Reading and Writing Continuous Teaching Training for High School Teachers. A systematic review.

Reading and Writing Continuous Teaching Training for High School Teachers. A systematic review.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4206

Keywords:

teacher training, reading, writing, adolescence, Upper secondary education, education

Abstract

Literacy practices are constantly changing in the digital era. This paper presents a systematic review that analyzes the state of research in the last eleven years (2010-2021) in Latin America and North America regarding teacher training in literacy at a Higher Secondary Education (HSE) level. The PRISMA protocol was followed, and inclusion and exclusion criteria were established, along with research in both closed and open databases such as ERIC, Academic Search, Dialnet, among others. Results show that among the training needs of HSE teachers, there should be an emphasis on developing generic teaching skills such as communication skills and the use of Information and Communication Technologies (ICT). In training courses, promoting personal reading stands out as an act of self-reflection and for building reading identities; with equal importance, spaces for dialogue were detected to promote collaborative work between teachers that overcomes an individualistic vision in teaching. It is concluded that it is essential to consider in the area of training the emerging platforms and the new formats of the reading and writing practices of the 21st century to integrate them within the scope of the school and motivate the development of this competence at the HSE level.

Author Biography

Eloísa Alcocer Vázquez, Autonomous University of Yucatán

Eloísa Alcocer Vázquez es licenciada en derecho y licenciada en literatura latinoamericana por la Universidad Autónoma de Yucatán. Realizó sus estudios de Maestría en español en la Universidad de Ohio y sus estudios de doctorado en Lengua y Literaturas Hispánicas en la Universidad de California, Santa Bárbara. Actualmente es profesora en la Facultad de Educación de la UADY donde imparte asignaturas relacionadas con la metodología de enseñanza de lenguas y el desarrollo de la escritura académica. Desde enero de 2015, funge como editora de la Revista Educación y Ciencia, la cual publica artículos científicos de investigación educativa.

References

Abel, S.; Andino, F.; Bonatto, V.; Nobile, M. y Sardi, V. (2017). Jóvenes, sexualidades y saberes en la escuela secundaria: Prácticas generalizadas en la enseñanza de la lengua y la literatura. Grupo Editor Universitario.

Alfageme-González, M. B. y Nieto Cano, J. M. (2017). Los docentes de la enseñanza obligatoria en España y las actividades de formación continua. Perfiles educativos, 39(158), 148-165.

Añorga Morales, J.; Robau, D. L.; Magaz, G. y Caballero, E. (2010). Glosario de términos de Educación Avanzada. La Habana: ISPEJV, 48.

Barletta, N.; Moreno, F. y Toloza, H. (2013). Una experiencia de acompañamiento en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la lectura y la escritura en educación media. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, (19), 39-55.

Bettany-Saltikov, J. (2018). How to do a systematic review. International Journal of Stroke, 13(2), 138–156. https://doi.org/10.1177/1747493017743796

Boardman, A. G.; Roberts, G.; Vaughn, S.; Wexler, J.; Murray, C. S. y Kosanovich, M. (2008). Effective Instruction for Adolescent Struggling Readers: A Practice Brief. Center on Instruction. https://eric.ed.gov/?id=ED521836

Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de cultura económica.

Ciampa, K. y Gallagher, T. (2021). The Development and Validation of the Teachers' Self‐Efficacy Beliefs for Literacy Instruction in the 21st Century (TBLI21c) scale: A pilot study. Journal of Research in Reading, 44(3). https://doi.org/10.1111/1467-9817.12361

Cortés-Montalvo, J. A.; González-Moreno, S. E. y Lugo-Rodríguez, N. (2019). Percepciones de docentes universitarios en el uso de plataformas tecnológicas gamificadas. Experiencias en un taller de formación. Innovación educativa, 19(80), 33-55.

Córdova, R. A. y Matthiesen, A. L. (2010). Reading, Writing, and Mapping our Worlds into Being: Shared teacher inquiries into whose literacies count. The Reading Teacher, 63(6), 452-463.

Cuervo, C. y Flórez, R. (2004). El lenguaje en la educación. En R. Flórez (Ed.), El lenguaje en la educación. Una perspectiva fonoaudiológica (pp. 13-26). Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia.

