Academic performance of university students in the Dominican Republic during the COVID-19 pandemic: Temporal analysis
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4716Keywords:
academic performance, virtual education, pandemic, higher education, self-regulationAbstract
Academic performance in higher education refers to the performance and achievement attained by students, including aspects such as grades, averages and self-regulation processes assumed by the student. The study of academic performance is crucial to evaluate the progress and promote the educational success of students, which facilitates personal and institutional development, so the aim is to analyze the impact of COVID-19 on the academic performance of students at the Universidad Católica del Cibao in the Dominican Republic. For this purpose, the longitudinal method was used, which made it possible to analyze and understand the changes and trends over the course of five academic periods. The results indicate that the pandemic has had a positive impact on the academic performance of university students. It was observed that students who use self-regulated learning strategies, such as setting clear goals, the use of planning strategies and time organization have achieved better results. In conclusion, the results obtained highlight that academic performance is associated to a greater mastery of self-regulation activities, to the student's skills and to the teacher's support. It also highlights the importance of self-regulation of learning and the need to implement effective strategies to close the learning gap that has emerged during this period. These findings are valuable for the scientific community and may contribute to the design of policies and measures to promote optimal academic performance in similar situations in the future.
References
Bruner, J. S. (1986). Actual minds, possible worlds. Harvard University Press.
Esteche Cabaña, E., & Gerhard Wasmuth, Y. (2021). Factores que inciden en la educación virtual en tiempos de pandemia (COVID-19) de los estudiantes universitarios de una universidad privada. En O. Macías, S. Quiñónez & Yucra, Docentes de Iberoamérica frente a la Pandemia.
Esparza-Paz, F., Sánchez-Chávez, R., Esparza-Zapata, S., Esparza-Zapata, E., & Villacrés-Lara, Á. (2020). Factores de rendimiento académico en estudiantes universitarios, componentes de calidad de la educación superior. Estudio de caso Facultad de Administración de Empresas, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 46-61. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i33.2893
Expósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Revista Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Flavell, J. (2004). Autorregulación del Aprendizaje: Teoría y Práctica. Editorial Educativa.
García-Prieto, F. J., López-Aguilar, D., & Delgado-García, M. (2022). Competencia digital del alumnado universitario y rendimiento académico en tiempos de COVID-19. Revista de Medios y Educación Pixel-Bit, No 64, 165-199. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91862
Ley 139-01. (2001). Educación Superior Ciencia y Tecnología. República Dominicana.
López, E. G., & Chiyong, I. E. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 189-202. https://www.redalyc.org/journal/3314/331466109011/331466109011.pdf.
Montalvo-Fritas, W., Canduelas-Sabrera, A. Á., García-Cruz, J. A., Cámac-Tiza, M. M., & Cornejo Zúñiga, A. G. (2022). La responsabilidad social universitaria y la satisfacción académica en estudiantes universitarios. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3104
Moreno, A. (2022). Caracterización del rendimiento académico de estudiantes en Ciencias de la Salud de la Universidad de Mendoza a partir de variables personales y estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (25.1), 471-491. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ
Navarro-Veliz, J. A. (2023). Efecto de las variables individuales y contextuales en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Peruana Los Andes, 2018 [Tesis Doctoral]. Universidad Peruana de los Andes. https://hdl.handle.net/20.500.12848/5390
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (OCDE, 2020). Education in the time of COVID-19. https://www.oecd.org/education/covid-19-education-in-the-time-of-corona-virus-5e29bd7b
Quispe, E. T., Zevallos, J. R., & Concha, X. C. (2021). El impacto del COVID-19 en la educación superior universitaria. Revista Científica Guacamaya, 5(2), 173-181. http://orcid.org/0000-0003-3073-7612
Revista Iberoamericana de Docentes. Desafíos y respuestas. pp, 25-35. http://revistaiberoamericanadedocentes.com
Ronceros, E. D., Rodríguez, W. J. M., Romero, R. M., & Sánchez, J. L. A. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8090631
Sancho Huanca, C. L. (2022). Enseñanza virtual y nivel de satisfacción en estudiantes de farmacia en una universidad nacional del Cusco, 2021 [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/79765
Serna-Alarcón, V., Paraguay, K. M., Mejía, A. S., Rodríguez-Alarcón, J. F., Vinelli-Arzubiaga, D., Vilela-Estrada, M. A., & Mejía, C. R. (2021). Percepción de los estudiantes universitarios peruanos acerca de las repercusiones académicas generadas por la COVID-19. Boletín de Malariología y Salud Ambiental, 61, 163-169. http://iaes.edu.ve/iaespro/ojs/index.php/bmsa/article/view/323.
Sudriá, M., Andreatta, M., & Defagó, M. (2020). Los efectos de la cuarentena por coronavirus (COVID-19) en los hábitos alimentarios en Argentina. DIAETA.
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Education in times of pandemic: Reflections of students and teachers on virtual university education in Spain, Italy, and Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 1-21. https://hdl.handle.net/2318/1760385
Tinitana-Villalta, D. A., Arca-Zavala, J. O., Franco-Pérez, A. F., & Unda-Garzón, M. E. (2021). Impacto de la enseñanza virtual en el rendimiento académico de estudiantes de estadística con diferentes estilos VAK de aprendizaje. Revista Conrado, 17(S1), 278-284. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1779
Universidad Católica del Cibao. (2020). Reglamento Académico. https://ucateci.edu.do/images/archivos
Ventura-León, J., Caycho-Rodríguez, T., & Talledo-Sánchez, K. (2021). Satisfacción Académica en estudiantes de Ciencias de la Salud antes y durante la pandemia COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(6). http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4257
Villa, F. G., Litago, J. D. U., & Fernández, A. S. (2020). Percepciones y expectativas en el alumnado universitario a partir de la adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19. Revista latina de comunicación social, (78), 99-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7625688
Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. Pearson.
Yela-Pantoja, L. Y., Reyes-Jurado, D., Olguín López, A. Y., & Pulido Pérez, F. X. (2021). Desafíos educativos que enfrentan los estudiantes universitarios durante la pandemia COVID-19. Revista Paraguaya De Educación A Distancia (REPED), 2(1), 41-52. https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/2241
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2001). Theories of Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview and Analysis [Teorías del aprendizaje autorregulado y el logro académico: una visión general y un análisis]. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410601032
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.