la identidad. En J. Haidar, M. T. Pedroza-Amarillas y O. Ochoa-Flores (Eds.), Miradas transdisciplinarias a procesos transculturales contemporáneos: sembrando esperanza para un nuevo mundo. Tomo I (pp. 206-247). Casa Editorial Analéctica. https://doi.org/10.5281/zenodo.8317358
Capra, F. (1992). El punto crucial: ciencia, sociedade y cultura naciente. Editorial Troquel S.A.
Collado-Ruano, J. (2017). Educación y desarrollo sostenible: la creatividad de la naturaleza para innovar en la formación humana. Educación y Educadores, 20(2), 229-248. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.4
Collado-Ruano, J., Madroñero, M. y Álvarez, F. J. (2018). Educación transdisciplinar: formando en competencias para el buen vivir. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 619-644. https://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487
Corrales-Mora, M. (2015). Innovación universitaria en la UNED. Innovaciones Educativas, 16(21), 73–83. https://doi.org/10.22458/ie.v16i21.663
De la Torre, S. (2006). El poder de la palabra. Significado y alcance del lenguaje transdisciplinar y ecoformativo. En De la Torre, S. (Dir.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 63-80). Barcelona: Universitas.
Espinosa-Casco, R. J., Romero-Carazas, R., Aguiar-Cuevas, M. M. y Lugano-Ortega, Y. (2023). Pensamiento complejo y transdisciplinariedad un estudio bibliométrico en Scopus. Bibliotecas. Anales de Investigación, 19(3), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9117089
Haidar, J. (2023). Caleidoscopio epistemológico para abordar culturas hegemónicas y contrahegemónicas. En J. Haidar, M. T. Pedroza Amarillas y O. Ochoa Flores (Coords.). Miradas transdisciplinarias a procesos transculturales contemporáneos: sembrando esperanza para un nuevo mundo. Tomo I (pp. 28-48). Casa Editorial Analéctica. https://doi.org/10.5281/zenodo.8317358
Haidar, J., Pedroza, M. T. y Ochoa, O. (Eds.). (2023). Miradas transdisciplinarias a procesos transculturales contemporáneos: sembrando esperanza para un nuevo mundo. Tomo I. (1a. ed.). Casa Editorial Analéctica. https://doi.org/10.5281/zenodo.8317358
Lehmann, S. (2019). Reconnecting with nature: developing urban spaces in the age of climate change. Emerald Open Research, 1(2), 1-13. https://doi.org/10.12688/emeraldopenres.12960.1
Lucero, L. y González-Cruz, J. (2020). Reconceptualizing Urbanism: insights from Maya Cosmology. Frontiers in Sustainable Cities, 2, 1-15. https://doi.org/10.3389/frsc.2020.00001
Mallart-Navarra, J. (2006). Ecoformación, más allá de la educación ambiental. En De la Torre, S. (Ed.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 149-166). Universitas.
Marín-Uribe, R. y Guzmán-Ibarra, I. (2022). Experiencias recursivantes de investigación y práctica educativa: una aproximación compleja y transdisciplinar. Ediciones Comunicación Científica. https://doi.org/10.52501/cc.057
Nicolescu, B. (2009). La Transdisciplinariedad-Manifiesto. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, A.C.
Pérez-Moreno, C. E. (2023). La Ecoformación orientada al desarrollo humano integral: una mirada transformadora desde los entornos universitarios. Revista Científica CIENCIAEDUC, 11(1), 1-8. http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4804310035/
Organización de las Naciones Unidas. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. http//www.sela.org/media/2262361/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf
Sanz, G, y De la Torre, S. (2006). Declaración de Barcelona: Transdisciplinariedad y Educación. En De la Torre, S. (Dir.), Transdisciplinariedad y Ecoformación: una nueva mirada sobre la educación (pp. 15-25). Universitas.
Silvera-Sarmiento, A. (2017). Ecosistemas y ecoformación: Perspectivas para una sociedad sostenible y sustentable. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 11–12. https://www.redalyc.org/pdf/695/69551301001.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.