Delgado-Coronado, S. (2019). Perspectivas en torno a la formación docente y la posibilidad de una capacitación y actualización constante: una mirada desde los actores en una universidad mexicana. Panorama, 13(24), 33–41. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1204

Domínguez Villanueva, H. M. (2012). El uso de estrategias de aprendizaje activo como evidencia del ejercicio de competencias del docente de Enseñanza Media Superior que ha cursado PROFEDERMS [Tesis de Maestría, Tecnológico de Monterrey]. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/571796/DocsTec_12749.pdf?sequence=1

Fang, Z.; Sun, Y.; Chiu, C. C. y Trutschel, B. K. (2014). Inservice Teachers' Perception of a Language-Based Approach to Content Area Reading. Australian Journal of Language and Literacy, 37(1), 55-66.

Falguera-García, E. y Selfa-Sastre, M. (2021). Poesía en red: lectura y escritura en Wattpad. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20(3).

Fittipaldi, M. y Munita, F. (2019). El mapa y la brújula: reflexiones en torno al rol del docente como recomendador y prescriptor de lecturas. BiD, 42, 1–15. https://doi.org/10.1344/BiD2019.42.9

Freedman, S. W. y Ball, A. (2004). Ideological becoming: Bakhtinian concepts to guide the study of language. Bakhtinian perspectives on language, literacy, and learning, 3-33. Cambridge University Press.

García Canclini, N. (2012). De la cultura postindustrial a las estrategias de los jóvenes. En N. García Canclini, F. Cruces y M. U. Castro Pozo (Eds.), Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Prácticas emergentes en las artes, las editoriales y la música (pp. 3-24). Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

Greenland, J. (1983). The In-Service Training of Primary School Teachers in English-Speaking Africa: A Report. Macmillan.

Hernández-Segura, A. M. y Flores-Davis, L. E. (2015). Necesidades de formación docente y desarrollo profesional en el área de la lectoescritura: Implicaciones del nuevo programa de español para I Ciclo de la Educación General Básica, en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 19(2).

Ibarra Uribe, L. M.; Escalante Ferrer, A. E. y Fonseca Bautista, C. D. (2014). Obstacles for Higher Secondary Teacher Training in Mexico. The Case of the Technological Baccalaureate. Diálogos Educativos, 14.

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: Hacia una nueva cultura profesional (Vol. 4). Grao

Imbernón Muñoz, F. y Canto Herrera, P. J. (2013). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Sinéctica, (41), 2-12.

Laco, L.; Natale, L. y Ávila, M. (2010). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional. Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional.

Lluch, G. (2010). Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. Anthropos.

Lluch, G. y Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista española de documentación científica, 40(4), e192- e192. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/996

Londoño Vásquez, D. A. (2015). De la lectura y la escritura a la literacidad: Una revisión del estado del arte. Anagramas: Rumbos y sentidos de la comunicación, 13(26), 197-220.

Moher, D.; Liberati, A.; Tetzlaff, J.; Altman, D. G. y Prisma Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. PLoS medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Molina Ríos, J. A. y Salazar-Sierra, A. (2015). Lectura de textos impresos en formato digital: primeras aproximaciones de los docentes a la cultura digital en la universidad. Zona Próxima, (22), 226-235.

Mundy, M. A.; Howe, M. E. y Kupczynski, L. (2015). Teachers’ perceived values on the effect of literacy strategy professional development. Teacher Development, 19(1), 116–131. https://doi.org/10.1080/13664530.2014.986335

Munita, F. (2018). “Para mí todos eran cuentos”: incidencia de la formación docente en las creencias y saberes sobre literatura infantil y juvenil. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(6), 102-125.

