Academic performance of university students in the Dominican Republic during the COVID-19 pandemic: Temporal analysis

Academic performance of university students in the Dominican Republic during the COVID-19 pandemic: Temporal analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4716

Keywords:

academic performance, virtual education, pandemic, higher education, self-regulation

Abstract

Academic performance in higher education refers to the performance and achievement attained by students, including aspects such as grades, averages and self-regulation processes assumed by the student. The study of academic performance is crucial to evaluate the progress and promote the educational success of students, which facilitates personal and institutional development, so the aim is to analyze the impact of COVID-19 on the academic performance of students at the Universidad Católica del Cibao in the Dominican Republic. For this purpose, the longitudinal method was used, which made it possible to analyze and understand the changes and trends over the course of five academic periods. The results indicate that the pandemic has had a positive impact on the academic performance of university students. It was observed that students who use self-regulated learning strategies, such as setting clear goals, the use of planning strategies and time organization have achieved better results. In conclusion, the results obtained highlight that academic performance is associated to a greater mastery of self-regulation activities, to the student's skills and to the teacher's support. It also highlights the importance of self-regulation of learning and the need to implement effective strategies to close the learning gap that has emerged during this period. These findings are valuable for the scientific community and may contribute to the design of policies and measures to promote optimal academic performance in similar situations in the future.

Author Biography

Ana María Núñez Manzueta, Universidad Católica del Cibao

Ana María Núñez Manzueta

Universidad Católica del Cibao

La Vega, República Dominicana

anamarianunezm@gmail.com

 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4463-3830

References

Bruner, J. S. (1986). Actual minds, possible worlds. Harvard University Press.

Esteche Cabaña, E., & Gerhard Wasmuth, Y. (2021). Factores que inciden en la educación virtual en tiempos de pandemia (COVID-19) de los estudiantes universitarios de una universidad privada. En O. Macías, S. Quiñónez & Yucra, Docentes de Iberoamérica frente a la Pandemia.

Esparza-Paz, F., Sánchez-Chávez, R., Esparza-Zapata, S., Esparza-Zapata, E., & Villacrés-Lara, Á. (2020). Factores de rendimiento académico en estudiantes universitarios, componentes de calidad de la educación superior. Estudio de caso Facultad de Administración de Empresas, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 46-61. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i33.2893

Expósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Revista Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

Flavell, J. (2004). Autorregulación del Aprendizaje: Teoría y Práctica. Editorial Educativa.

García-Prieto, F. J., López-Aguilar, D., & Delgado-García, M. (2022). Competencia digital del alumnado universitario y rendimiento académico en tiempos de COVID-19. Revista de Medios y Educación Pixel-Bit, No 64, 165-199. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91862

Ley 139-01. (2001). Educación Superior Ciencia y Tecnología. República Dominicana.

López, E. G., & Chiyong, I. E. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 189-202. https://www.redalyc.org/journal/3314/331466109011/331466109011.pdf.

Montalvo-Fritas, W., Canduelas-Sabrera, A. Á., García-Cruz, J. A., Cámac-Tiza, M. M., & Cornejo Zúñiga, A. G. (2022). La responsabilidad social universitaria y la satisfacción académica en estudiantes universitarios. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3104

Moreno, A. (2022). Caracterización del rendimiento académico de estudiantes en Ciencias de la Salud de la Universidad de Mendoza a partir de variables personales y estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (25.1), 471-491. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ

Navarro-Veliz, J. A. (2023). Efecto de las variables individuales y contextuales en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Peruana Los Andes, 2018 [Tesis Doctoral]. Universidad Peruana de los Andes. https://hdl.handle.net/20.500.12848/5390

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (OCDE, 2020). Education in the time of COVID-19. https://www.oecd.org/education/covid-19-education-in-the-time-of-corona-virus-5e29bd7b

Quispe, E. T., Zevallos, J. R., & Concha, X. C. (2021). El impacto del COVID-19 en la educación superior universitaria. Revista Científica Guacamaya, 5(2), 173-181. http://orcid.org/0000-0003-3073-7612

Revista Iberoamericana de Docentes. Desafíos y respuestas. pp, 25-35. http://revistaiberoamericanadedocentes.com

Ronceros, E. D., Rodríguez, W. J. M., Romero, R. M., & Sánchez, J. L. A. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8090631

Sancho Huanca, C. L. (2022). Enseñanza virtual y nivel de satisfacción en estudiantes de farmacia en una universidad nacional del Cusco, 2021 [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/79765

Serna-Alarcón, V., Paraguay, K. M., Mejía, A. S., Rodríguez-Alarcón, J. F., Vinelli-Arzubiaga, D., Vilela-Estrada, M. A., & Mejía, C. R. (2021). Percepción de los estudiantes universitarios peruanos acerca de las repercusiones académicas generadas por la COVID-19. Boletín de Malariología y Salud Ambiental, 61, 163-169. http://iaes.edu.ve/iaespro/ojs/index.php/bmsa/article/view/323.

Sudriá, M., Andreatta, M., & Defagó, M. (2020). Los efectos de la cuarentena por coronavirus (COVID-19) en los hábitos alimentarios en Argentina. DIAETA.

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Education in times of pandemic: Reflections of students and teachers on virtual university education in Spain, Italy, and Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 1-21. https://hdl.handle.net/2318/1760385

Tinitana-Villalta, D. A., Arca-Zavala, J. O., Franco-Pérez, A. F., & Unda-Garzón, M. E. (2021). Impacto de la enseñanza virtual en el rendimiento académico de estudiantes de estadística con diferentes estilos VAK de aprendizaje. Revista Conrado, 17(S1), 278-284. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1779

Universidad Católica del Cibao. (2020). Reglamento Académico. https://ucateci.edu.do/images/archivos

Ventura-León, J., Caycho-Rodríguez, T., & Talledo-Sánchez, K. (2021). Satisfacción Académica en estudiantes de Ciencias de la Salud antes y durante la pandemia COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(6). http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4257

Villa, F. G., Litago, J. D. U., & Fernández, A. S. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario a partir de la adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19. Revista latina de comunicación social, (78), 99-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7625688

Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. Pearson.

Yela-Pantoja, L. Y., Reyes-Jurado, D., Olguín López, A. Y., & Pulido Pérez, F. X. (2021). Desafíos educativos que enfrentan los estudiantes universitarios durante la pandemia COVID-19. Revista Paraguaya De Educación A Distancia (REPED), 2(1), 41-52. https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/2241

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2001). Theories of Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview and Analysis [Teorías del aprendizaje autorregulado y el logro académico: una visión general y un análisis]. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410601032

Published

2023-07-31

How to Cite

Núñez Manzueta, A. M. (2023). Academic performance of university students in the Dominican Republic during the COVID-19 pandemic: Temporal analysis. Innovaciones Educativas, 25(39), 49–61. https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4716
Loading...