Implementation of high-end support products recommended by CENAREC in the distance education process of the population advised in Costa Rican educational regions
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3934Keywords:
inclusive education, students, disability, assistive products, technology, distance educationAbstract
The National Resource Center for Inclusive Education, within its functions, provides advice so that students with disabilities can access support products to facilitate their educational process. The purpose of the research is to analyze the use that teachers and students give to said high-end technological products, recommended by officials, in the distance education process, during the health emergency experienced in the 2020 school year, by reason for the virus responsible for Covid-19, this in the student population with disabilities, advised in the Costa Rican educational regions of Coto and Liberia. The research was of a qualitative type, where it is about interpreting the reality of the event under investigation. The informants were 10 people in charge of the families of students with disabilities and 13 teachers. The information was collected through two interviews, the information was processed through units of analysis, from which categories emerge. The results indicate that the high-end support products, for the most part, are useful with the counseled population, which is why it is concluded that their use favors inclusive education.
References
Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva: Una escuela para todos. Madrid: Ediciones ALJIBE.
Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y Educación. Madrid: Síntesis.
Buendía, E.; González, D. y Pozo, T. (2004). Temas fundamentales en la investigación educativa.. España: La Muralla.
Carrascosa, J. (2015). La discapacidad auditiva. Principales modelos y ayudas técnicas para la intervención. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(1), 24-36.
Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. “De nuevo voz y quebranto”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 99-118. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024005.pdf
González-Hernández, M.; Gudiño-Lau, J.; Guedea-Salazar, J.; Hernández-Barón, E.; Durán-Fonseca, M. & Vélez-Díaz, D. (2019). Diseño y construcción de un dispositivo mecatrónico para terapia ocupacional para niño. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 14, 11-18. Recuperado de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/xikua/issue/archive
Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1993). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia. Recuperado de https://campusmoodle.proed.unc.edu.ar/file.php/513/Biblioteca/Mediacion_Pedagogica.pdf
Hernández, M. (2015). El Concepto de Discapacidad: De la Enfermedad al Enfoque de Derechos. Revista CES Derecho 6(2), 46-59. Tomado de http://www.scielo.org.co/pdf/cesd/v6n2/v6n2a04.pdf
Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2008). Metodología de la Investigación. Cuarta edición. México: Mc Graw Hill Interamericana.
Hernández, R.; Fernandez, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mc Graw Hill Education.
Jiménez, E. (2016). Impacto psicosocial de los productos y tecnologías de apoyo para la comunicación en personas con discapacidad auditiva y personas sordas. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, España. Recuperada de https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO27380/JimenezArberas.pd
Ministerio de Educación Pública (2013). Circular DVM-AC-003-2013:\Lineamientos sobre apoyos curriculares y de acceso para la atención de necesidades educativas del estudiantado en la Educación General Básica y Educación Diversificada.
Ministerio de Educación Pública (2021). Orientaciones de mediación pedagógica para la educación combinada. Recuperado de https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/orientaciones-mediacion-pedagogica-educacion-combinada.pdf
Morales, O. y Cooke, R. (2008). Introducción al modelo clásico de juicio estructurado de expertos: breve recuento del pasado y una aplicación reciente. En Revista Ciencia, ergo sum, Vol. 1 6-3.
Moreno, A. (2018). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC. Editorial UNED.
Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre derechos de las personas con discapacidad. Grupo editorial CINCA: Madrid.
Programa Estado de la Nación en Educación (2017). Sexto Informe Estado de la Educación Costarricense. Recuperado de https://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/ee6-informe-completo.pdf
Ríos, D. (2017). La accesibilidad de las TIC en Costa Rica: Un cambio disruptivo en la mente de la sociedad costarricense. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 28(1), 177-198. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/9660
Rojas, J.; Abello, R.; Garrido, F. y Simanca, F. (2019). EAPP: Plataforma tecnológica para la traducción de voz a texto como apoyo a la educación inclusiva en el proceso de enseñanza en la educación superior (2019). Revista Avenir, 1(1). 23-27. Recuperado de https://fundacionavenir.net/revista/index.php/avenir/article/view/81/29
Schirmer, C. (2020). Investigaciones en recursos de alta tecnología para comunicación y trastorno del espectro autista. Eucação Tematica Digital, 2(1). pp. 68–85. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655470
Tavid, A. (2018). Presentación terapéutica del sistema Tobbi en Centro A. La Par. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=fujOBFfnQLU
Taylor, S. y Bogdan, R. (2006). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona. Editorial: Paidós.
Victoria, J. (2013). El modelo social de la discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Boletín mexicano de derecho comparado. N.° 46 (138). Tomado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332013000300008
Víquez-Alfaro, C.; López-Garbanzo, L.; Cordero-Salas, M. y Alpízar-Alfaro, P. (2019). Fortalecimiento de la autonomía de jóvenes con discapacidad intelectual mediante la aplicación de las TIC. Innovaciones Educativas, 21(30), 48-61. Recuperado de https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2484