_________(2019). “A return to reading”, or the importance of personal reading in language and literature ongoing teacher education. Profesorado, 23(3), 413–430. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11236

________ (2020). Hacer de la lectura una experiencia. Reflexiones sobre mediación y formación de lectores. Biblioteca Nacional del Perú. https://repositoriodigital.bnp.gob.pe/bnp/recursos/2/html/hacer-de-la-lectura-una-experiencia-reflexiones-sobre-mediacion-y-formacion-de-lectores/100/

Nava-Gómez, G. N. y Reynoso-Jaime, J. (2015). Conceptualización y reflexión sobre la práctica educativa en un programa de formación continua para docentes de educación media superior en México. Revista Educación, 39(1), 137. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17862

Navarrete, Z. (2013). Procesos de formación 2002-2011 Vol. II: Formación en disciplinas. COMIE. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/Procesos-de-formaci%C3%B3n-Vol.-2.pdf

Navarro, F. (2013). Trayectorias de formación en lectura y escritura disciplinar en carreras universitarias de humanidades: diagnóstico y propuesta institucional. Revista mexicana de investigación educativa, 18(58), 709-734.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (03 de agosto de 2020). Formación Docente. https://oei.int/proyectos/1778

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021). Alfabetización. https://es.unesco.org/themes/alfabetizacion

Organización Internacional del Trabajo (2017). Manual de referencia sindical sobre la agenda 2030 para el desarrollo sostenible: Objetivos de desarrollo sostenible. Oficina Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---actrav/documents/publication/wcms_569914.pdf

Paladines-Paredes, L. y Aliagas, C. (2021). Videoreseñas de booktubers como espacios de mediación literaria. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20(1), 38-49.

Quesada-Mejía, R. M. y Hernández-Zamora, G. (2020). La lectura y la escritura universitarias como herramientas para transformar el pensamiento. Didac, (75), 40-47.

Rojas-Arias, S. P. y Flórez-Romero, R. (2010). Evaluación de un plan de formación para docentes no profesionales en educación: pedagogía de la lectura y la escritura. Educación y educadores, 13(3), 377-396.

Rodríguez-Chavira, G. y Cortés-Montalvo, J. A. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y la escritura en adolescentes. Sinéctica, (56). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2021)0056-005

Sabulsky, G. y Danieli, M. E. (2016). La formación en tecnología en la era inteligente de la técnica. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (26), 59-80. https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/6185

Sala, R. T.; Ramos, E. Á. y Ponce, H. H. (2020). Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital. Investigaciones Sobre Lectura, (13), 72-107.

Savitz, R. S.; Silva, A. y Dunston, P. J. (2019). Situated Learning, the Secondary-Education Preservice/In-service Teacher, and the Taming of the Literacy Education Shrew. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 92(6), 224–234. https://doi.org/10.1080/00098655.2019.1675573

Suárez Robaina, J. R. (2021). Realia con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesorado. Educação Formação, 6(1). https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3613

Suárez, J. R. C. y Berbesí, L. R. (2020). Construcción del saber pedagógico en los profesionales no docentes. Formación Estratégica, 1(01), 33-48.

Tapia, S. M. (2017). The correction of texts written in a virtual Language and Literature teaching career as a didactic experience for teacher training. Virtualidad Educación y Ciencia, 8(15), 162-172.

The World Bank (December 10, 2020). World Bank launches contest to identify tech-based solutions to support teachers. https://www.worldbank.org/en/topic/teachers/brief/world-bank-launches-contest-to-identify-tech-based-solutions-to-support-teachers

Tomasena, J. M. (2021). ¿Quiénes son los bookTubers?: características de los video-blogueros literarios en lengua española. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20(2), 43-55.

Valenzuela Baeza, Carolina. (2021). Discursos de un grupo de docentes sobre el abordaje del eje de investigación en Lengua y Literatura. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42492

Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. International Institute for Educational Planning.

Wilcox, K. A.; Murakami‐Ramalho, E. y Urick, A. (2013). Just‐in‐time pedagogy: teachers' perspectives on the response to intervention framework. Journal of Research in Reading, 36(1), 75-95.

Wilson, N.; Smetana, L.; Grisham, D. y Widdall, C. (2016). Teacher Candidates: Teaching and Learning With Technology to Improve Literacy Skills and Practices. College Reading Association.

Zorrilla Alcalá, J. F. (2015). La construcción de alternativas de formación docente para el bachillerato y para la licenciatura en México. Perfiles Educativos, 37, 35-54.

Published

2023-01-24

How to Cite

Padilla Contreras, A. B., & Alcocer Vázquez , E. (2023). Reading and Writing Continuous Teaching Training for High School Teachers. A systematic review. Innovaciones Educativas, 25(38), 276–291. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4206

Issue

Section

Articles in Bibliographic Review format
Loading...